Social media

Zo is social media door de jaren heen veranderd

Een wereld zonder social media? Daar kunnen we ons vandaag de dag amper nog iets bij voorstellen. In een rap tempo is de maatschappij verandert naar een wereld met de mogelijkheid om alles te delen via beeld, tekst of muziek. Social media speelt daar een grote rol in. Hoe social media geworden is zoals we dat nu kennen leggen we je uit in deze blog. 

Hoe is social media ontstaan?

De geschiedenis van social media loopt gelijk met die van het internet. Sociaal staat voor: ‘in het verband staan met de samenleving’. Media is een verzamelnaam voor communicatiemiddelen, zoals de krant, radio, online nieuws en televisie. Social media is dus een communicatiemiddel om in verband te staan met de samenleving, wat vandaag de dag is geëvolueerd tot een platform waar gebruikers zelf voor inhoud zorgen. 

Wat was het eerste social media kanaal?

Om meer te weten over het eerste social media kanaal gaan we terug naar 1979. Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003. Hiermee kreeg het delen van informatie een nieuwe betekenis, namelijk het maken van connecties om zo jouw netwerk te vergroten.

De opkomst van Facebook 

Een wereld zonder Facebook lijkt met meer dan twee miljard wereldwijde actieve gebruikers ondenkbaar. Voor veel Nederlanders is Facebook de opvolger van Hyves. The Facebook, zoals het platform eerst heette, werd in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg. Hij bedacht het platform voor studenten van Harvard om met elkaar in contact te komen door berichtjes te sturen. Vanaf 2006 was het platform niet meer alleen toegankelijk voor studenten van Harvard. Iedereen ouder dan 13 jaar met een geldig e-mailadres kon zich toen aanmelden. De naam werd veranderd naar ‘Facebook’ en groeide sterk over de hele wereld. Gelukkig bleef het daar niet bij. 

De eerste YouTube video

In hetzelfde jaar kwam YouTube van de grond. Dit platform maakt het mogelijk om filmpjes te delen en te bekijken. Het eerste YouTube filmpje dat werd geupload was ‘Me at the zoo’ waarin een van de oprichters de dierentuin bezoekt. Het filmpje is inmiddels 100 miljoen keer bekeken en werden er meer dan 6,5 miljoen reacties op gepost.

Het ontstaan van ‘Tweeten’ op Twitter

Hoe beschrijf je je leven in 140 karakters? Sinds 2006 maakte Twitter het mogelijk om te microbloggen. Het social media kanaal was zo krachtig door het fenomeen real-time interactie. Twitter heeft zich altijd weten te onderscheiden door tijdens belangrijke gebeurtenissen en live-evenementen de meest up-to-date informatie te hebben. Actualiteit is waar het hier om draait. 

Bijna de helft van de gebruikers gebruiken de dienst om te communiceren met vrienden. De rest gebruikt Twitter om hun status te updaten, nieuwsberichten te vinden en om klantcontact te onderhouden. 

tijdlijn-social-media

Instagram: een van de populairste social media kanalen 

De opkomst van Instagram in 2010 vergrootte de mogelijkheden van social media nog meer. Met een nog breder internationaal bereik is het met Instagram mogelijk je foto’s en video’s te delen. Instagram was de eerste applicatie waarmee je real-time op je mobiel foto’s kon nemen, bewerken en delen via andere sociale media kanalen. Hiermee konden we ons in een oogwenk als echte fotografen voordoen door het gebruik van filters.

Tegenwoordig groeit Instagram medium nog steeds in mogelijkheden en is het één van de populairste online kanalen. Instagram wordt niet alleen gebruikt ter vermaak, maar ook als manier om advertenties te tonen en producten te verkopen via bijvoorbeeld Instagram Shopping. 

Social media geeft ons FOMO

Vandaag de dag kunnen weinig mensen het zich nog voorstellen om zonder social media te leven. Maar wat maakt het zo’n belangrijk onderdeel van ons leven? Op social media besmet je elkaar als het ware met positieve en negatieve berichten, waardoor je het gevoel krijgt dat je niks wilt missen. Dit wordt ook wel FOMO: Fear Of Missing Out genoemd. De (onbewuste) aanname die daarachter zit, is dat het missen van dingen ervoor zorgt dat we minder gelukkig zijn. 

Wil je social media inzetten voor jouw bedrijf?

Heb jij hulp nodig bij het vinden van een passend social media kanaal? Of zie je door de bomen het bos niet meer? Neem vrijblijvend contact met ons op! Wij helpen je graag om social media voor jouw bedrijf op te zetten en de kanalen uiteraard succesvol te maken!

Denk naast de bovenstaande kanalen ook aan deze social media kanalen:

Wil je meer over social media weten? Lees dan een van de volgende artikelen: