CRO Marketing, Conversie Optimalisatie, wat is dat eigenlijk?

CRO marketing: wat is het en wat kun je er mee?

De marketingwereld staat bol van de vaktermen en gerichte functies die je om de oren vliegen. Eén daarvan is de term CRO. Voor velen een vertrouwd begrip, voor anderen een begrip met weinig tot geen betekenis. Onwijs jammer! Als jij online aanwezig bent dan is CRO marketing zeker een term waarbij het water je in de mond moet gaan lopen. CRO specialist Yasper legt uit waarom.

CRO Marketing, Conversie Optimalisatie, wat is dat eigenlijk?

Wat is CRO marketing?

CRO (kort voor Conversion Rate Optimization) is de kunst van het jongleren en toveren met de data die je verzamelt via jouw website. De term zelf zegt het al; je buigt je over het optimaliseren van de conversieratio en dit doe je met behulp van de gegevens die jij aan de achterkant van bijvoorbeeld je webwinkel kunt uitlezen. Je kijkt naar het gedrag dat jouw bezoekers vertonen in je webwinkel, en op basis van dit gedrag kun je gaan analyseren of dit gedrag ook overeenkomt met het gedrag dat jij graag wilt dat je bezoeker vertoont in jouw webwinkel.

 

Wat doet een CRO marketing specialist?

Zo gebruikt een CRO specialist de beschikbare data uit de webwinkel in combinatie met andere kwantitatieve data (zoals Google Analytics) om bijvoorbeeld te analyseren waar je bezoekers mogelijk vastlopen. Zie je een hoog uitstappercentage tijdens de check-out? Dan gaat de CRO specialistaan de slag om te achterhalen wat hiervan de mogelijke oorzaak kan zijn. Op basis van de geanalyseerde data kan er mogelijk een advies volgen om een bepaalde functie beter uit te lichten of wellicht de vorm of kleur van een bepaalde button anders te gaan vormgeven.

 

Met conversieoptimalisatie stel je je bezoekers centraal

CRO is een verlengstuk van alle andere marketingactiviteiten. Er vindt een nauwe samenwerking plaats met onder andere SEO en content om niet alleen je online omgeving zo efficiënt mogelijk in te richten, maar óók om deze te toetsen. Hoe jij je website optimaal inricht heeft allemaal te maken met het gedrag van je bezoeker. Jouw website dient ontworpen te zijn op basis van jouw doelgroep en zijn gebruikers. Niet op basis van aannames of persoonlijke voorkeuren. Middels CRO analyseer je het gedrag van je bezoekers en verwerk je deze data in nieuwe ontwerpen, applicaties, uitingen en conversiemiddelen zoals een nieuwsbrief of whitepaper.

 

Meer rendement uit je huidige websiteverkeer

Het idee achter CRO is dat men werkt met de bezoekers die jij al hebt. Het is dus geen kwestie van simpelweg meer bezoekers aantrekken, dit zou namelijk niet direct het gewenste effect hebben op je conversiepercentage. Integendeel. De essentie is om jouw online omgeving zo in te richten dat jouw huidige bezoekers sneller en eenvoudiger kunnen converteren. Zodra jouw bezoekers de fundering zijn voor je klantreis zul je zien dat dit ten goede komt van je conversiepercentage.

 

Focus op personaliseren

Naast het toveren met de beschikbare data is een andere vaste taak voor de CRO specialist het ontwerpen en toetsen van gepersonaliseerde uitingen voor je bezoekers. Door je bezoekers te identificeren en ze te plaatsen in bepaalde segmenten van de salesfunnel kun je jouw bezoekers gericht onderscheiden. Op basis van deze segmenten pas je verleidingstechnieken toe die je bezoeker aanzetten tot het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier. 

 

Klanten overtuigen is het wegnemen van onzekerheden

Nu klinkt dit verleiden wel een beetje vreemd, maar het interessante hiervan is dat je inspeelt op mogelijk onzekerheden of twijfels die bij je bezoekers bestaan. Je neemt je bezoekers als het ware aan de hand mee en begeleidt ze op een vertrouwde manier naar de check-out.

 

Wil jij meer rendement halen uit je huidige websiteverkeer? Dan is het starten van CRO marketing een goed idee! Neem gerust contact met ons op om te ontdekken wat CRO voor jouw kan betekenen of lees meer over onze CRO diensten. 

 

Meer over CRO Marketing:

CRO Begrippenlijst