het nieuwe google analytics 4

8 redenen waarom jij aan de slag moet gaan met het nieuwe Google Analytics 4

Heb jij ook al een melding gezien in Google Analytics waarin staat dat je kunt upgraden naar Google Analytics 4? Jij vraagt je net als ons waarschijnlijk af waarom je dat nu zou doen. Ook als je de melding nog niet hebt gezien, staat deze compleet nieuwe tool om de online data van jouw bedrijf inzichtelijk te maken al voor jou klaar. Wij geven je acht redenen waarom jij nu alvast aan de slag moet met deze nieuwe versie van Google Analytics.

Leestijd: 9 minuten

het nieuwe google analytics 4

Voordat we ingaan op de redenen waarom jij er nu alvast mee moet starten: wat is Google Analytics 4? Google Analytics 4 is de nieuwste versie van het analyse platform Google Analytics. De upgrade belooft meer inzichten en functies. Het zat er al een tijdje aan te komen, maar per wanneer was nog de vraag. Inmiddels is aangekondigd dat je vanaf nu gebruik kunt maken van de nieuwe Google Analytics 4. Waarom wij aanraden om dit direct te doen? Lees hieronder onze 8 redenen!

 

  1. Websites én apps toevoegen als gegevensbron in Google Analytics 4

    Vorig jaar juli heeft Google de eerste bèta versie gelanceerd van Google Analytics Web + App. Omdat steeds meer bedrijven een app lanceren voor hun bedrijf en daarnaast ook een website hebben, was het lastig om deze gegevens aan elkaar te knopen. Het is vanaf nu mogelijk om zowel verschillende websites als iOS en Android apps toe te voegen als gegevensbron. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om je complete online omzet te bekijken als je een native app aanbiedt aan je bezoekers.

 

  1. Van bouncepercentage naar sessies met engagement

    Google Analytics 4 vervangt over een tijdje de bestaande Universal Analytics. Vanaf 14 oktober 2020 is de nieuwe versie van Google Analytics de basis. Wanneer je een nieuwe property in je account aanmaakt zul je hier dus al mee te maken krijgen. Daarnaast zijn de rapporten en een aantal belangrijke statistieken niet meer beschikbaar. Het is vanaf de nieuwe versie niet meer mogelijk om het bouncepercentage te bekijken. Deze zal worden vervangen door sessies met engagement. Om de dag voor te zijn waarop je geen gebruik meer kunt maken van Universal Analytics, is het aan te raden om te upgraden naar Google Analytics 4.

     

  1. Meer inzicht in data met Google Analytics 4

    Waar het model voorheen was gebouwd om sessies, draait het nieuwe gegevensmodel om gebeurtenissen. Het nieuwe model draait om de gebruiker over de gehele levensduur. Hierdoor krijgen we inzicht in hoe een bezoeker zich gedraagt over de verschillende apps en website die bij elkaar horen. Dubbele gebruikers behoren vanaf nu tot een uitzondering, deze zullen vanaf nu niet meer voorkomen tenzij een bezoeker het apparaat nog nooit heeft gebruikt met zijn Google Account. Dit biedt nieuwe mogelijkheden in het analyseren van de data en helpt je met het nemen van acties op basis van data en inzichten. Hiermee worden je marketing inspanningen beter meetbaar en zichtbaar.

    Google Analytics 4

  1. Historische data meenemen door dual-tracking

    Wanneer de huidige Analytics niet meer beschikbaar is moet je helemaal opnieuw beginnen met het verzamelen van data. Hierdoor heb je geen historische data meer tot je beschikking. Doordat het gegevensmodel van Google Analytics 4 niet compatibel is met Universal Analytics, is het niet mogelijk om historische data te importeren. Voor nu is het belangrijk om gebruik te maken van dual-tracking. Laat Google Analytics 4 lopen naast je huidige weergave. Hierdoor heb je wel historische data tot je beschikking wanneer Universal Analytics compleet is uitgefaseerd.

     

  2. Het meten van marketingactiviteiten veiliggesteld door Google Analytics 4

    Steeds meer browsers laten third-party cookies niet meer toe. Deze cookies worden gebruikt voor tools die niet direct afkomstig zijn van het domein waar de website op draait. Dit type cookies wordt gebruikt door onder andere Google Analytics. Dit jaar zou Safari, een van de grootste browsers, deze cookies niet meer toestaan. Dit heeft desastreuze gevolgen voor het meten van prestaties van marketingactiviteiten. Echter heeft Apple dit uitgesteld naar begin volgend jaar en faseert Google voor zijn browser Chrome third-party cookies uit in 2022. Het zou dus vanaf dat moment niet meer mogelijk zijn om bij te houden of een bezoeker vaker terugkeert naar de website. Vanaf Google Analytics 4 wordt er geen gebruik meer gemaakt van dit type cookies. Het meten van marketingactiviteiten is dus veiliggesteld met deze nieuwe versie van Google Analytics.

 

  1. GDPR-wetgeving beter handhaven met de nieuwe versie van Google Analytics

    Daarnaast worden in de nieuwe versie van Google Analytics betere mogelijkheden voor bedrijven tot het handhaven van de GDPR-wetgeving toegevoegd. Het is mogelijk om een gebruiker op basis van User-ID compleet te verwijderen. Hierdoor zal alle data die gelieerd is aan deze gebruiker compleet verwijderd moeten zijn uit de Google Analytics property.

 

  1. Geen Google Tag Manager vereist door ‘verbeterde metingen’

    Voor het meten van standaard gebeurtenissen is niet altijd meer Google Tag Manager of een website developer vereist. In Google Analytics 4 zit een functie ingebouwd die automatisch interacties en content op de website meet. Zo kun je dus zonder technische kennis zien of een bezoeker heeft gescrold, de website heeft verlaten via een uitgaande klik, een interne zoekopdracht heeft uitgevoerd, een (YouTube)video heeft bekeken of een bestand heeft gedownload. Deze gebeurtenissen worden automatisch ingeschakeld door de optie ‘verbeterde meting’ aan te zetten.

 

  1. Sterkere integratie Google Ads en Google Analytics 4

    Er is een diepgaande integratie met Google Ads. Wanneer je betaalde advertenties op Google hebt staan kun je deze data koppelen met Google Analytics 4. Op basis van machine learning en AI geeft Google suggesties welke acties je moet ondernemen om nog meer rendement te behalen uit je campagnes. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Insights. Deze inzichten zijn meteen zichtbaar als je inlogt in Google Analytics 4.


“Klinkt goed, dus hoe kan ik starten met Google Analytics 4?”

Ben jij ook al overtuigd? Door nu naast je huidige property een nieuwe Google Analytics 4 weergave aan te maken profiteer je nu alvast van de functies en kun je alvast wennen aan al het nieuwe wat er aan gaat komen. In de beheerdersfunctie van je Google Analytics account wordt nu een nieuwe functie uitgerold om te upgraden naar Google Analytics 4. Deze komt beschikbaar bovenaan de kolom voor property. De installatieassistent leidt je door alle stappen die nodig zijn om jouw Google Analytics 4 property aan te maken. Het upgraden naar deze nieuwe versie blijft gratis, dus geen excuus om niet meteen aan de slag te gaan!

 

Veel succes met de upgrade van Google Analytics! Kom je er niet uit? Neem gerust contact met ons op.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

3 manieren om online meer leads te genereren
SEO of SEA; waar kies jij voor?
7 tips voor ondernemers tijdens de corona crisis