Naleven van de AVG: voldoe jij aan de EU User Consent Policy?

Auteur: Mart Abee, Copywriter bij daar-om.nl

[Action Required] Compliance with Google’s EU User Consent Policy – heb jij deze aanhef wel eens gezien in een mail van Google? Dan is de kans groot dat jouw website (of een van de websites die jij beheert) niet voldoet aan de AVG.

Voldoen aan de AVG EU User Consent Policy

Inhoud van dit artikel:

 

Waarom krijg ik deze mail van Google?

Zoals je weet, doorzoekt (‘crawlt’) Google regelmatig jouw website. Dat wil je graag, want zo ontdekt de zoekmachine jouw nieuwste content en ziet het je nieuwste producten. Deze informatie wordt geïndexeerd en de pagina’s op je website worden meegenomen in de organische zoekresultaten – als je website goed ingericht is volgens de richtlijnen van zoekmachine optimalisatie.

 

Google is momenteel druk bezig met het checken van de naleving van de AVG/GDPR wetgeving. Tijdens het crawlen kan Google erachter komen dat jij geen cookiemelding op je website hebt staan, of dat deze melding niet voldoet aan hun eisen. In zo’n geval krijg je een mailtje met als onderwerp: [Action Required] Compliance with Google’s EU User Consent Policy. Dit is een waarschuwing vanuit Google. Verwijder deze mail niet zomaar, maar onderneem actie: Google kan hele vervelende sancties opleggen! 

 

AVG; hoe zit het ook alweer?

Rondom het ingaan van de AVG in 2018 schrok íedere marketeer of websitebouwer wel eens wakker door een nachtmerrie over het ingaan van de Algemene verordening gegevensbescherming: AVG. Je móest een duidelijke cookiemelding op je website tonen, want anders… Grote straffen of andere gevolgen zijn vooralsnog gelukkig uitgebleven en tegenwoordig zijn de meeste websites voorzien van een cookiemelding.

 

De AVG, in het Engels General Data Protection Regulation (GDPR), is op 25 mei 2018 ingegaan. Het doel van de verordening is om de veiligheid van internetgebruikers te beschermen. Het gaat hierbij specifiek om de gebruikersgegevens die opgeslagen en gebruikt worden om aan de hand van die data relevante advertenties te tonen: de cookies. 

 

Sinds mei 2018 is het verplicht om een cookiemelding op je website te tonen, waar duidelijk in aangegeven staat dat jouw website gebruik maakt van cookies. Gebruikers moeten deze melding accepteren, anders mag je de cookie niet ‘zetten’. Je moet gebruikers ook de kans geven om deze cookies te weigeren.

 

Wil je meer weten over de basisprincipes van de AVG wetgeving? Check dan ons blog over de AVG.

 

Geldt de verordening overal?

Deze Europese verordening geldt voor alle websites van ondernemingen en organisaties die gegevens van gebruikers in de Europese Unie of het Verenigd Koninkrijk bijhouden en/of verwerken. Het maakt hierbij niet uit of de gebruiker een dienst of product afneemt van de aanbieder van de website. In principe geldt de wet dus voor iedere website waar gebruikers uit Europa of uit het Verenigd Koninkrijk op komen, dus zeer waarschijnlijk ook voor jouw website.

 

Wat gebeurt er als je niet aan de AVG richtlijnen van Google voldoet?

Voldoe je niet aan Google’s eisen? Dan kan je account beperkt worden, en in het zwaarste geval kan Google zelfs je account verwijderen. Dit geldt voor al jouw Google producten, dus ook voor je Google Ads account. Beheer je een e-commerce omgeving? Dan is de kans héél groot dat Ads voor een groot deel van je omzet verantwoordelijk is. Zorg er dus voor dat je cookiemelding zo snel mogelijk bijgewerkt of geplaatst wordt!

 

Hoe zorg je ervoor dat je wél aan de regels voldoet

Heb je geen cookiemelding op jouw website? Zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk wel eentje op je website zet of laat zetten door je websitebouwer. Heb je wel een cookiemelding op je website staan en heb je toch deze mail ontvangen? Dan gaat er waarschijnlijk iets fout bij de tekst in de cookiemelding zelf of de functionaliteit van de melding.

 

Bij het opstellen van een cookiemelding is het van belang dat:

  • Het voor de gebruiker even makkelijk is om de cookies wel of niet te accepteren
  • De cookies ook echt pas gezet worden nadat de gebruiker toestemming heeft gegeven
  • Duidelijk weergegeven wordt voor welke cookies de gebruiker toestemming geeft

 

Je moet heel expliciet de toestemming vragen van de gebruikers op je website voor:

  • Het gebruiken van cookies
  • Het verzamelen, delen en gebruiken van de gegevens van je gebruikers om gepersonaliseerde advertenties te tonen

 

Bij het vragen van deze toestemming moet je op de volgende zaken letten:

  • Je moet de data omtrent het geven van de toestemming van de gebruiker bewaren
  • Je moet ervoor zorgen dat het voor de gebruiker duidelijk is dat deze toestemming eventueel ingetrokken kan worden en hoe dat werkt
  • Je moet duidelijk melden dat er op jouw website cookies gebruikt worden voor het personaliseren van advertenties

 

Tot slot moet je duidelijk aangeven met welke derde partijen je de gegevens van de eindgebruiker deelt en hoe die derde partij(en) de gegevens gebruiken. 

 

Cookiemeldingen bij een WordPress website

Heb jij een WordPress website? Voor een WordPress website kun je gebruik maken van een van de vele plug-ins om gemakkelijk een AVG-proof cookiemelding toe te voegen. Zoek onder ‘Plug-in toevoegen’ naar GDPR, dan vind je verschillende goede opties. 

 

Tip: kies een plug-in met veel reviews én die recent is bijgewerkt door de ontwikkelaar. Zo is de kans het grootst dat de plug-in up-to-date is en voldoet aan de laatste eisen rondom de wetgeving. Let er ook op dat de plug-in compatibel is met jouw versie van WordPress (zorg ervoor dat je altijd de laatste versie van WordPress gebruikt!). 

 

Effecten van de AVG op SEO

Niet voldoen aan de AVG en dus geen cookiemelding plaatsen op jouw website heeft minder effect op je organische posities (SEO) dan bijvoorbeeld Google Ads. Echter is het belangrijk om te weten dat je, om aan de AVG te voldoen, ook een beveiligde HTTPS verbinding moet aanbieden. Dit is ook belangrijk voor je rankings in de organische zoekresultaten en is sinds 2014 een ranking factor. 

 

Daarnaast is dit gelijk een goed moment om na te denken of alle huidige cookies op je website wel nodig zijn. Cookies beïnvloeden namelijk de laadsnelheid van jouw site. Als je bepaalde data niet hoeft te verzamelen of efficiënter kunt verzamelen, sla je twee vliegen in één klap.

 

Hulp nodig bij het inrichten van jouw cookiemeldingen?

We begrijpen dat het best lastig kan zijn om aan ál deze eisen te voldoen. Het is voor veel bedrijven enorm belangrijk om gebruik te blijven maken van Google’s producten, zoals Ads, en we snappen dat het ontvangen van zo’n mailtje voor onzekerheid kan zorgen. Onze specialisten helpen je graag met het oplossen van dit probleem: neem geheel vrijblijvend contact met ons op

 

Leer meer over lokale online marketing met onze GRATIS whitepaper

Whitepaper Lokale Online Marketing

Download de whitepaper

 

Misschien vind je dit ook interessant:

 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

3 maart 2022