Technische SEO

Wat komt er allemaal kijken bij technische SEO?

Wanneer de technische SEO (zoekmachine optimalisatie) van jouw website niet op orde is, wordt het lastig jouw content optimaal te laten scoren in Google. Technische SEO gaat over het verbeteren van de technische aspecten van jouw website. Zo verhoog je de gebruikerservaring en daarmee de ranking van jouw website en pagina’s in een zoekmachine. Technische SEO kan soms lastig zijn en waarmee moet je rekening houden? We geven je 10 elementen waarmee jij rekening moet houden in het optimaliseren van de techniek van jouw website.

        1. Indexatie van je website
        2. Zorg voor Google Mobile first indexing
        3. Laadsnelheid
        4. Nette URL’s
        5. Duplicate content
        6. Veiligheid van je website
        7. Afbeeldingen
        8. Meta titels en beschrijvingen
        9. Gestructureerde data
        10. Redirects

1) Let op de indexatie van jouw website

Het maken van informatieve pagina’s kost je vaak veel tijd. Wanneer deze pagina’s niet goed geïndexeerd worden, is de kans groot dat deze vervolgens niet snel genoeg zichtbaar zijn in Google. Het is dus belangrijk dat je voorkomt dat er pagina’s zijn die uitgesloten worden van indexering, terwijl het juist de bedoeling is dat deze wel zichtbaar zijn. Er zijn meerdere methodes om de gewenste pagina’s snel en correct te laten indexeren.

  • Een heldere navigatiestructuur
  • Interne (tekst)links naar de gewenste pagina(‘s)
  • Robots.txt bestand
  • XML en HTML Sitemap

Je website navigatie bevat links naar de belangrijkste pagina’s van je website. Wanneer je een kleine website hebt met slechts enkele pagina’s, kan je alle pagina’s hierin zetten, maar zodra jouw website groter wordt en tientallen, honderden of zelfs duizenden pagina’s bevat, is dit niet meer mogelijk. Daarom dien je ook op andere pagina’s extra links toe te voegen, zodat alle gewenste pagina’s gevonden en geïndexeerd kunnen worden. Wanneer je links in bepaalde delen van de website plaatst moet je er voor zorgen dat deze goed werken. Als deze links goed werken kan Google jouw website beter doorlopen en vinden bezoekers gemakkelijk datgene naar waar ze op zoek zijn.

Met een robots.txt bestand kan je aan een zoekmachine aangeven welke pagina’s je liever niet hebt dat geïndexeerd worden, terwijl een Sitemap.xml bestand nou juist de pagina’s bevat die wel opgepikt dienen te worden. Het gratis programma Google Search Console helpt je om na te gaan of jouw website en pagina’s al goed geïndexeerd zijn.

2) Zorg voor Google Mobile first indexing

De mobiele weergave is inmiddels zo belangrijk dat Google bij vrijwel alle websites overgestapt is op mobile first indexatie. Mobile first betekent dat dat de mobiele versie van je website het startpunt is in plaats van de desktop variant.

mobile first indexing

Google zorgt er dus voor dat eerst de mobiele versie wordt bekeken en op basis daarvan de indexatie en posities bepaalt. Het is dus van belang rekening te houden dat je content op mobiel correct en compleet is en daarnaast ook op je desktop variant getoond wordt.

3) Optimaliseer je laadsnelheid

Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers van jouw website al afhaken na het laden van de eerste pagina (bounce rate). Wanneer je pagina traag laadt, zal Google jouw website niet hoog in het algoritme laten terugkomen. Daarom is de laadsnelheid essentieel voor de ultieme gebruikservaring van jouw website. Je houdt daarmee bijvoorbeeld de bounce rate laag! Je kunt de laadsnelheid testen via Google Pagespeed Insights.

Met de introductie van Core Web Vitals heeft Google ook een manier gevonden om de laadsnelheid nog beter te koppelen aan de gebruikerservaring.

Google Core Web Vitals is een onderdeel van je laadsnelheid, waarmee Google in staat is om de gebruikerservaring nog beter in kaart te brengen.

  • Hoe snel kan je interactie krijgen op een pagina?
  • hoe lang duurt het alvorens het grootste element op de pagina geladen is?
  • Verspringt de pagina nog tijdens het laden?

Het zijn allemaal elementen die de gebruikerservaring allemaal beïnvloedden. Hiermee is het belang van een snelle website alleen nog maar groter geworden. Scoort jouw website slecht op de snelheidstesten? Dan is er werk aan de winkel!

4) Zorg voor een nette opbouw van URL’s

Door ervoor te zorgen dat jouw URL’s niet te lang zijn en de juiste zoekterm bevatten, is jouw website beter vindbaar en wordt deze op de juiste manier weergeven in het algoritme. De URL bevat dus liever geen vreemde leestekens of /item=123, simpelweg omdat dit niet helpt met het bepalen van de inhoud van de pagina. Wat wel werkt?

/diensten/
/diensten/zoekmachine-optimalisatie/
/diensten/zoekmachine-optimalisatie/technische-seo

of

/damesmode/
/damesmode/jurken/
/damesmode/jurken/zomer

“Google zegt het volgende over de opbouw van URL’s: een zoekmachine vriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. De structuur van de URL moet logisch zijn.”

5) Voorkom duplicate content

Er doen nog steeds verhalen de ronde dat dubbele content schadelijk is voor jouw website en de posities in Google. Gelukkig valt dit allemaal mee, maar toch wil je liever geen duplicate content op je website. Duplicate content wordt op twee manieren geïnterpreteerd.

  • De inhoud van de pagina vrijwel letterlijk hetzelfde of sterk lijkt op de inhoud van andere websites of andere pagina’s op jouw website.
  • Dezelfde content is te bereiken op verschillende URL’s. Hierdoor weet Google niet welke versie de juiste is, wat tot versnippering van waarde en mindere posities kan leiden.

We gaan kort in op de tweede variant, dit is namelijk een onderdeel van technische SEO. Een pagina wil je namelijk liever niet op verschillende manieren geïndexeerd hebben. Een website met www of zonder www zijn in de ogen van Google twee websites. Dit geldt ook voor URL’s met- en zonder hoofdletter of met- en zonder een trailing slash aan het einde van de URL. Zorg er dus voor dat deze varianten niet mogelijk zijn.

Wanneer je een pagina hebt met inhoud die lijkt op de inhoud van een andere pagina, maar beide pagina’s moeten wel getoond worden, dan kan je last krijgen van kannibalisatie. Ook dit is een technisch issue, welke je met een aparte tag kan oplossen, de canonical tag.

Een canonical tag geeft aan de zoekmachine aan wat de originele pagina is en zal ervoor zorgen dat alleen de gewenste pagina geïndexeerd wordt, terwijl beide pagina’s toegankelijk zijn voor jouw bezoeker

Let dus goed op jouw content en zorg ervoor de de juiste pagina’s opgepikt worden door de zoekmachines.

6) Maak je website veilig

Nog lang niet alle websites zijn veilig. Een website, welke met https:// begint heeft een veiligheidsstempel, terwijl een website die begint met http:// dit niet heeft.

Stel; jij zou een website bezoeken die niet veilig lijkt te zijn, zal je dan verdergaan? Waarschijnlijk niet en zo denkt Google er ook over.

https, de s staat voor secure, zorgt ervoor dat eventuele persoonlijke gegevens beveiligd zijn, wanneer deze verstuurd worden. Denk aan inloggegevens en/of een formulier. Wanneer jouw website nog niet veilig is, heb je met spoed een SSL certificaat nodig. Dit kan je bij jouw hostingprovider aanvragen. De kosten hiervoor zijn, afhankelijk van het veiligheidsniveau, doorgaans nihil.

7) Vergeet je afbeeldingen niet te optimaliseren

Niets is vervelender dan een niet-werkende afbeelding op een website. Dit geeft niet het juiste signaal af en je wilt dat de pagina van jouw website er aantrekkelijk uitziet. Wanneer je een afbeelding op jouw website plaatst is het verstandig om goed te kijken naar de afbeeldingsgrootte en of deze goed laadt op de pagina. Een veel te grote afbeelding zal een negatief gevolg hebben voor de ervaring van jouw bezoeker en de laadtijd van de website, maak afbeeldingen dan ook niet groter dan nodig. Vergeet niet om de bestandsnaam en de ALT-tekst goed af te stemmen met de inhoud van je pagina, zodat de zoekmachine nog beter de pagina zal waarderen.

8) Zorg voor unieke Meta titles en meta descriptions

De meta title en description zijn kleine stukjes tekst die je terugziet in Google, dus niet op je website zelf. Het is noodzakelijk dat het CMS van jouw website het mogelijk maakt dat dit aangepast kan worden. Deze twee onderdelen zijn onderdeel van de meta informatie van een pagina, welke een zoekmachine gebruikt om het onderwerp van een pagina te ontdekken.

Technische SEO Meta Data

Het invullen van deze kleine stukjes tekst worden vaak vergeten bij het maken van een nieuwe pagina of zijn niet goed geoptimaliseerd terwijl ze juist een belangrijke factor spelen in technische SEO. Wanneer je deze stukjes tekst schrijft, kun je het beste pakkende en weinig woorden gebruiken. De titel en beschrijvingen hebben maar beperkte ruimte, die je wel zo optimaal mogelijk wilt gebruiken. Zo zijn deze aantrekkelijk genoeg voor bezoekers om er ook op te klikken.

Google overschrijft inmiddels in meer dan 60% van de gevallen de meta beschrijving. Dit neemt niet weg dat het een kleine moeite is deze toch correct in te vullen

9) Voeg ook gestructureerde data toe

Het belangrijkste doel van Google is de gebruiker zo snel mogelijk antwoord te geven op de ingegeven vraag. Gestructureerde data helpt de zoekmachine om de inhoud van jouw website en pagina’s beter te begrijpen en weer te geven in de zoekresultaten.

Gestructureerde data is ook onderdeel van technische SEO
Denk aan informatie zoals prijs, concertdata of FAQ. Voor vacatures heeft Google zelfs een eigen oplossing ontwikkeld; Google for Jobs, waarvoor gestructureerde data noodzakelijk is.

10) Vergeet niet de juiste redirects in te stellen

Wanneer een URL verandert, dien je actie te ondernemen! Een verwijzing van een URL wordt ook wel redirect genoemd. Deze gebruik je om de bezoekers van jouw website de juiste pagina’s te laten zien. Door een redirect te plaatsen vertel je zowel zoekmachines als bezoekers dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Wanneer je een nieuwe website wil lanceren, dan zorgt een goede website migratie ervoor dat jouw vindbaarheid goed blijft.

Een redirect is vergelijkbaar met een verhuisbericht, zodat jouw post doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres

Er zijn naast deze tien elementen nog veel meer elementen die van toepassing zijn op technische SEO. We hebben gekozen voor de meest belangrijke, die voor elke website van toepassing zijn. Ben je benieuwd naar hoe goed jouw website geoptimaliseerd is in zoekmachines en in hoeverre jouw technische SEO nog verbeterd moeten worden? Wij brengen graag de kansen op het gebied van SEO voor jou inzichtelijk. Vraag vrijblijvend de gratis SEO Scan aan!

Dit vind je vast ook interessant: