Trends en ontwikkelingen op het gebied van social media

We besteden ruim 2,5 uur per dag aan het in contact staan met anderen via onze sociale kanalen. Door de corona crisis zijn we zelfs nog vaker op social media te vinden. Het is voor bedrijven daarom essentieel om social media in te zetten als onderdeel van de marketing strategie. We nemen je graag mee in een paar opvallende ontwikkelingen en trends voor 2021 op het gebied van content en social media. Ben je benieuwd? Lees snel verder!   

Social media gebruik in Nederland

Het gebruik van social media blijft stijgen. Maar liefst 96% van de Nederlanders is actief op social media, blijkt uit cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2020 uitgevoerd door Newcom Research. De meest opvallende cijfers zijn die van Instagram. Dit platform is sinds 2019 gegroeid met ruim 29% in gebruikers. Hoewel Facebook steeds minder populair wordt onder jongeren, zien we ook hier een lichte groei van 4%. Ook YouTube blijft niet achter en groeit met 14%. Ruim 2.8 miljoen Nederlanders gebruikt YouTube elke dag.

 

Social media trends voor nu en later

Meer video, meer websitebezoekers

Dat het belangrijk is om op te vallen en de aandacht van je potentiële klanten te trekken, hoeven we je niet duidelijk te maken. Maar hoe blijf je dat doen? De generatie van de toekomst heeft een vluchtige levensstijl en leest veel minder. Een video zegt meer dan 1000 woorden en dat is exact waar de toekomstige gebruikers naar op zoek zijn. Als we kijken naar cijfers zien we dat een social video 1200% meer gedeeld wordt dan tekst en afbeeldingen gecombineerd. 

Met de opkomst van zowel Snapchat als TikTok en de groei van Instagram en YouTube kunnen we een conclusie trekken: videokanalen groeien enorm. Het is belangrijk om je als ondernemer te realiseren dat je niet op ieder kanaal actief hoeft te zijn. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Dan moet jij daar aanwezig zijn! 

Video’s voor bedrijven worden interactiever

Daarnaast wordt video steeds interactiever, commerciëler en conversiegerichter. We plaatsen niet ‘zomaar’ meer een video. Er zit een duidelijk idee achter en vanuit bedrijfsoogpunt heeft het vaak een conversiedoel. Dit wordt versterkt door de opkomst van productadvertenties in livestreams. Het wordt straks steeds makkelijker om specifieke producten te ‘taggen’ in een live video en mensen meteen door te sturen naar een website om de producten te shoppen. Ideaal!

Video marketing: animatievideo’s trending voor B2B

De cijfers op het gebied van video marketing rijzen de pan uit. Dat video voor bedrijven enorm belangrijk is, hoeven we niet meer te onderstrepen. Maar wel staan we stil bij het feit wat voor video’s dan geschikt zijn. In marketing land zien we vooral een stijging in het aantal animatievideo’s. Vooral voor B2B bedrijven of organisaties die een lastig product of proces hebben is dit de uitkomst. Met animatie kun je complexe processen visueel hapklaar en begrijpelijk richting jouw potentiële klant communiceren.

Meer online verkopen door algoritmes en gepersonaliseerde content

Er worden steeds slimmere algoritmes ontwikkeld. Algoritmes die net zo goed zijn in het herkennen van video’s en foto’s als van tekst. Een sterker algoritme zorgt automatisch ook voor een beter afgestelde tijdlijn of newsfeed voor jou. Dit maakt dat je op basis van foto’s die jij verzamelt op Pinterest nog betere gepersonaliseerde koopsuggesties ziet als advertentie. Hierdoor worden advertenties steeds interessanter omdat ze beter toegepast worden op jouw interesses. Voor bedrijven betekent dit dat je online meer kunt verkopen en je jouw doelgroep nog beter bereikt.  

Social e-commerce: social media kanalen veranderen in verkoopkanalen

Naast het liken, delen en commenten veranderd social media steeds meer van een sociaal kanaal naar een verkoopkanaal. Facebook, Instagram en Pinterest krijgen steeds uitgebreidere shop- en afrekenopties, waardoor de stap tussen de Think- en de Do-fase kleiner en kleiner wordt. Oftewel: consumenten rekenen sneller af en schakelen bovendien minder tussen bijvoorbeeld smartphone en desktop.

Visual shopping op Instagram: dé online winkelstraat

Met de komst van Instagram Shopping en nu ook Check-out verandert Instagram in een winkelstraat vol inspiratie en prachtige productafbeeldingen, waar je direct afrekent wat je wilt. Kwalitatieve content is cruciaal om bezoekers te verleiden. Investeer daarom in goed beeldmateriaal, een sterke online presence en een consistente aanwezigheid.

Influencers nemen social media over 

De term ‘influencer’ bestaat al veel langer dan je misschien denkt. De term is ontstaan in 1760. Influencer klinkt dus heel hip, maar het woord is al stokoud. Anno 2021 is de influencer niet meer weg te denken van sociale media. Een influencer is een persoon die anderen beïnvloedt in hun gedrag. Meestal zijn de volgers van deze persoon geïnteresseerd in de onderwerpen waar de influencer over blogt of vlogt: bijvoorbeeld lifestyle, sport of politiek. De volger herkent zich in de influencer en is daardoor sneller geneigd om dit gedrag te kopiëren. De influencer doet dit door foto’s of video’s te plaatsen op hun online platformen. Influencers kan je ook inzetten voor je online marketing. Dit heet influencer marketing. Een voordeel hiervan is dat je jouw doelgroep direct target. Zo converteert jouw product of dienst sneller. 

 

Voorbeeld van influencer marketing

Met influencer marketing wordt er dus zichtbaarheid gecreëerd voor je bedrijf. Een goed voorbeeld hiervan is HEMA. Zij lanceerden een succesvolle Back to School campagne met als doelgroep pubers die na de zomervakantie naar de middelbare school gaan. Het doel van de campagne was om pubers te activeren om nieuwe schoolspullen te kopen. HEMA weet dat pubers het niet leuk vinden om weer naar school te gaan, dus zijn ze een samenwerking aangegaan met influencer BeautyNezz. Joy is van dezelfde leeftijd als de doelgroep. Ze ontwierp pastelkleurige schoolspullen met de focus op meiden. Met groot succes. De schoolspullen vlogen over de toonbank en een soortgelijke campagne werd nog drie jaren herhaald.”

SMS-marketing: terug van weggeest

Waar we vroeger massaal contact met elkaar hadden door het sturen van sms’jes, is dat nu overgenomen door WhatsApp. Toch maakt de sms haar comeback. Sms-marketing (het versturen van sms’jes vanuit een organisatie met als doel meer websitebezoekers en uiteindelijk kopers) is in opkomst. Je kunt bij een sms’je denken aan het communiceren van de sale, een kortingscode of lancering van een nieuw product. Denk er wel aan dat je dit niet te vaak inzet, om irritatie te voorkomen. Waarom het zo succesvol is?

  • Hoog openingspercentage (98% volgens Gartner)
  • Gemiddeld doorklikpercentage van 19%
  • Nog relatief weinig ingezet 
  • Max 160 tekens
  • Je kunt een sms’je toevoegen aan je automation

Kwartaalthema’s: storytelling voor B2B en B2C

Dat we houden van het vertellen van verhalen weet iedereen. Toch is het lastig om als marketeer iedere maand weer een nieuw verhaal te verzinnen. Door kwartaalthema’s te gebruiken en meer in te spelen op storytelling zet je in op een lange termijn relatie met je klant en bind je ze aan je. Denk hierbij aan een overkoepelend thema per kwartaal, met subthema’s per maand of week. Waarom?

  • Het geeft meer focus
  • Je kunt meer de diepte in bij een onderwerp
  • Actualiteit/seizoensgebonden
  • Budgetten en campagnes combineren
  • Geen versnippering van onderwerpen
  • Een kapstok waar je alle uitingen aan kunt ophangen

De implementatie van augmented en virtual reality in social media

De voorspelling is dat we de komende jaren steeds meer gebruik gaan maken AR en VR op social media. Waar we drie jaar geleden nog helemaal in de ban waren van de release van Pokémon Go, zien we AR en VR steeds meer terugkomen. Ook Instagram heeft AR volledig geïntegreerd. Zo kun je door middel van gezichtsfilters producten uitproberen. 

AR en VR in social media

De nieuwe wereld van livestream en real time content

We zijn als mens nieuwsgierig van aard. Dat wordt bevestigd door het grote aantal views wat een doodnormale vlog kan krijgen. Vlogs worden vaak periodiek geüpload, zijn persoonlijk en houden de aandacht vast. Niet zo gek dat livestreams steeds populairder worden. Dit sluit aan bij de trend dat social media steeds meer realtime wordt.

LinkedIn targeting wordt uitgebreid

In 2021 zien we dat vooral LinkedIn er een schepje bovenop doet: ze bieden nieuwe advertentiemogelijkheden aan, waardoor ads nog beter gericht kunnen worden op de juiste doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Verschillende ad formats in één campagne en document ads (PDF).
  • Uitbreiding van de retargeting-mogelijkheden
    > Bezoekers van je bedrijfspagina retargeten
    > Organische engagers  + deelnemers events
  • Targeting op basis van ‘Member Traits’.
    > Mensen bereiken op basis van gedrag: bijdragen delen op LinkedIn, frequente reizigers of werkzoekenden.
  • Een Business Manager (voor bureaus) > Naar verwachting in het tweede kwartaal van 2021.

Daarnaast is het vanaf nu mogelijk om 200 tot 250 connecties uit te nodigen om een bedrijfspagina te volgen per maand, in plaats van 100. Een verdubbeling dus, die zorgt voor de mogelijkheid om meer mensen te binden aan jouw pagina, content en dus bedrijf! 

Actuele content: samenwerking tussen bureau en ondernemer

Inhaken op actualiteit, het houden van webinars en het plaatsen van relevante content op het juiste moment is essentieel. Wees je als ondernemer bewust van deze kansen. Maak à la minute foto’s of deel actuele info, zodat er altijd up-to-date content beschikbaar is. De samenwerking tussen bureau en klant is daarom essentieel: die moet sterk zijn. Alleen zo voorzie je in de behoefte van jouw potentiële klanten.

Hoe wij jou kunnen helpen

Heb je hulp nodig bij het maken van een passende contentstrategie voor de toekomst? Als online marketing bureau weten wij als geen ander wat wel én wat juist niet werkt en helpen je graag bij het creëren van opvallende content. Neem vrijblijvend contact met ons op!


Misschien vind je dit ook interessant:


Tip: download de gratis social media tips en tricks of onze inhaakalender!