CTR

CTR van Google organische (tekst)resultaten verder gedaald

Leestijd 3 minuten

Al enkele jaren houden wij de ontwikkelingen bij van de gemiddelde CTR van de organische zoekresultaten. In de afgelopen jaren hebben we de zoekresultaten langzaam zien veranderen, met de vier Google Ads bovenaan de pagina als belangrijkste wijziging. Ook dit jaar hebben we dit onderzoek weer uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt wederom een (lichte) daling in het doorklikpercentage op de topposities in Google. 

Gemiddelde CTR per positie

Onderstaand de resultaten vanuit onder onderzoek voor de top 4 posities in de organische zoekresultaten. 

Positie CTR
1 – 1,49 13,52%
1,50 – 1,99 11,97%
2,00 – 2,49 10,57%
2,50 – 2,99 8,45%
3,00 – 3,49 6,95%
3,50 – 3,99 6,87%

De gemiddelde CTR voor de bovenste positie is inmiddels gedaald naar 13,52%. Dit was in januari 2016 nog zo’n 10% hoger, maar in maart 2017 al gedaald naar 14,70%. Een gemiddelde positie schommelend tussen 3 en 4 zal gemiddeld nog zo’n 7% CTR opleveren. Het is duidelijk dat het doorklik percentage uit de organische (tekst)resultaten steeds verder afneemt. 

Mogelijke oorzaken van de dalende CTR

Gemiddeld gezien resulteert nog steeds zo’n 40% van alle zoekopdrachten in een klik op  een organisch zoekresultaat. Google heeft als doel om de zoeker zo snel mogelijk de juiste informatie te geven. Door onder meer de infoboxen en het toenemende gebruik van gestructureerde data kunnen mensen al vinden wat ze zoeken zonder verder te klikken. 

CTR en SEO

Ook andere type resultaten, zoals Google Maps, Afbeeldingen en natuurlijk Google Ads en Google Shopping hebben een sterke invloed op de gemiddelde CTR per zoekwoord. Resultaten zoals Google Ads komen bij meer zoekopdrachten voor, terwijl Google ook steeds beter de zoekintentie aan de een lokaal resultaat kan koppelen. Hierdoor klikt men niet op de link naar de site, maar naar het telefoonnummer of route van het bedrijf vanuit Google. 

Wat beïnvloedt de CTR in Google?

Als gezegd zijn er verschillende factoren die de CTR beïnvloeden. Daar komen nog enkele factoren bij waar, ook enkele waarop je geen invloed hebt.

  • Zoekintentie; wat de gebruiker zoekt is niet altijd exact af te leiden aan de zoekterm
  • Persoonlijke voorkeuren; wanneer een persoon jouw bedrijf al kent, neemt de kans toe dat deze op jouw resultaat klikt, in plaats van op de onbekende concurrent.
  • Positie; doorgaans heeft een hogere positie een betere ctr
  • Titel en beschrijving; een aantrekkelijke titel en beschrijving roept op tot actie
  • Gebruik en tonen gestructureerde data; relevante informatie kan een zoeker overtuigen om te klikken
  • Aandeel overige type resultaten; zoekresultaten bestaan niet alleen uit organische tekstlinks, maar, afhankelijk van de zoekopdracht, ook uit Google Ads, Google Shopping, Afbeeldingen, Lokale Resultaten (Google Maps) en een zogenaamde 0-resultaat.

Grote verschillen per zoekwoord

We zien grote verschillen per zoekwoord en branches. Zo is de CTR van commerciële zoektermen in e-commerce lager dan gemiddeld. Het heeft allemaal met de bovengenoemde factoren te maken. Zelfs bij zoekwoorden die nagenoeg hetzelfde zijn, kan het verschil groot zijn. Zo scoort “waterhardheid Haarlem” een CTR van 11,06% op positie 1, terwijl hardheid water Haarlem met 7,38% op dezelfde positie beduidend minder presteert.  De laagste CTR op de eerste positie, met meer dan 300 vertoningen, kwam zelfs uit onder de 1%. De hoogste CTR (non branded) boven de 34%. Het blijft hierdoor altijd lastig om een inschatting te maken wat een zoekwoord zal opleveren. 

Lagere CTR en SEO? Blijf inzetten op SEO!

Wij adviseren, ondanks een lagere CTR, toch om te blijven inzetten op zoekmachine optimalisatie. Mede door de ontwikkelingen met voice search en de blijvende groei in zoekopdrachten blijft het mogelijk om een significant aantal relevante bezoekers naar je website te leiden. Het loont zeker nog de moeite om in te zetten op SEO en relevant websiteverkeer aan te trekken via de organische zoekresultaten. Maak goed gebruik maken van de mogelijkheden, doe onderzoek naar de frustraties en uitdagingen van jouw klant en pas daarop jouw content . 

CTR Mobiel

Toelichting onderzoek

In dit onderzoek hebben we geen rekening gehouden met de diverse soorten zoekresultaten. We hebben de data gebruikt over een periode van 90 dagen met een diversiteit aan websites en webshops om een representatief gemiddeld beeld te geven. Webshops, travel organisaties, lokaal georiënteerde bedrijven, maar ook internationaal (Nederlandse resultaten) georiënteerde bedrijven zijn meegenomen in dit onderzoek. Hieruit zijn alle zoekopdrachten met minimaal 100 vertoningen opgenomen en zijn alle merk gerelateerde zoektermen uitgesloten. 

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Misschien is dit ook interessant:
Dit is jouw kans op groei als mkb’er uit de aardbevingsregio Groningen
• Zo besteed je de feestdagen als ondernemer het beste!