Zo bereik jij je met jouw onderneming het beste voor op Black Friday 2020

B2B en B2C klanten bereiken tijdens Black Friday 2020: onze marketing tips

Zo bereik jij je met jouw onderneming het beste voor op Black Friday 2020

Voor je het weet is het zover; de feestdagen komen eraan. Black Friday heeft inmiddels een prominente plek op de kalender ingenomen. Wij geven jou een aantal tips om jouw marketing succesvol in te zetten voor Black Friday. Voor zowel B2C als B2B bedrijven.

 

Hoe is Black Friday ontstaan? 

Voorheen was Black Friday vooral een populaire Amerikaanse feestdag. Sinds een paar jaar stijgt Black Friday ook in populariteit in Nederland. Black Friday is de dag na Thanksgiving en valt dit jaar op vrijdag 27 november. De feestdag is ontstaan doordat winkels op deze dag hoge kortingen gaven op hun producten en of diensten. Het staat tegenwoordig bekend als de aftrap om te beginnen met kerstinkopen. Daarom is Black Friday voor veel mensen een dag welke groots in de agenda wordt gezet. Winkelen met korting, daar worden we uiteraard blij van. 

Vanaf september stijgen de zoekvolumes in Google daardoor enorm omdat iedereen op zoek is naar de beste Black Friday deals. Hoe je je daar als bedrijf het beste op voor kunt bereiden? Dat vertellen wij je! 

Wanneer we de cijfers erbij pakken valt er meteen iets op. Het corona virus heeft dit jaar gezorgd voor veel veranderingen gezorgd op het gebied van online aankopen. Onderzoeken van Google laten zien dat vooral op het gebied van 55+’ers een stijging te zien is bij het aantal online aankopen. Daarnaast is er bij alle andere leeftijdsgroepen het aantal online aankopen een stijging te zien:

Stijging online aankopen tijdens de lockdown in 2020

Black Friday groeit als feestdag meer en meer. Inmiddels de ‘volwassenheid’ van de feestdag in Engeland en Hongarije het grootst (50%) gevolgd door de USA (40%). In Nederland zit dit percentage op 25%. Samen met België, Duitsland, Oostenrijk en Australië is Nederland een van de landen waar de interesse in Black Friday het hardst groeit, aldus Google. Het overslaan van deze belangrijke dag is dus geen optie voor bedrijven in Nederland!

Online zichtbaarheid tijdens Black Friday voor B2C en B2B 

Adverteren in zoekmachines is niet alleen belangrijk tijdens Black Friday, maar ook in de weken daarvoor. Een paar weken voor Black Friday beginnen consumenten met de oriëntatie: wat wil ik kopen tijdens Black Friday? Waar ga ik het kopen? Waar vind ik de beste deals? 

Door in deze periode goed zichtbaar te zijn, trek je voorafgaand aan Black Friday al geïnteresseerde bezoekers naar jouw winkel, webshop of website. Het is de uitgelezen kans om jouw omzet een boost te geven door met marketing hierop in te spelen. Ondanks dat je snel denkt aan een webshop is Black Friday ook zeker interessant voor B2B bedrijven die een dienst leveren. Laat jouw klanten via een aankondiging e-mail, een blog of een persoonlijk gesprek weten dat jij iets speciaals doet of aanbiedt op deze feestdag. 

Het inzetten van kortingsacties

Begin vroeg met marketingacties en werk toe naar het hoogtepunt op Black Friday. Mensen worden overspoeld met marketingactiviteiten en daarom zal een gedeelte van je klanten niet wachten om wat te kopen. Klanten verwachten met deze feestdag speciale aanbiedingen. Door vroeg te beginnen wordt het duidelijker voor je klant welke kortingen je geeft.

Voorbeelden van stijgende kortingen zijn: 

  • Eerste van week november: 10% korting 
  • Tweede van week november: 20% korting 
  • Derde week van november: 40% korting
  • Black Friday weekend en laatste week november: 60% korting 

 

Black Friday promoten via social media

Voor het aankondigen van jouw Black Friday actie kun je social media inzetten. Zorg ervoor dat je profiel up-to-date is, dat jouw social media kanalen samenhangend zijn en dat je gebruik maakt van relevante hashtags zoals in dit geval #blackfriday2020. Probeer met een uniek social media bericht in de gedachten van klanten te blijven hangen, zodat ze op Black Friday een aankoop bij jou doen.

Deze feestdag geeft je tevens de kans om potentiële klanten bewust te maken van jouw product of dienst. Door middel van social media advertising is het mogelijk om je advertenties specifiek te richten op jouw doelgroep zodat je andere mensen dan alleen jouw volgers bereikt. Hierdoor stijgt het bereik, de naamsbekendheid en online aanwezigheid van jouw onderneming. 

Ideeën om jouw Black Friday aanbiedingen te communiceren: 

  • Aftellen door middel van social media berichten 
  • Instagram Stories inzetten 
  • Video met bewegende beelden inzetten als advertentie
  • Elke week een nieuwsbrief verzenden

 

Klantloyaliteit verhogen na Black Friday

Na het succesvolle Black Friday weekend is het aan te raden om jouw klanten in het zonnetje te zetten door ze te bedanken voor hun aankoop. Denk hierbij aan een nieuwsbrief met een kortingscode, een persoonlijke kaartje of een unieke video op social media. Het voordeel hiervan is dat klanten je onthouden en dat je eventueel nieuwe klanten aanspreekt. Geef klanten ook alvast een seintje dat de volgende sale periode eraan zit te komen rondom de kerstdagen. Zo zul je een streepje voor hebben. 

Hoe daar-om.nl jouw omzet helpt stijgen met Black Friday 

Heb jij hulp nodig met de online voorbereidingen voor Black Friday? Wij weten als geen ander wat wel én wat juist niet werkt, voor zowel B2B als B2C. We helpen je graag bij het creëren van opvallende content. Neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Misschien vind je dit ook interessant:
Marketing inzetten voor Cyber Monday: is het de moeite waard?
8 redenen waarom jij moet starten met het nieuwe Google Analytics 4
Trends en ontwikkelingen op het gebied van social media