Auteur: Lars Penninga, CRO Specialist bij daar-om.nl
Bij het aanmaken van een nieuwe property in Google Analytics wordt nu standaard een GA4 property aangemaakt. Het is nog wel mogelijk om een Universal Analytics property aan te maken, echter moet je hier nu een extra handeling voor uitvoeren. Google wil dus dat GA4 de standaard wordt. Wil je weten wat de verschillen zijn tussen Universal Analytics en Google Analytics 4? Lees dan snel verder!
Spring snel naar de voor jou relevante informatie:
Gebruikersinterface
Meetsysteem
Snelheid
Aanpasbaarheid
App en Web
Google BigQuery
Conversies
Automatisch meten van events
Verschil 1: Gebruikersinterface
Voor de doorgewinterde online marketeer is het herkenbaar: Google heeft zijn material design ook eindelijk doorgetrokken naar Google Analytics 4. Ben je geen doorgewinterde online marketeer? Geen zorgen: deze stijl zou je bekend moeten voorkomen van bijvoorbeeld Google Zoeken, Maps of Youtube. Dit betekent dat de interface van Google Analytics 4 jou bekend voor moet komen. Dit kan zowel een voor- als nadeel zijn. Het is in het begin even wennen als je Universal Analytics gewend bent. Het verschil komt neer op een strakker, eenvoudiger ontwerp en minder keuzemogelijkheden in het menu.
Verschil 2: Meetsysteem
Waar metingen voorheen waren gebaseerd op sessies worden deze in Google Analytics 4 gebaseerd op gebruikers. Dit heeft als voordeel dat je het gedrag van de gebruiker beter kunt volgen. Door Google Signals aan te zetten kun je de conversie beter attribueren: je kunt bijvoorbeeld zien welke apparaten zijn gebruikt om tot een bestelling te komen. Heeft de bezoeker onderweg op zijn iPhone gezocht en heeft hij de bestelling afgerond op zijn laptop? Je maakt dit eenvoudiger inzichtelijk met GA4.
Verschil 3: Snelheid
Wanneer je veel verschillende gebeurtenissen hebt ingesteld in Universal Analytics merk je dat de snelheid van de interface drastisch daalt. Dit heeft te maken met de zogenaamde ‘sampling’ van de data: er wordt een steekproef genomen. Er was voorheen maar 1 oplossing: Google Analytics 360. Weinig bedrijven hebben 100.000 euro per jaar over voor deze meetoplossing. Daar is nu een oplossing voor in de vorm van Google Analytics 4. Je merkt dit meteen al tijdens het gebruik. Alle rapporten laden allemaal heel snel: daar worden we allemaal erg blij van. Tijd is namelijk geld.
Verschil 4: Aanpasbaarheid
Elk bedrijf beschikt over een eigen marketingstrategie en zet verschillende kanalen in. Daarom is het belangrijk dat je kunt zien hoe jouw marketingstrategie presteert. Met Universal Analytics kon je alleen aangepaste rapporten maken. Deze functie is verdwenen in GA4. Echter is het nu wel mogelijk om standaard rapporten aan te passen aan jouw behoeften en wensen. Wil je het maximale uit jouw rapporten halen? Maak dan gebruik van Google Data Studio: hiermee kun je een koppeling maken met jouw GA4 property en naast GA4 data verschillende bronnen aan elkaar koppelen.
Verschil 5: App en Web
Universal Analytics is gemaakt voor het verzamelen van website statistieken. Sinds de smartphones op de markt zijn gebruiken steeds meer mensen apps. Deze applicaties kunnen hele websites vervangen of aanvullen. Door deze verschuiving in gebruik van websites richting apps is het belangrijk dat je ook deze data doormeet. In het verleden kon je gebruik maken van een UA property specifiek voor apps, echter kon je dit niet in 1 weergave krijgen. Dit is wel mogelijk met GA4. Google Analytics 4 is gebouwd op het Web + App platform. Hierdoor kun je in 1 property zowel je website als app doormeten.
Verschil 6: Google BigQuery
Je kunt met GA4 gratis gebruik maken van Google BigQuery. Hiermee kun je ruwe data uit Google Analytics halen en deze hergebruiken. Dit heeft als voordeel dat je deze data kunt gebruiken in je eigen systemen. Die kan bijvoorbeeld je eigen CRM zijn of in bijvoorbeeld een niet-Google tool als Microsoft PowerBI. Met de gratis versie kun je tot 10 gb aan opslag gebruiken. Het linken met Google BigQuery was voorheen niet mogelijk. Dit is een functie voor de echte power-user van Google Analytics.
Verschil 7: Conversies
Het is met Google Analytics 4 makkelijker om te zien hoe je campagnes presteren. Waar je in UA alleen je ingestelde doelen of e-commerce data kunt selecteren als statistiek kun je dit in GA4 ook doen met zelf ingestelde gebeurtenissen. Je kunt deze gebeurtenissen met een druk op de knop markeren als conversie. Hiermee kun je gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het bezoeken van een bedankpagina voor een tijdelijke campagne eenvoudig als doel instellen. Hiermee zit je niet vast aan het limiet van 20 doelen zoals in UA.
Verschil 8: Automatisch meten van events
Binnen Google Analytics 4 is het zonder tussenkomst van Google Tag Manager mogelijk om scrolls vast te leggen, uitgaande klikken te meten, videoweergaven te meten en te meten of bestanden worden gedownload. Hierdoor is voor dit soort eenvoudige metingen geen Google Tag Manager meer nodig en kunnen deze metingen met 1 druk op de knop worden live gezet.
Wil je zelf aan de slag met Google Analytics 4? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
Ook interessant om te lezen:
Zo is Social Media door de jaren heen veranderd
Trends en ontwikkelingen op het gebied van Social Media