Conversie Optimalisatie CRO

Conversie Optimalisatie: Converteer op alle niveaus

Auteur: Yasper van Ringelesteijn, CRO Specialist bij daar-om.nl

Om de conversies op je platform een boost te geven is CRO (Conversieratio Optimalisatie) uiteraard een van de wegen die je daarin als ondernemer kunt bewandelen. Voor veel organisaties zal de keiharde conversie (een aankoop of registratie) één van de KPI’s zijn waar men op focust. Echter binnen het team CRO kijken wij graag verder dan die ene voornaamste conversie, en proberen wij met onze klanten en een team specialisten te kijken hoe wij over de gehele breedte van de site de meest interessante conversiepunten kunnen pakken, optimaliseren én hier een zo hoog mogelijk rendement uit kunnen behalen.

 

Maar wat is nu eigenlijk die conversie? En welke conversiepunten vallen er te identificeren?

Vandaag kijken wij naar verschillende conversiepunten op de website en hoe jij hier als ondernemer mee kunt werken.

Conversie Optimalisatie CRO

Website conversie #1: Aankoop in de webwinkel

De meest voor de hand liggende conversie is toch wel de keiharde aankoop in de webwinkel. Dit is een van de KPI’s waar je als ondernemer veel in investeert want aan het eind van de rit draait het allemaal om de hoeveelheid producten en bestellingen die jij maandelijks de deur uit stuurt. 

 

Gemiddelde orderwaarde verhogen

Maak deze conversies rendabeler door je gemiddelde orderwaarde te verhogen. Dit zou je kunnen realiseren door een upsell toe te voegen aan de check-out of product aanbevelingen te tonen op de product pagina’s. Je zou ook kunnen overwegen om gebruik te maken van gepersonaliseerde berichten om zo de drempel voor de conversie te verlagen en je conversiepercentage te verhogen! Lees hier meer over website personalisatie.

 

Uiteraard is het testen en optimaliseren van je website in z’n geheel hier een belangrijk aandachtspunt. Werk met de beschikbare kwalitatieve en kwantitatieve data om zo een ervaring te creëren die voor jouw doelgroep prettig werkt. Test de meest succesvolle optimalisatie middels een A/B test.

 

Website conversie #2: Inschrijving voor de nieuwsbrief

Bezoekers die misschien nog niet klaar zijn voor een aankoop staan wellicht wel open om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Probeer daarom je bezoekers te verleiden tot een inschrijving voor de nieuwsbrief. Gebruik de nieuwsbrief om je publiek op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen binnen jouw bedrijf, de markt of over exclusieve aanbiedingen of kortingen die zij als abonnee kunnen claimen. 

 

Trigger je bezoekers tot een inschrijving door bijvoorbeeld de inschrijver te belonen met een eenmalige kortingscode of exclusieve content. Je kunt bijvoorbeeld op meerdere plekken op je website de bezoeker de optie geven zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Denk hierbij aan een aanmelding vanuit de footer of via de check-out.

 

Website conversie #3: Downloaden van een brochure of whitepaper

Om een bezoeker met een zekere mate van interesse in jouw product of dienstverlening te voorzien van additionele informatie kun je een download aanbieden op je website. Met een brochure kun je de producten overzichtelijk aanbieden bij de klant die deze vervolgens in zijn eigen tijd nog eens rustig door kan nemen. Middels een whitepaper kun je de bezoeker een uniek kijkje achter de schermen bieden. Licht hier bijvoorbeeld een aantal succesvolle klantcases uit, vertel over je missie en geef de lezer extra achtergrondinformatie over het bedrijf.

 

Het downloaden van de brochure kan direct via een download knop. Je kunt deze producten ook aanbieden in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres. Zo heb jij direct een stukje lead info en bedank je de klant hiermee in de vorm van een whitepaper die hij of zij in z’n inbox ontvangt. 

 

Website conversie #4: Contactformulier versturen

Het versturen van een contactformulier of een ingevuld vragenformulier kan je zeker meenemen als een conversiepunt. Het aantal ontvangen ingevulde formulieren en contactverzoeken zegt iets over de betrokkenheid en mate van interesse van de bezoeker op je website. Uiteraard kan het ook iets zeggen over de manier waarop je informatie weergeven is op de website, en wellicht ontvang je hier veel vragen over. Laten wij in dit specifieke geval uitgaan dat je website helemaal tip-top in elkaar zit en je via het contactformulier enkel kwalitatieve leads ontvangt.

 

Zorg dat je contactformulier slim in elkaar zit. Laat je bezoeker geen overbodige gegevens invullen, zorg voor inline validatie van de formuliervelden en geef op een duidelijke manier aan welke velden verplicht zijn en wat de verwachte invoer is voor een formulierveld. Het invullen en versturen van een contact- of offerteformulier moet zo soepel mogelijk verlopen dus zorg ook hier voor een frictieloze ervaring.

 

Naar het volgende niveau!

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten en wil jij je bezoekers sneller en eenvoudiger laten converteren op je website? Neem dan gerust contact met ons op om te ontdekken wat CRO voor jouw kan betekenen.