Dit is hoe Server-Side tagging jouw website toekomstbestendig maakt

Leestijd: 3 minuten

Maak kennis met Server-Side tagging

Het online adverteren en verzamelen van data is sinds maart 2024 een stuk lastiger geworden. Er zijn namelijk strengere regels die de privacy waarborgen van de internetgebruiker. De kans is groot dat dit ook gevolgen heeft voor jouw website en campagnes. Gelukkig hebben wij ons hierop voorbereid, zodat jouw campagnes gewoon kunnen blijven lopen. Om dit te doen, maken we gebruik van Server-Side tagging. Benieuwd wat dit precies is en hoe dit jou kan helpen? Lees dan verder.

Wat gaat er veranderen met Server-Side tagging?

Tot 2020 konden derde partijen zoals Meta en Google via cookies gegevens van je website halen. Dat was heel handig, want zo kon je zien hoe je online advertenties presteerde en hoeveel conversies ze opleveren. In 2021 veranderde dat en was 100% tracking niet meer mogelijk. Dit ontstond toen Apple met iOS 14.3 kwam, waarmee Apple-gebruikers third-party tracking konden uitschakelen. Google en Meta zijn dit idee van Apple gaan volgen, waardoor deze derde partijen tot wel 95% minder informatie binnenkrijgen.

Gevolgen voor jouw online campagnes

Wanneer third-party tracking wordt uitgeschakeld, krijgen campagnes niet meer genoeg informatie binnen. Hierdoor kunnen campagnes niet goed worden ingezet, niet geoptimaliseerd worden en niet de juiste doelen behalen. Google stopt in 2024 helemaal met third-party tracking. Voor nu wordt dat tijdelijk opgelost met Google Consent Mode v2, waarbij gebruikers zelf kiezen of ze hun gegevens willen delen. Veel bezoekers weigeren dit, waardoor er sprake is van veel gegevensverlies. Om dit goed aan te pakken, ook voor lange termijn, zal er overgestapt moeten worden naar first-party tracking, oftewel: Server-Side tagging.

Wat is Server-Side tagging precies?

Server-Side tagging is een techniek waarbij gegevens over het website gebruik van een bezoeker niet meer worden verwerkt op servers en domeinen van externe platformen zoals Google, Meta of TikTok, maar via een eigen server die gelinkt is aan het domein van de website. Dit voorkomt dataverlies door browsers die cookies van externe platformen, zoals Google, Meta of TikTok, blokkeren. Op deze manier verzamel je zelf gegevens van je website en profiteer je van complete data. Door complete data te hebben, krijg je betere inzichten en kan je op deze manier betere resultaten behalen.

Hoe Server-Side tagging jou gaat helpen

Door middel van een eigen server neem je zelf controle over alle data van de campagnes om zo alle inzichten in de resultaten te behouden. Naast dat je alles hiermee zelf onder controle hebt, brengt het nog meer voordelen met zich mee:

  • Je website wordt er sneller van;
  • 100% van je data wordt doorgemeten;
  • Campagnes kunnen beter ingericht worden;
  • Kwaliteit en algoritme kan geoptimaliseerd worden;
  • Door harde cijfers kan je precies zien wat de resultaten van je campagnes zijn;
  • Je voldoet aan de privacywetgeving, wat zorgt voor vertrouwen.

Met onze verschillende pakketten bieden we jou een oplossing op maat. Naast de eenmalige setupkosten van €300,- is het al mogelijk om kosteloos een abonnement af te sluiten. Het is afhankelijk van de grootte van je website welk abonnement het beste bij je aansluit. Neem hiervoor een kijkje op onze websitepagina van ‘’Server-Side tagging’’.

Ook in de toekomst blijft het essentieel

Er wordt pas sinds kort op privacy en persoonsgegevens gehandhaafd en dit zal in de toekomst steeds strenger worden. Het belang van Server-Side tagging wordt daarom alsmaar groter. Wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt, heeft dit ook gevolgen voor jouw online campagnes:

  • Je krijgt niet meer alle data binnen, mogelijk zelfs maar 20% tot 50%;
  • Je kan niet meer optimaal je klantreis in kaart brengen;
  • Je krijgt een zwak algoritme en wordt minder zichtbaar op Google;
  • Je hebt bezoekers op je website waarvan je niet weet wat ze doen;
  • Je voldoet niet aan de AVG-wetgeving.

Kortom, voor een toekomstbestendige website is Server-Side tagging sterk aan te bevelen.

Ook klaar zijn voor de toekomst? Wij van daar-om.nl helpen je

We zorgen er graag voor dat jouw online campagnes optimaal blijven presteren en jij resultaten kunt blijven behalen en analyseren. Het enige wat we hiervoor nodig hebben is je Google Tag Manager account, zodat we een DNS record kunnen toevoegen aan het domein. Werken wij al samen? Dan is de kans groot dat we dat al hebben ingesteld! In dat geval kan je alles aan ons overlaten terwijl wij ervoor zorgen dat jouw campagnes in de lucht blijven. We bieden hiervoor verschillende pakketten aan. Kijk hiervoor op onze website bij ‘Server-Side tagging’ of neem contact op.

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Server-Side tagging
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

25 april 2024