In 3 stappen een GA4 account aanmaken

Het zat er al tijdje aan te komen, maar het is nu definitief aangekondigd: Google Universal Analytics stopt per juli 2023. Belangrijke data zoals websiteverkeer en conversies worden vanaf dan niet meer doorgemeten. Na 6 maanden zal de historische data ook verdwijnen. Het is dan ook van groot belang dat je zo spoedig mogelijk een GA4 property aanmaakt. Op het moment dat Universal Analytics stopt, heb jij dan al een aardige dataset achter de hand. Zo lopen jouw campagnes direct gesmeerd met de bestaande GA4 koppeling. Maar hoe moet je een GA4 account aanmaken? Lees snel verder!

GA4 account

Beschik jij nog niet over een GA4 account? Dan is het de hoogste tijd om dit aan te maken. Let op: in dit artikel leggen wij uit hoe jij zelf een GA4 account aan kan maken in 3 basisstappen. Een volledige inrichting van het account voor gebruik van o.a. campagnes en rapportages kost meer tijd. Heb je hulp nodig met het professioneel inrichten van jouw GA4 account? Neem contact met ons op!

 

Stap 1: Maak een nieuwe GA4 property aan

In het beheerder dashboard van Google Analytics klik je op “+ Property maken”. Doorloop de stappen waarbij je o.a. wordt gevraagd om jouw branche en doelen in te vullen.

GA4 property aanmaken

 

Stap 2: Stel een gegevensstream in

Nadat je voorgaande stappen hebt doorlopen, moet je een gegevensstream instellen om gegevens te verzamelen. Kies het platform web (in geval van websites) en voer jouw website in.

 

Stap 3: Plaats de METINGS-ID in Google Tag Manager

Na het aanmaken van de gegevensstream kun je de METINGS-ID kopiëren. Plaats deze in een nieuwe tag in Google Tag Manager zodat deze op elke pagina doorgemeten wordt. Optioneel kun je de code ook plaatsen middels een algemene sitetag die geplaatst wordt in de backend van jouw website, in plaats van via Google Tag Manager. Dit wordt alleen niet aangeraden omdat dit meting problemen veroorzaakt binnen UA.

GA4 metings-id


Inrichting GA4 account

Heb je de stappen doorlopen? Dan kan Google vanaf nu data ontvangen vanaf jouw website via GA4. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat er binnen GA4 veel ingesteld moet worden om te zorgen voor schone data (bv. zonder spam), correcte conversie instellingen en inzichtelijke rapportages. Heb jij hulp nodig bij het aanmaken van een GA4 account of de inrichting hiervan? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

 

Misschien vind je dit ook interessant:

 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

17 maart 2022