Zo bereik jij je met jouw onderneming het beste voor op Black Friday 2020

10 tips voor meer omzet tijdens Black Friday & Cyber Monday 2021

Black Friday 2021 online marketing strategie voor ondernemers

De laatste weken van 2021 zijn aangebroken, hoog tijd voor een eindsprint voor jou als ondernemer! Black Friday en Cyber Monday zijn uitgelezen mogelijkheden om je sales een boost te geven en het jaar knallend af te sluiten. In deze blog krijg je als B2C- én B2B ondernemer 10 tips hoe je je marketing zo effectief mogelijk kan inzetten tijdens Black Friday & Cyber Monday!

 

Wat is Black Friday? 

Voorheen was Black Friday vooral een populaire Amerikaanse feestdag. Sinds een paar jaar stijgt Black Friday ook in populariteit in Europa. Black Friday is van origine de dag na Thanksgiving en valt dit jaar op vrijdag 26 november. Op deze dag geven veel winkels extra kortingen op hun producten. Dit leidt ertoe dat consumenten ook meer op zoek zijn naar de beste deals.

Daardoor stijgen de zoekvolumes in Google vanaf september enorm omdat iedereen op zoek is naar de beste Black Friday deals. Zoals je kan zien stijgt het zoekvolume nog meer in de week voor Black Friday en Cyber Monday. Je wilt als ondernemers natuurlijk maximaal profiteren van deze groeiende vraag. Hoe je dat doet? Dat vertellen wij je met 10 handige tips!

Black friday 2021 marketing tips

Black Friday groeit als feestdag meer en meer. Inmiddels de ‘volwassenheid’ van de feestdag in Engeland en Hongarije het grootst (50%) gevolgd door de USA (40%). In Nederland zit dit percentage op 25%. Samen met België, Duitsland, Oostenrijk en Australië is Nederland een van de landen waar de interesse in Black Friday het hardst groeit, aldus Google. Het overslaan van deze belangrijke dag is dus geen optie voor bedrijven in Nederland!

 

Tip 1: Start vroeg met je Black Friday en Cyber Monday acties 

Zoals je in de bovenstaande grafiek kan zien stijgt het zoekvolume in september al significant. Het is zonde om pas op Black Friday je acties te lanceren terwijl de consument al twee maanden een verhoogde koopintentie heeft. Door eerder te starten kun je potentiële klanten al in vroeg in contact laten komen met jouw merk. Hierdoor wordt de kans op een conversie later in het aankooptraject ook groter. Zeker wanneer je producten of diensten een langer beslissingstraject hebben. 

 

Tip 2: Maak een specifieke landingspagina voor Black Friday & Cyber Monday

Zoals je kan zien zoeken consumenten al in een vroeg stadium naar de beste (Black Friday) Deals. Door een specifieke actiepagina aan te maken creëer je de perfecte landingspagina voor al jouw acties voor de feestdagen. Deze pagina zal zorgen voor flink meer sales én is ook waardevol voor de SEO-score van je website. Grote E-commercebedrijven zoals Cool Blue werken al jaren met zulke pagina’s, met resultaat! Benieuwd hoe je zo’n pagina maakt? Onze specialisten vertellen je er graag meer over! 

 

Tip 3: Werk met Pop-up’s om bezoekers te activeren

Toon de weken voorafgaand aan je acties pop-ups op je website. Zorg bijvoorbeeld voor een boodschap waardoor de bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Zo verzeker je je klanten dat ze als eerste op de hoogte zijn van jouw unieke Black-Friday deals. Tijdens de actieperiode kun je bezoekers middels een pop-up ook op de hoogte brengen van tijdelijke acties, waarmee je het conversiepercentage verhoogt. Dit kan o.a. middels ‘personalisatie’, één van de diensten van daar-om.nl waarbij wij jou helpen de juiste berichten te tonen, voor de juiste doelgroep, op het juiste moment. Lees meer over website personalisatie.

 

Tip 4: Laat je promoties langer doorlopen

Zoals we eerder al lieten zien zijn Black Friday & Cyber monday niet slechts twee dagen waarop klanten extra aankopen doen, maar een langere periode met verhoogde koopintentie.Ook na Cyber Monday blijft deze intentie hoog. Door je acties tot het einde van het jaar in te zetten profiteer je maximaal van de verhoogde koopintentie bij je klanten. Vanzelfsprekend niet als ‘Black Friday-deal’  maar bijvoorbeeld als kerst- of eindejaarsactie. 

 

Tip 5: Gebruik oplopende kortingen

Door oplopende kortingen aan te bieden kun je je klanten elke week voorzien van een nieuwe actie. Je kan er ook voor kiezen elke week een andere type product of dienst uit te lichten. Het is belangrijk je klanten regelmatig aan te spreken met een nieuwe actie. 

Kies er bijvoorbeeld voor wekelijks je korting te verhogen. Van 10% naar 20% en een piek op Black Friday met 40% korting. 

 

Tip 6: Geef iets weg aan je potentiële klanten 

Niet voor elk bedrijf zijn kortingen een geschikte manier om succesvol te zijn tijdens Black Friday. Toch kan Black Friday/Cyber Monday uitermate interessant zijn door bijvoorbeeld extra leads te verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek weggeven in ruil voor een telefoonnummer of nieuwsbrief inschrijving. 

 

Tip 7: Gebruik diverse kanalen

Het is ontzettend belangrijk je klanten via verschillende kanalen op de hoogte te brengen van je acties. Gegevens van Google laten zien dat maar liefst 85% van de consumenten minimaal 3 verschillende kanalen gebruikt voor het doen van aankopen. 

Daarom is het voor jou als ondernemer ook ontzettend belangrijk dat je weet waar je klant zich bevindt, en dat je al deze kanalen inzet om je potentiële klant te bereiken. 

Black Friday en Cyber Monday Marketing tips voor jouw ecommerce bedrijf

Tip 8: Stem de diverse kanalen goed op elkaar af

Denk ook goed na over hoe je de kanalen gaat inzetten om je acties te promoten en stem deze op elkaar af. Heb je een fantastische Social-Media campagne opgezet om nieuwe klanten naar je website te leiden? Dan is het verstandig een re-marketing campagne aan te maken om al deze nieuwe bezoekers ook daadwerkelijk klant te maken.  

Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste media om je boodschap over te brengen? Onze adviseurs adviseren je graag! 

 

Tip 9: Wees voldoende zichtbaar

Inmiddels heb je onweerstaanbare acties bedacht, de juiste kanalen gekozen en de perfecte boodschap gecreëerd. Er ontbreekt nog slechts één puzzelstukje: voldoende zichtbaarheid. Het is ontzettend belangrijk dat je uitingen voldoende zichtbaar zijn. Concurrenten zullen ook niet stilzitten en daardoor is het extra belangrijk je marketingbudget tijdelijk op te schroeven, extra social uitingen te posten en extra mails te sturen. Juist in deze periode is het belangrijk dat jouw unieke promotie niet wordt ondergesneeuwd door die van je concurrenten. 

 

Tip 10: Verhoog de klantloyaliteit

Black Friday & Cyber Monday zijn uitgelezen mogelijkheden om nieuwe klanten aan te spreken én om deze te behouden. Als ze eenmaal kennisgemaakt hebben met jouw bedrijf willen ze nooit weer anders, toch? Door een extraatje toe te voegen, zoals een persoonlijk kaartje of een kortingscode voor de volgende aankoop, versterk je dit gevoel bij je klanten. Hiermee heb je ook gelijk een touchpoint voor de kerstperiode!  

 

Hoe daar-om.nl jouw omzet helpt stijgen met Black Friday & Cyber Monday

Heb jij hulp nodig met de online voorbereidingen voor Black Friday? Wij weten als geen ander wat wel én wat juist niet werkt, voor zowel B2B als B2C ondernemingen. We helpen je graag bij het uitwerken van jouw online marketing en zorgen dat je optimaal zichtbaar bent wanneer het er toe doet.  Neem contact met ons op of download onze succesformule.

 

Misschien vind je dit ook interessant:
Marketing inzetten voor Cyber Monday: is het de moeite waard?
8 redenen waarom jij moet starten met het nieuwe Google Analytics 4
Trends en ontwikkelingen op het gebied van social media