seo voor youtube header

SEO voor YouTube in vijf stappen

YouTube behoort tot de best bezochte websites ter wereld, is één van de meest gebruikte zoekmachines en tevens een belangrijk social media kanaal. Daarbovenop neemt het aantal bekeken online video’s en de tijd die men besteedt aan online video kijken enorm toe. Voldoende redenen om te starten met SEO voor YouTube om jouw doelgroep te bereiken!

Leestijd: 7 minuten

In dit blog lees je het stappenplan hoe je SEO voor YouTube optimaal kan inzetten. Wanneer je geen zin of tijd hebt om het artikel helemaal te lezen, heb dan nog even geduld, de video is in de maak.

SEO voor Youtube Video

De vijf stappen om te scoren in YouTube

Voordat we dieper ingaan op elk van de vijf stappen om organisch te scoren in YouTube, zetten we ze bij dezen voor je op een rij.

  1. Voorbereidingen treffen
  2. Een goede YouTube video maken
  3. Vertoningen krijgen
  4. Kijktijd verhogen
  5. Interactie krijgen

Wanneer je dit stappenplan volgt is het helaas nog steeds geen garantie dat jouw video bovenaan komt in YouTube, maar de kans is hiermee vele malen groter. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat je YouTube gebruikers iets te bieden hebt in de vorm van interessante videocontent. Dus wacht niet langer en ga aan de slag! 

Stap 1: Voorbereiding

Goed, je hebt besloten om een video op YouTube te gaan plaatsen. Dan is het wel essentieel dat deze gevonden en bekeken wordt door de juiste mensen. Het is daarom belangrijk om je te verdiepen in je doelgroep.. 

Ken je doelgroep

Wanneer je marketing inzet voor je organisatie is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Dit geldt helemaal voor SEO voor YouTube. Wanneer jouw video niet aansluit bij hun verwachtingen, sla je de plank mis. Denk daarom na over de volgende vragen:

  • Wat zijn problemen van je doelgroep?
  • Waarnaar kijkt je doelgroep?
  • Waarmee inspireer je je doelgroep?
  • Welke hulp hebben ze nodig?
  • Waarnaar zoeken ze?

Voor het antwoord op de laatste vraag kan je een zoekwoorden onderzoek doen. Hierop kan jij je video aanpassen. Deze informatie heb je ook in stap 3 nodig om gevonden te worden.

SEO zoekwoorden onderzoek voor YouTube

Een zoekwoorden onderzoek voor YouTube is net iets lastiger dan een zoekwoorden onderzoek voor je eigen website. Het begint echter, zoals altijd, met gezond verstand. Maak een lijst van mogelijke zoekwoorden en onderwerpen die voor jouw doelgroep van toepassing zijn en volg dan de volgende stappen:

  1. Onderzoek alternatieven via onder meer Google Search Console en Ubersuggest
  2. Controleer de zoekvolumes van de zoekwoorden
  3. Selecteer de belangrijkste zoekwoorden / onderwerpen
  4. Check de Youtube resultaten op deze zoekwoorden
  5. Check of er YouTube vertoningen in Google search resultaten verschijnen

Je wilt op zoekwoorden gevonden worden waarop ook werkelijk gezocht wordt. De concurrentie in YouTube kan verschillen ten opzichte van Google Search, waardoor het belangrijk is de video’s van de topresultaten te bekijken. 

  • Wat voor video’s zijn het?
  • Hebben deze video’s veel vertoningen?
  • Hebben deze kanalen veel abonnees?

Dit zijn allemaal factoren die de kans beïnvloeden om goed te scoren. Bekijk de video’s van de topresultaten, welke type video’s vind je, hoe lang zijn de video’s, wordt er goed antwoord gegeven op de zoekvraag? Leer van je concurrentie en zorg dat je het nog beter doet.

Wanneer video’s ook in het Google zoekresultaat verschijnen kan je meer views verwachten. Veel zoektochten beginnen immers nog steeds op Google, doe daar dus je voordeel mee!

Stap 2: Maak een goede YouTube video

Het klinkt zo eenvoudig, een goede YouTube video maken, maar in praktijk valt dit nogal eens tegen. Lees voordat je aan de slag gaat in elk geval ook stap 4 en 5, want hierin geven we je nog meer tips voor een goede en vindbare video.

Er zijn vele soorten video’s welke je online kan plaatsen. Voor iedere organisatie, ongeacht welke branche of doelgroep, is YouTube geschikt. Er zijn vele soorten video’s die geplaatst worden op YouTube. Er staat er vast eentje tussen die jij kan gebruiken. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Instructievideo
  • Productreview
  • Productdemonstratie
  • Workshop, Seminar of Training
  • Veelgestelde Vragen
  • Tips
  • Testimonials
  • Rondleiding / achter de schermen
  • et cetera

Het is bij de keuze van de soort video en het onderwerp belangrijk dat deze aansluit bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep, zoals eerder in stap 1 omschreven.

Stap 3: Vertoningen krijgen van jouw video

Je hebt je enorm goed verdiept in jouw doelgroep en daarna een uitgebreid zoekwoorden onderzoek gedaan. Op basis daarvan heb je een goede video gemaakt en dan is het de uitdaging dat deze ook bekeken wordt. In stap 3 leggen we je uit wat je hiervoor moet doen.

Eerste 24 tot 48 uur belangrijk

We kunnen het niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt er sterk op dat de eerste 24 tot 48 uur na het plaatsen van je video erg van belangrijk zijn voor het vervolg van je vindbaarheid. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat jouw video direct vertoningen krijgt.

Verspreid daarom jouw video zoveel mogelijk via het internet. Deel de video via je social media kanalen, e-mail, WhatsApp, et cetera. Desnoods maak je een advertentiecampagne om je video onder de aandacht te brengen. De campagne hoeft niet per se naar YouTube te verwijzen. YouTube video’s die, ingesloten, op andere website getoond worden, worden ook meegenomen in het aantal vertoningen en hebben dus invloed op je vindbaarheid. 

YouTube vertoningen

Juiste bestandsinformatie meegeven

Bij het uploaden van de video is het belangrijk om de juiste elementen toe te voegen aan je video. Denk daarbij om onderstaande informatie:

  • Bestandsnaam
  • Beschrijving van de video
  • Tags bij de video

De informatie uit je zoekwoorden onderzoek gebruik je bij deze elementen. Daarnaast adviseren we om een goede thumbnail aan je video te koppelen, zodat het aantrekkelijk wordt voor zoekers om deze te bekijken. Neem in je beschrijving van de video ook links op naar andere relevante video’s en natuurlijk jouw website. 

Nog één tip; optimaliseer de beschrijving van jouw kanaal. Wat kan men vinden op jouw kanaal, waarom moeten ze je volgen, wat kunnen kijkers verwachten. Verwerk ook hierin belangrijke zoekwoorden, om je vindbaarheid van je kanaal te verbeteren.

Stap 4: Kijktijd krijgen

Voor YouTube is de kijktijd heel belangrijk, maar een lange video is niet per definitie beter. Je kan beter 100 vertoningen van 2 minuten krijgen, dan 20 vertoningen van 6 minuten. 

Houd de aandacht van de kijker

Wanneer jouw video wat langer is, dan is het zaak om de aandacht vast te houden. Hierbij moet je zorgen dat jouw kijkers je video helemaal willen uitkijken. Bedenk manieren waarop je jouw kijker kan blijven boeien en betrekken bij jouw video. Verander bijvoorbeeld het camerapunt of voeg een kort intermezzo met muziek toe om de kijker bij de les te houden.

Een samenvattende introductie kan helpen om de kijktijd te verhogen, maar heeft ook nadelen. Mensen krijgen antwoord op hun vraag en kunnen de video wegklikken. De kijker heeft echter wel antwoord op zijn/ haar vraag en een positieve ervaring met jouw merk.

Ondertiteling

Een ondertiteling aan je video toevoegen helpt ook om de kijktijd te verhogen. Mensen die op kantoor zitten hebben vaak geen geluid aan staan. Ondertiteling helpt in dat geval om de kijker te behouden. Dit geeft YouTube ook weer een beter beeld van de inhoud van jouw video. Ondertiteling kan je automatisch laten toevoegen, maar controleer de tekst wel, een foutje is ondanks de steeds beter worden technologie zo gemaakt. 

Stap 5: Interactie krijgen met je kijkers

Naast kijktijd is interactie belangrijk voor de waardering van YouTube. Het klinkt heel logisch en dat is het ook, vraag om een (inter)actie van de kijker. Je kan aan het begin, halverwege, maar ook aan het eind vragen om een like, een reactie of een antwoord. Teveel en te vaak vragen zal leiden tot irritatie en de manier van vragen moet ook passen bij de doelgroep en je video. 

“Duimpje omhoog” valt wel een beetje uit de toom bij een zakelijke video….

Youtube Kaarten

Aan het einde van je video wordt een eindscherm getoond. Hier voeg je elementen toe zodat de kijker verder kan klikken. Met Youtube kaarten maak je je video’s interactiever. Gebruik ze voor polls, links naar andere kanalen of meer aan je video toe te voegen. 

KPI’s

Wanneer je jouw resultaten van SEO voor YouTube wilt monitoren dan zijn er diverse KPI’s die je kan gebruiken. Deze kan je vinden in de YouTube Studio.

  • Vertoningen van je video’s
  • Het percentage van de video dat bekeken is
  • Totale kijktijd
  • Het aantal reacties
  • Hoe vaak de video is gedeeld
  • het aantal keren dat de video opgeslagen is
  • Het aantal duimpjes omhoog (en omlaag).

Youtube SEO KPI's

Als gezegd is het bovenstaande stappenplan een leidraad om op een effectieve manier SEO te doen voor YouTube en geeft het geen garantie. Wat we wel kunnen garanderen is het niet toevoegen van video’s op YouTube jouw vindbaarheid op het kanaal niet zal bevorderen, terwijl jouw doelgroep ook daar aanwezig is! 

Heb je hulp nodig bij het maken van video’s en/of SEO voor YouTube? Maak dan een vrijblijvende afspraak!

Dit vind je vast ook interessant:

 

Op deze pagina