Trends en ontwikkelingen op het gebied van social media

Op 30 juni is het ‘Social Media Dag’. Het perfecte moment om nu eens vooruit te kijken op het gebied van alle kanalen die hieronder vallen. We besteden ruim 2,5 uur per dag aan het in contact staan met anderen via onze sociale kanalen. Hoe de toekomst van social media eruit gaat zien weet niemand. Wel kunnen we je meenemen in een paar opvallende ontwikkelingen en trends op dit gebied. Ben je benieuwd? Lees snel verder!   

Social media gebruik in Nederland

Het gebruik van social media blijft stijgen. Maar liefst 96% van de Nederlanders is actief op social media, blijkt uit cijfers van het Nationale Social Media Onderzoek 2020 uitgevoerd door Newcom Research. De meest opvallende cijfers zijn die van Instagram. Dit platform is sinds 2019 gegroeid met ruim 29% in gebruikers. Hoewel Facebook steeds minder populair wordt onder jongeren, zien we ook hier een lichte groei van 4%. Ook YouTube blijft niet achter en groeit met 14%. Ruim 2.8 miljoen Nederlanders gebruikt YouTube elke dag.

Social media gebruik Nederland 2020

Social media trends voor nu en later

Meer video, meer websitebezoekers

Dat het belangrijk is om op te vallen en de aandacht van je potentiële klanten te trekken, hoeven we je niet duidelijk te maken. Maar hoe blijf je dat doen? De generatie van de toekomst heeft een vluchtige levensstijl en leest veel minder. Een video zegt meer dan 1000 woorden en dat is exact waar de toekomstige gebruikers naar op zoek zijn. Als we kijken naar cijfers zien we dat een social video 1200% meer gedeeld wordt dan tekst en afbeeldingen gecombineerd. 

Met de opkomst van zowel Snapchat als TikTok en de groei van Instagram en YouTube kunnen we een conclusie trekken: videokanalen groeien enorm. Het is belangrijk om je als ondernemer te realiseren dat je niet op ieder kanaal actief hoeft te zijn. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Dan moet jij daar aanwezig zijn! 

Video’s voor bedrijven worden interactiever

Daarnaast wordt video steeds interactiever, commerciëler en conversiegerichter. We plaatsen niet ‘zomaar’ meer een video. Er zit een duidelijk idee achter en vanuit bedrijfsoogpunt heeft het vaak een conversiedoel. Dit wordt versterkt door de opkomst van productadvertenties in livestreams. Het wordt straks steeds makkelijker om specifieke producten te ‘taggen’ in een live video en mensen meteen door te sturen naar een website om de producten te shoppen. Ideaal!

Meer online verkopen door algoritmes en gepersonaliseerde content

Er worden steeds slimmere algoritmes ontwikkeld. Algoritmes die net zo goed zijn in het herkennen van video’s en foto’s als van tekst. Een sterker algoritme zorgt automatisch ook voor een beter afgestelde tijdlijn of newsfeed voor jou. Dit maakt dat je op basis van foto’s die jij verzamelt op Pinterest nog betere gepersonaliseerde koopsuggesties ziet als advertentie. Hierdoor worden advertenties steeds interessanter omdat ze beter toegepast worden op jouw interesses. Voor bedrijven betekent dit dat je online meer kunt verkopen en je jouw doelgroep nog beter bereikt.  

De implementatie van augmented en virtual reality in social media

De voorspelling is dat we de komende jaren steeds meer gebruik gaan maken AR en VR op social media. Waar we drie jaar geleden nog helemaal in de ban waren van de release van Pokémon Go, zien we AR en VR steeds meer terugkomen. Ook Instagram heeft AR volledig geïntegreerd. Zo kun je door middel van gezichtsfilters producten uitproberen. 

AR en VR in social media

De nieuwe wereld van livestream en real time content

We zijn als mens nieuwsgierig van aard. Dat wordt bevestigd door het grote aantal views wat een doodnormale vlog kan krijgen. Vlogs worden vaak periodiek geüpload, zijn persoonlijk en houden de aandacht vast. Niet zo gek dat livestreams steeds populairder worden. Dit sluit aan bij de trend dat social media steeds meer realtime wordt.

Actuele content: samenwerking tussen bureau en ondernemer

Inhaken op actualiteit, het houden van webinars en het plaatsen van relevante content op het juiste moment is essentieel. Wees je als ondernemer bewust van deze kansen. Maak à la minute foto’s of deel actuele info, zodat er altijd up-to-date content beschikbaar is. De samenwerking tussen bureau en klant is daarom essentieel: die moet sterk zijn. Alleen zo voorzie je in de behoefte van jouw potentiële klanten.

Hoe wij jou kunnen helpen

Heb je hulp nodig bij het maken van een passende contentstrategie voor de toekomst? Wij weten als geen ander wat wel én wat juist niet werkt en helpen je graag bij het creëren van opvallende content. Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Tip: download de gratis social media tips en trics of onze inhaakalender!