SEO of SEA; waar kies jij voor?

Leestijd: 6 minuten

SEO of SEA, waarvoor kies jij? Alsof je tegenwoordig nog een keuze moet maken tussen deze kanalen, inmiddels is het essentieel om beide kanalen naast elkaar in te zetten om optimaal rendement te halen uit de potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Welke voordelen beide kanalen bieden en hoe ze elkaar versterken lees je hieronder.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization en in goed Nederlands betekent dit Zoekmachine Optimalisatie. SEO houdt in dat je je website verbetert waarna deze beter zichtbaar en vindbaar wordt in de organische (niet betaalde) zoekresultaten van de zoekmachines. In praktijk praten we, wanneer we het hebben over zoekmachines, altijd over Google. 

Om te bepalen welke website bovenaan wordt getoond, heeft Google een algoritme ontwikkeld. Dit algoritme bepaalt aan de hand van meer dan 150 criteria welke website voor de zoeker het meest relevant is. Hierbij wordt ook rekening gehouden met het type apparaat, locatie en de (zoek)geschiedenis van de gebruiker. 

Verschil SEO en SEA: Voorbeeld SEO resultaten

SEO bestaat uit drie onderdelen; techniek, content en autoriteit. Idealiter werk je continue aan alle drie onderdelen om een blijvend resultaat te behalen. 

Voordelen SEO

Veel MKB-ers vinden het belangrijk dat ze bovenaan in Google staan. Hiermee bedoelen ze zelden SEA, maar vrijwel altijd SEO. Het grote voordeel van SEO is het feit dat je niet hoeft te betalen voor een bezoeker. Of je nou 100, 1000 of 10.000 bezoekers via de organische resultaten krijgt, deze klikken kosten je niets. SEO kan je ideaal inzetten in alle fases van de klantreis. In ons artikel SEO in je online marketing strategie lees je hier meer over. De voordelen op een rij:

  • Duurzame en lange(re) termijn strategie
  • Kosteloze klikken
  • Geschikt voor de hele funnel

Wat is SEA?

SEA, ook wel Zoekmachine Adverteren genoemd is de betaalde variant van zichtbaar zijn in de zoekresultaten. In praktijk hebben we het bijna altijd over Google Ads, al biedt Microsoft via Bing ook mogelijkheden om SEA in te zetten. Google Ads bestond aanvankelijk alleen uit tekstadvertenties, welke getoond werden op basis van zoekwoorden, maar inmiddels is het veel meer, waaronder Google Shopping. 

Op basis van een veilingsysteem wordt per zoekopdracht bepaald welke resultaten getoond worden en welk resultaat bovenaan komt te staan. Hierbij is relevantie een zeer belangrijke factor. Door de zoekwoorden, advertentieteksten en de landingspagina zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de zoekopdracht is de kans groter dat jouw advertentie getoond wordt en de zoeker klikt. 

Verschil SEO en SEA: Voorbeeld SEA Resultaten

Bij SEA betaal je per klik. Wanneer jouw advertentie tienmaal wordt weergegeven, maar niemand klikt, dan kost het niets. Let wel op, wanneer niemand op jouw advertentie klikt, lijkt deze dus niet relevant te zijn en wordt je minder vaak getoond.

Voordelen SEA

SEA, waar onder meer Google Ads, Bing Ads en Google Shopping onder vallen, geeft de mogelijkheid om direct resultaat te realiseren. Wanneer je een campagne aanzet kan je letterlijk binnen 5 minuten extra bezoekers en leads of verkopen verwachten. Wanneer je aanpassingen doet in je campagnes kan je ook hier direct het resultaat merken. Daarmee is de invloed die je hebt ook groot. Op het moment dat een bepaalde zoekterm geen resultaten oplevert schakel je deze bijvoorbeeld uit, waarmee je direct kosten bespaart. Wanneer een product nou juist veel oplevert zal je deze prominenter willen laten zien en kan je je campagnes hierop aanpassen.

  • Snel resultaat
  • Veel invloed door middel van optimalisatie
  • Goed inzicht in resultaat

De verschillen tussen SEO en SEA

Er zijn behoorlijke verschillen tussen SEO en SEA. Het krijgen van hoge(re) posities in Google via SEO kan soms maandenlang duren, terwijl je middels Google Ads binnen enkele ogenblikken bovenaan kan staan. 

Bij SEA betaal je voor elke klik, terwijl je bij SEO niet hoeft te betalen voor een klik. Bij SEA heb je direct invloed op het resultaat, terwijl bij SEO het altijd afwachten is welke effecten de wijzigingen hebben. Het goed inzichtelijk maken van het rendement is bij SEO daarom ook lastig. Een positie is een middel, maar wordt vaak als leidend genomen bij het bepalen van succes met SEO. Google geeft daarbij maar beperkt informatie van het succes op zoekwoordniveau in Google Analytics bij SEO (al zijn er wel betaalde tools die je helpen dit inzichtelijk te maken), terwijl bij SEA dit heel duidelijk is per zoekwoord.

Zo zijn er een groot aantal verschillen tussen SEO en SEA. In onderstaande tabel zijn de verschillen nog eens op een rijtje gezet.

 

SEA SEO
Direct resultaat Lange(re) termijn strategie
Betalen per klik (cpc) Kosteloze klikken
Directe invloed op resultaat Relatief beperkte invloed op resultaat
Geschikt voor onderin de funnel  Geschikt voor de hele funnel
Inzicht in resultaat op zoekwoordniveau Inzicht in resultaat lastig te krijgen
Versterkt SEO Versterkt SEA

 

Voor de gebruiker is misschien wel het allerbelangrijkste verschil tussen SEO en SEA het groene hokje met “advertentie” die bij de advertenties staat. Dit is wettelijk verplicht zodat het duidelijk is dat het om een betaalde advertentie gaat. 

Moet je nou SEO of SEA inzetten?

Idealiter zet je in op zowel SEO en SEA. Wanneer je nog geen ervaring met online marketing hebt, dan adviseren we te starten met betaald adverteren, SEA. Zoals al genoemd is, behaal je hiermee snel resultaat, heb je direct invloed en kan je goed meten wat het je oplevert. Wanneer je vervolgens nog meer resultaat uit de campagnes wilt halen en je bereik verder wilt vergroten zal je moeten starten met zoekmachine optimalisatie. 

Combineer SEO en SEA

SEO en SEA hebben diverse verschillen, een daardoor versterken ze elkaar. Wij adviseren om zo snel mogelijk te gaan voor de combinatie van beiden. Beide kanalen zullen elkaar namelijk perfect aanvullen. Gebruik bijvoorbeeld succesvolle woorden uit je SEA campagnes om je website organisch beter op te laten scoren. Ook kan je pagina’s optimaliseren die binnen je SEA campagnes minder goed presteren, om het resultaat te verbeteren. 

Ook kan je SEO en SEA combineren door middel van doelgroeplijsten. Iemand die reeds op je website is geweest zal in theorie sneller tot actie overgaan wanneer deze opnieuw zoekt, dan iemand die nog niet bekend met jouw bedrijf is. De doelgroeplijsten kan je toevoegen aan je campagnes en daarop meer bieden. Vaak zijn de klikken daardoor iets duurder, maar wel veel waardevoller. 

Kortom; wil jij serieus met online marketing aan de slag, combineer dan SEO en SEA en haal het beste uit beide kanalen. 

Doe een SEO Check of Google Ads Scan

Wil jij weten hoe jij ervoor staat? We bieden je de mogelijkheid om kosteloos een SEO Scan te laten uitvoeren via onze website. Binnen slechts enkele ogenblikken ontvang je de resultaten en zie je waar de kansen liggen om je vindbaarheid te verbeteren. 

Wanneer je reeds Google Ads inzet, maar twijfelt of je hier niet teveel aan uitgeeft, kan je een vrijblijvende Google Ads check door ons laten uitvoeren.  

Misschien vind je dit ook interessant: 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

3 januari 2020