Linkbuilding 101: Wat is linkbuilding?

Auteur: Ramon den Hartog, SEO specialist bij daar-om.nl

Je hebt de term ‘linkbuilding’ vast wel eens horen vallen. Het bouwen van “linkjes” naar één website. Klinkt leuk, maar wat is het nou eigenlijk precies dat ‘linkbuilding’ en wat is de waarde ervan? Goede vraag. In dit artikel leggen wij uit wat het inhoudt en leggen wij de link met autoriteit, concurrentie, andere seo aspecten zoals on-page (seo content) en technische seo, en resultaten. 

wat is linkbuilding? Linkbuilding 101

Snel navigeren:

 

Wat is linkbuilding?

Simpel gezegd is linkbuilding niks anders dan het in gesprek gaan met (relevante) externe websites en hen de vraag te stellen of zij een link zouden willen plaatsen op hun website naar jouw eigen website. De link kan dan verwijzen naar de homepagina, maar ook naar een categoriepagina of dienstenpagina. Het doel hiervan is om autoriteit op te bouwen. Daarover later meer.

 

Waar je de link naar laat verwijzen ligt aan je seo strategie en de zoekwoorden die je hebt gekozen om groei voor te gaan realiseren. Als je bijvoorbeeld beter vindbaar wilt worden op het zoekwoord ‘zoekmachine optimalisatie’, dan kun je de links beter laten verwijzen naar de pagina die specifiek daarover gaat, en daarbij gebruik maken van een goede anchor.

 

Wat is een anchor of ankertekst?

In dit artikel zie je diverse links staan, bijvoorbeeld op de woorden ‘technische seo’ en  ‘zoekmachine optimalisatie’. Links in een tekst hebben vaak een andere kleur zodat ze beter opvallen voor de gebruiker. De woorden of zin waar een link (intern of extern) op wordt gezet heet de anchor of ankertekst. 

 

Je wilt links altijd zoveel mogelijk laten plaatsen op woorden die relevant zijn voor de pagina die er achter komt. Een link als ‘klik hier’ is minder relevant dan ‘design fauteuils’ als de backlink verwijst  naar ‘domein.nl/design-fauteuils’. 

 

Middels een zoekwoordenonderzoek bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn om het organische verkeer naar jouw website te verhogen. Vervolgens ga je op zoek naar dit zoekwoord in teksten op externe websites en laat je op die ankerteksten backlinks plaatsen.

 

Dit is slechts een andere benaming voor een link die vanaf een externe website naar jouw eigen website (terug) linkt. Veel spannender wordt het niet. 

 

Als je wilt weten hoeveel domeinen of pagina’s al linken naar jouw website, en welke backlinks je al hebt, dan kun je daar zeker inzicht in krijgen. Via tools als Ahrefs, Moz of UberSuggest kun je dit namelijk bekijken. Als voorbeeld nemen we Ahrefs omdat wij dit bij daar-om.nl gebruiken. Andere tools werken op vrijwel dezelfde manier.

Welke backlinks heb ik al? Linkbuilding

Via de site explorer van Ahrefs wordt alle data rondom jouw website’s backlinks, content en zoekwoorden opgehaald. Vervolgens klik je via de zijbalk verder naar ‘backlinks’. Op deze pagina krijg je een overzicht te zien van alle links die naar jouw website verwijzen. Met de filters kun je de zoekopdracht verfijnen. Zo kun je de dofollow en nofollow links lostrekken en precies zien welke links er nieuw zijn of recent verloren zijn.

 

Kom je er niet uit? Onze SEO Specialisten helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 

Is elke link even waardevol voor seo?

Nee. De ene link is de andere niet. Als jij werkzaam bent in een bepaalde branche, bijvoorbeeld de meubelbranche’, dan heb je meer aan een link van een website in dezelfde industrie of branche, dan aan een link vanaf bijvoorbeeld een bakkerij, casino of hotel. Het is dus belangrijk dat je zoekt naar relevante websites. Websites die iets te maken hebben met jouw product of dienst. Het is niet per se verkeerd om links te verkrijgen van websites die minder relevant zijn, maar het effect ervan is minder en als je er toch tijd en geld in steekt dan kun je het beter gelijk goed doen.

 

Je hebt daarnaast twee type links. De zogenaamde nofollow en dofollow links. Nofollow zegt het eigenlijk al, ‘volg deze link niet’. Dit is een signaal aan Google dat de link genegeerd mag worden. Je autoriteit zal dus ook niet stijgen als je heel veel nofollow links hebt. Dofollow links worden wél gevolgd en tellen dus wél mee. Het spreekt voor zich dat je zoveel mogelijk dofollow links wilt – zeker als je ervoor moet betalen.

 

Tot voor kort was er nog sprake van ‘giftige links’. Ook wel toxic links genoemd. Dit zijn links die van websites af komen die een hele lage autoriteit hebben en vaak vol staan met spam en bedenkelijke content. Websites als zogenaamde ‘link farms’, die puur en alleen in het leven zijn geroepen om gigantische lijstjes met links op te zetten. Links van dit soort pagina’s telden ook mee in je autoriteit en hadden vaak een averechts resultaat. Oftewel, je autoriteit zakte er juist door.

 

Tegenwoordig verschillen de meningen. Diverse specialisten zijn van mening dat Google’s algoritmes zo gevorderd zijn dat zij slechte links inmiddels negeren en dat deze geen impact hebben op je autoriteit. Toch zijn er ook nog velen die hier toch enigszins over twijfelen. Het kan geen kwaad om, als je merkt dat je website heel veel van dit soort spam links krijgt, hier iets aan te doen.

 

Wat kan ik doen tegen giftige links?

Als je met een tool als Ahrefs in kaart hebt gebracht welke pagina’s giftig zijn, op basis van bijvoorbeeld lage autoriteit, laag organisch verkeer en simpelweg door te kijken naar de url en hoe de website er uit ziet, dan kun je deze laten afwijzen. Google heeft hier een tool voor. Google Disavow, heet het. Je zet deze links allemaal in een txt bestand en upload deze via de tool. Goed om te weten is dat je de lijst steeds kunt aanvullen en opnieuw kunt uploaden. Je hoeft dus niet steeds een nieuw, blanco bestand te maken.

 

Autoriteit

De autoriteit van het domein dat naar jouw website linkt doet er ook toe. Hoe hoger de autoriteit, hoe meer waarde het meestuurt. De zogenaamde ‘link juice’ is dan krachtiger. Links van grote mediabedrijven, educatieve websites en de overheid tellen overigens ook zwaarder mee, alleen deze zijn lastiger te verkrijgen.

 

Wat is website autoriteit?

We noemden het net al even. Een website met een hoge autoriteit is eigenlijk een website die betrouwbaar bevonden wordt, waar anderen achter staan en met regelmaat aan refereren. Vergelijk het met een klusjesman. Als jouw familie, vrienden, buren en collega’s jou omstebeurt komen vertellen dat die ene klusjesman (we noemen hem maar even Piet) erg goed is in wat hij doet, en betrouwbaar is, en zij de beste man aanraden, dan denk jij dat Piet haast wel goed moet zijn. 

 

Met een website is dat niet anders. Des te meer relevante websites naar jou linken en jou noemen, des te meer “autoriteit” je opbouwt. Je kunt het ook “reputatie” noemen, het komt in wezen neer op hetzelfde. Google geeft de voorkeur aan websites waar veel aan gerefereerd wordt omdat de kans dan groter is dat Google de zoeker gelijk de juiste informatie toont.

 

Hoe meet je website autoriteit?

Autoriteit kun je meten middels een autoriteit score. Het lastige is alleen dat er veel verschillende tools zijn die autoriteit op hun eigen manier meten. Ahrefs heeft het over een DR (Domain Rating), Moz heeft het over de Domain Authority (DA) en andere tools zoals Majestic maken bijvoorbeeld weer gebruik van Trustflow en Citatiescores. Zij hanteren allemaal een andere berekening en je bent dus al snel appels met peren aan het vergelijken.

 

Geen van de methodieken is beter dan de andere. Zij doen allemaal hun best om iets te bedenken wat in de buurt komt van hoe Google het waarschijnlijk ziet. Google is er zelf ook niet heel open over hoe zij dit uitrekenen. Google houdt er zelf een ander algoritme op na, alleen de scores die zij geven aan websites worden niet publiekelijk gedeeld. Het is immers slechts een klein onderdeel van hun totale algoritme. 

 

Het beste is om één van de tools en methodieken te kiezen, en deze op maandbasis te vergelijken. Dus kies je voor DR, blijf dan DR meten en monitoor hoe deze zich ontwikkelt. Zo kun je in ieder geval op basis van trends vaststellen of resultaten verbeteren of verslechteren.

 

Mijn DR is veel hoger dan mijn Trustflow, hoe kan dat?

Dat klopt. En je zult zien dat als je DA erbij pakt, dat je score dan weer heel anders is. Dit komt door de verschillen in hoe deze scores berekend worden. Deze zijn niet te vergelijken. Doe dit dus ook niet.

 

Hoe verhoog je de website autoriteit?

Autoriteit wordt door veel verschillende aspecten beïnvloed. Een groot deel hiervan is gelukkig waar dit artikel over gaat, ‘linkbuilding’. Bouw veel backlinks op en je autoriteit groeit over het algemeen mee. Dit is alleen niet de enige manier om autoriteit te verhogen. 

 

Vaak bestaan websites met een hoge autoriteit lang. Grote, bekende organisaties scoren vrijwel altijd erg hoog. Ze bestaan lang, hebben een reputatie opgebouwd en veel marketing budget. Je kunt ook veel autoriteit opbouwen door hele specifieke, niche onderwerpen te behandelen. Er is dan sprake van topicale autoriteit. Omdat je dan echt specialistisch bent zul je zien dat je ook organisch veel externe links gaat krijgen zonder er verder iets voor te hoeven doen. 

 

Is linkbuilding gratis?

Ja en nee. Elke website zal op een bepaald moments links gaan krijgen, of je die nu wilt of niet. Dit zijn organische (gratis) links. Vaak komen deze links van blogs, startpagina’s en vergelijkingssites. Je hoeft hier verder geen moeite voor te doen. Alleen als jouw website relatief nieuw is, of geen hele specialistische (lees ‘niche’) content heeft, dan zal dit erg langzaam gaan en heel sporadisch gebeuren. In dit geval is betaalde linkbuilding een uitkomst. 

 

Hoeveel kost linkbuilding?

Prijzen voor één link lopen heel erg uiteen. Elke website bepaald zelf hoeveel zij vragen voor het plaatsen van een link. Dit kost hun namelijk tijd, en ze krijgen er niks tastbaars voor terug. Websites bepalen de prijs van een link over het algemeen op basis van hoeveel exposure de link in theorie zou krijgen. Als een website veel verkeer krijgt, en de autoriteit hoog is, dan zijn prijzen vaak ook hoog. Kleine, niche blogs met weinig verkeer en een lagere autoriteit vragen vaak minder voor een link. Het is dus moeilijk om te zeggen hoeveel een link je zal kosten. Dit kan 15 euro zijn, maar ook 1500 euro. 

 

Hoe werkt linkbuilding?

Elke dofollow link brengt een bepaalde waarde met zich mee waardoor de autoriteit van je website stijgt. De hoeveelheid waarde ligt aan hoe relevant de link is en hoe hoog de autoriteit van die pagina is. Om deze links te verkrijgen moet er contact worden gelegd met de beheerder van sites waarin jij geïnteresseerd bent. Zij zullen eisen stellen aan de links, en vaak dient er een betaling plaats te vinden. 

 

Waarom het geld kost? Een beheerder moet tijd steken in het plaatsen van de link. Vaak past dit ook niet in de planning of strategie. Ze krijgen er in principe ook niks voor terug als zij leukweg een link plaatsen op hun site. Daarom wordt er een bedrag voor gerekend. De hoogte van dit bedrag hangt af van hoe populair de website is. Hoe meer verkeer en lezers de site krijgt, hoe duurder de link vaak is. Verder is het ook gewoon een kwestie van wat zij ervoor willen vragen. Daarom loont het om je opties af te wegen. Er zijn namelijk diverse manieren van linkbuilding.

 

Als je er eenmaal uit bent dan zal de link geplaatst worden. Benadruk wel echt dat je een dofollow link zoekt en dat het wel de bedoeling is dat de link niet meer wordt verwijderd. Vaak is dit ook wel zo, maar het kan geen kwaad om dit voor de zekerheid na te vragen.

 

Welke manieren van linkbuilding zijn er?

 

Organische links zijn vaak van lagere kwaliteit. Toch zijn ze belangrijk. Google ziet namelijk graag dat alles zo eerlijk en transparant mogelijk gebeurd. Mindere links horen er nu eenmaal bij. Om de hoeveelheid en kwaliteit van links te verhogen is het belangrijk dat je topicale autoriteit opbouwt. Dat wilt zeggen, bouw clusters rondom niche onderwerpen en probeer de onderwerpen op je site niet te ver te laten uitwijken. Behoudt één specifieke focus. Je zult zien dat relevante blogs en sites je dan ook vaker gaan noemen.

 

Linkruil

Een andere optie is de linkruil. Dit is vaak ook gratis. Je spreekt af dat jij een link plaatst naar één website van je contactpersoon, en dan plaatsen zij een link terug vanaf een andere website binnen hun portfolio, naar jouw website. Je ziet dit vaak terug bij marketingbureaus die een groot portfolio aan sites hebben. Dit heet een ABC-linkruil. Let op: Wissel geen links uit tussen twee sites. Een link van A naar B en terug van B naar A. Dit kan wel eens voorkomen maar maak daar geen gewoonte van.

 

Het kan voorkomen dat pagina’s van het internet verdwijnen. Als een pagina wordt verwijderd en niet goed wordt geredirect, dan kom je op een 404-pagina terecht. Absoluut kwalijk voor de gebruiksvriendelijkheid natuurlijk. En dan hebben we het nog niet eens over de schade die 404-pagina’s doen aan je organische vindbaarheid en zoekmachine optimalisatie in zijn algemeen. Kort samengevat: het is niet wenselijk voor een website om te linken naar 404-pagina’s. 

 

Kom je bij interessante websites dus links tegen die ‘dood’ zijn, en staan deze links achter ankerteksten die voor jou wel interessant zijn, dan kun je de beheerder voorstellen de link te vervangen met die van jou. Vaak zie je dat ze dit dan wel gratis doen omdat zij iets nuttigs ontvangen.

 

Jouw link is beter dan die al in de tekst staat

Je kunt ook kijken welke pagina’s linken naar jouw concurrenten. Heb jij een betere pagina die een bepaald onderwerp beter behandelt dat de pagina waar nu naar gelinkt wordt? Laat de beheerder dan weten dat jouw content beter is dan waar zij nu naar linken. Daarmee wordt hun content en pagina namelijk ook beter. Zeker het proberen waard! Nee heb je, ja kun je krijgen.

 

Links in bestaande content plaatsen

Als je een interessant artikel tegenkomt waar een link naar jouw website goed in zou passen, dan kun je vragen of zij hier een link in willen zetten. Wees dan specifiek in welke zin en op welke ankertekst je de link wilt hebben. Hoe hoger in de tekst, hoe belangrijker Google denkt dat de link is. Voor dit soort links betaal je vaak wel. Soms veel. Bedragen lopen erg uiteen. Het kan 15 euro kosten maar ook 1500 euro. Dit ligt echt aan de populariteit van de site. 

 

Blog plaatsingen: Gratis content schrijven en aanbieden

Wat je ook kunt doen is zelf een goed artikel schrijven dat relevant is voor zowel jouw link als de website waar het artikel op moet komen. Vaak zie je dat een website dan wel bereid is jou een gratis backlink te geven. Je geeft ze immers iets van waarde. Zij hoeven die maand zelf minder te schrijven. Stuur ze een mailtje waarin je aangeeft dat je een artikel hebt geschreven waarvan je denkt dat deze erg interessant zal zijn voor de lezers van die site of blog, en of zij bereid zijn deze te plaatsen met een link naar jou als bedankje. 

 

Ga er echter niet standaard van uit dat blog plaatsingen altijd gratis zijn. Er zijn genoeg sites die ook hier geld voor vragen. Vooral als ze zelf al een goede marketingkalender hebben en er geen behoefte is aan gratis content.

 

Hoe vind ik relevante websites voor linkbuilding?

Het vinden van relevante websites kan erg tijdsintensief zijn. Een goede manier is om in kaart te brengen wie jouw concurrenten zijn. Vervolgens pak je één van de eerder genoemde tools erbij om de backlinks te controleren. Dit kan namelijk voor elke site, niet alleen je eigen site. Handig, hè? Bekijk welke links de concurrentie krijgt en begin daar. Maak een lijst van de domeinen en urls en neem contact op met die websites.

 

Waar moet ik op letten bij het plaatsen van links naar mijn site?

Google is geen fan van betaalde links. Toch doet iedereen het. Je kunt eigenlijk niet zonder om te kunnen blijven concurreren voor een top 3 positie binnen de zoekresultaten. De truc is om het organisch te laten lijken. Ga dus niet in één maand duizenden links plaatsen als je er normaliter slechts enkele tientallen per maand ontvang. Dit ligt er te dik bovenop. Verspreid je budget en het plaatsen van de links over een langere periode. Seo is een lange termijn strategie waar je daarna lang plezier van gaat hebben.

 

Is linkbuilding echt nodig?

It depends. Het ligt heel erg aan wat de concurrent doet. Zoals eerder aangegeven bestaat SEO voornamelijk uit 3 aspecten. De content, de techniek en de autoriteit. Als je ziet dat concurrenten op een bepaald zoekwoord beter gevonden worden dan jij, dan moet je onderzoeken waarom dat zo is. Merk je dat hun content veel beter is? Dan kun je linkbuilding voorlopig wel even vergeten. Je taak is dan om je content te verbeteren.

 

Merk je dat de websites van de concurrentie sneller zijn, dat de menustructuur en url structuur logischer en beter is of op mobiel beter werkt? Dan is je nummer één prio om de techniek van jouw website op orde te krijgen.

 

Is je content en techniek al beter dan de concurrentie? Maar lig je achter op gebied van autoriteit? Dán adviseren wij wel om goed te kijken of linkbuilding een uitkomst kan bieden. Waarschijnlijk is het antwoord in dat geval ‘ja’, en moet er worden nagedacht over een in te zetten budget. Onze SEO-specialisten helpen je graag bij het doen van een linkbuilding prognose en budget forecast. 

 

Is linkbuilding nog wel relevant in 2022?

Deze vraag wordt regelmatig gesteld. Er gaan veel verhalen rond dat linkbuilding niet meer belangrijk zou zijn. Dit is echter nooit bevestigd door Google of invloedrijke, internationale SEO specialisten. Ook daar-om.nl staat hier niet achter. We merken wel dat de mate waarin linkbuilding belangrijk was begint af te nemen. Het effect van linkbuilding ebt wat weg. Alleen linkbuilding en autoriteit opbouwen is en blijft in 2022 en 2023 écht nog wel relevant.

 

Zoals eerder aangegeven is het wel belangrijk om te kijken waar de prioriteiten liggen en niet stomweg maar geld te gaan pompen in het plaatsen van willekeurige linkjes. Als er een groot gat zit in de autoriteit van jouw website en die van concurrenten, dan is het belangrijk dat dat gat wordt verkleind middels linkbuilding. Maar het allerbelangrijkste is de kwaliteit van de content op de website. In hoeverre sluit dit aan bij wat de bezoeker verwacht en in hoeverre beantwoordt het de zoekvraag? 

 

Wat levert linkbuilding op?

Dit is een veelgestelde vraag. Onderaan de streep wil je natuurlijk ook weten wat linkbuilding exact oplevert. Als je daar tijd, moeite en geld in steekt moet het ook wat opleveren. Heel logisch dat je daar inzicht in wilt. Echter is het aandeel dat linkbuilding zal hebben op conversies of de toename in organisch verkeer helaas moeilijk te berekenen. Er is geen formule waarmee je nauwkeurig kunt forecasten wat je ROI zal zijn als je inzet op linkbuilding. Forecasten bij linkbuilding betekent grove schattingen maken.

 

Waarom toch investeren in linkbuilding?

Waarom je dan toch wel moet investeren in iets waarvan je niet weet wat het oplevert? Linkbuilding is geen losstaande strategie. Het is een integraal onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Zoals eerder aangegeven wil je beter zijn dan je concurrent op de 3 vlakken; content, techniek en autoriteit. Als jouw autoriteit beduidend minder is dan de concurrent, dan is het overduidelijk dat je daardoor achterblijft in organisch verkeer en betere posities in de SERP (Search Engine Results Page). 

 

Niet investeren in linkbuilding maar toch een flinke achterstand hebben in autoriteit ten opzichte van de concurrentie betekent dat je zoekmachine optimalisatie niet optimaal inzet.

 

Kun je achteraf zien wat linkbuilding heeft opgeleverd?

Jawel. Het is wel belangrijk om te begrijpen dat organische groei afhankelijk is van heel veel factoren. Google zou meer dan 200 factoren afwegen in hun algoritme om te bepalen welke positie een pagina krijgt voor een specifiek zoekwoord en daarmee dus hoeveel verkeer daar naartoe gaat. Inherent daaraan zijn er dus veel factoren die beïnvloeden hoeveel conversies je krijgt vanuit organische kanalen. 

 

| Tip: Verbeter je conversie ratio door een conversie ratio optimalisatie (CRO) specialist in te | schakelen. Wij vertellen je graag meer. Een offerte aanvragen is vrijblijvend. 

 

We zien echter wel dat vanaf het moment dat linkbuilding ingezet wordt, twee á 3 maanden later posities vaak met meerdere punten stijgen.

Wat levert linkbuilding op?

 

Bekijk het voorbeeld hierboven van één van onze klanten. Voor deze zakelijke provider zijn we aan het begin van het seo-traject begonnen met het verbeteren van de techniek en de kwaliteit van de content. Daar zagen we in oktober al de resultaten van. Eind oktober stond de basis goed en zijn we begonnen met een linkbuilding traject. We hebben het budget ingezet op een paar specifieke ankerteksten en pagina’s. Je ziet heel duidelijk dat twee maanden later de organische positie van dit specifieke zoekwoord flink is gestegen. 

 

Dit zien we bij al onze accounts. Natuurlijk is het een samenspel van meerdere factoren maar het is duidelijk dat linkbuilding bijdraagt aan verbeterde posities. Het is met name interessant als je al op pagina één staat in de zoekresultaten. 

 

Hoeveel moet ik investeren in linkbuilding?

Ook een goede, veelgestelde vraag. De vraag impliceert een verwacht resultaat. Aangezien je zoals zojuist beschreven, eigenlijk geen specifiek resultaat kunt verwachten, is dit ook een gecompliceerde vraag. Je doel is, het verschil in autoriteit tussen jouw website en die van concurrenten die boven jou in de zoekmachine staan gelijk te trekken, zodat zij in ieder geval die voorsprong niet meer hebben. Dus hoe bereken je dan wat je moet uitgeven?

 

Dit kan op twee manieren, maar allebei zijn schattingen. De eerste manier is het maken van een schatting van wat jouw concurrenten uitgeven aan linkbuilding. Dit doe je door te kijken naar hoeveel links zij per maand krijgen, en van wat voor type sites. Vervolgens maak je een schattig van wat die links naar waarschijnlijkheid ongeveer gekost hebben. Als je vaak bezig bent met linkbuilding en al veel contact hebt gehad met websites dan weet je uit ervaring wel ongeveer wat iets kost. Dit tel je bij elkaar op en dan weet je wat je minimale budget in ieder geval moet zijn om te kunnen concurreren. 

 

De tweede manier is door te kijken hoeveel links de concurrent meer heeft dan jij en vermenigvuldig dit met een gemiddelde prijs per link. Stel jij betaalt per link gemiddeld €30,-, en de concurrent heeft 200 links meer dan jij. Dan heb je ongeveer €6000,- nodig om het gat te dichten. Wij adviseren om het plaatsen van zoveel links te verspreiden over meerdere maanden. 

 

Hoeveel links kan ik per maand laten plaatsen?

Google is zelf geen fan van het inkopen van links. Het is daarom belangrijk dat het niet overduidelijk is dat je actief bezig bent met het inkopen van links en dat het verkrijgen van links organisch lijkt. Als jouw website altijd maar 5 tot 10 organisch verkregen links per maand erbij kreeg, dan is het best verdacht als je ineens 200 links tegelijk laat plaatsen. Dit is dus ook niet verstandig. Verspreid je dit over 6 maanden dan zijn dit ineens nog maar 33 links. Kijk dus vooral naar hoeveel links jouw website voorheen ontving en bepaal dan wat verstandig is. 

 

Waarom linkbuilding uitbesteden?

Het kost vrij veel tijd en moeite om links te verkrijgen en je moet over zoveel dingen nadenken. Er moet onderzoek worden gedaan naar geschikte websites en naar de juiste content en ankerteksten binnen die websites om een link op te plaatsen. Vervolgens moet daar contactinformatie voor worden verzameld. Daarna is het tijd om te mailen. Vaak is één mail niet genoeg, dus je dient mails op te volgen met een goed verhaal. Dit moet allemaal worden bijgehouden zodat je het niet vergeet. Ga je voor blog plaatsingen? Dan moet daar ook content voor worden geschreven. Dat is best veel werk!

 

Zelf je linkbuilding verzorgen is niet voor elke MKB’er weggelegd. Grote kans dat je het al druk genoeg hebt met andere marketing en/of sales gerelateerde werkzaamheden. In dat geval kan het interessant zijn om je linkbuilding uit te besteden.

 

Marketingbureaus hebben vaak al een heel netwerk aan websites opgebouwd die open staan voor het plaatsen van links en content. Hierdoor kunnen zij in minder tijd en voor minder kosten, méér link plaatsingen realiseren. Mede ook omdat linkbuilding vaste prik is voor een SEO specialist

 

Daar-om.nl, full service marketingbureau gevestigd in Groningen

Wij zijn al jaren een begrip in Noord Nederland. Als full service marketingbureau in Groningen helpen we het midden- en kleinbedrijf beter zichtbaar en vindbaar worden op het internet middels diverse online marketing kanalen. Denk aan Google ads, conversie optimalisatie, personalisatie, email automation, social media, en meer. Voor een gedegen online marketingstrategie en bewezen diensten zit je bij ons goed. 

 

Uiteraard zijn wij ook sterk in zoekmachine optimalisatie (SEO). Voorafgaand aan een SEO-traject wordt er een uitgebreide, gedetailleerde audit uitgevoerd. Hierbij kijken we naar zowel jouw website als naar die van een aantal van jouw concurrenten. En met concurrenten bedoelen wij die websites die in Google’s zoekresultaten met jou concurreren op de voor jou belangrijke zoektermen. Een seo strategie bij daar-om.nl bestaat uit ijzersterke, creatieve, conversiegerichte content dat voldoet aan seo richtlijnen, technische seo én het opbouwen van autoriteit middels linkbuilding. Oftewel, een complete strategie om jou organisch goed vindbaar te maken.

 

Meer weten over ons? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

21 juni 2022