Leestijd 2 minuten
Onlangs kregen wij een interessant adviesrapport van ST&T onder ogen. In dit rapport geven ze advies aan Coolblue aan de hand van een aantal gebruikersonderzoeken op welke manier hun website nog beter zou kunnen functioneren. Het rapport is vrij beschikbaar en erg interessant om te lezen. De tips zijn echter niet altijd even makkelijk toe te passen voor de gemiddelde ondernemer. Wij zetten daarom de belangrijkste tips voor je op een rij, die je eenvoudig kan toepassen.
We hebben al vaker informatie gedeeld over gebruikersvriendelijkheid en conversieverhogende tips gedeeld. Denk aan onze usability case of het artikel over psychologie en perceptie. Ook wij kunnen echter leren van de ervaringen van de grote jongens uit de online wereld. Deze kennis delen we natuurlijk graag!
Een minimale verbetering, een enorm effect
Coolblue is één van de grootste webshops van Nederland. Binnen grote online bedrijven is het verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid van de website een dagelijkse uitdaging. De conversie van 2% verhogen naar 2,02% maakt een enorm verschil in omzet. Het is ook niet voor niets dat bureau’s zoals ST&T zich hierop toegelegd hebben en heel uitgebreide analyses kunnen doen en onderbouwd advies geven.
Neuromarketing
Tijdens de test, die ST&T vrijwillig en kosteloos voor Coolblue uitvoerde, kregen de testpersonen een EEG-headset op, waarmee hun hersenactiviteit in kaart werd gebracht. Tijdens het doorlopen van de website zat de deelnemer ook in een huiskamersetting, zonder inmenging van de onderzoeker. Het is goed voor te stellen dat zo’n onderzoek enorm kostbaar is. Er zijn voorbeelden bekend van bedrijven die een ton per jaar uitgeven aan vergelijkbare onderzoeken.
Jouw gebruikersvriendelijkheid verbeteren?
Er zijn maar weinig ondernemers die hiervoor deze middelen hebben, maar gelukkig kunnen ze wel hiervan leren. Onderstaand vind je de belangrijkste adviezen.
- Laat op de homepagina niet teveel informatie zien, aanbiedingen trekken hier de aandacht (van/voor noemen is extra effectief) en probeer men naar de navigatie te leiden. Een zoekbalk kan voor shops hierin een belangrijke rol spelen.
- Maak je navigatie niet te groot, voeg waar nodig ook categorieën samen, een extra klik is minder erg dan geen overzicht in je menu en afhaken.
- Houd uitverkochte producten (mits veelgevraagd) op de site, maar maak hier iets positiefs van; binnenkort beschikbaar of een passend (beter) alternatief bieden maakt van iets negatiefs toch een fijne ervaring.
- Maak formulieren geschikt om geautomatiseerd in te vullen (autofill). Het invullen van een formulier of check out wordt altijd als iets vervelends ervaren. Maak dit daarom altijd zo eenvoudig mogelijk.
Deze bovenstaande tips zijn slechts een greep uit de adviezen uit het onderzoek. Sommige adviezen zijn niet concreet genoeg of nou juist te specifiek om te delen en eenvoudig toe te passen. Daarnaast zijn de adviezen niet getest op werkelijke effectiviteit. Idealiter zou je de bevindingen uit de test gaan testen door middel van bijvoorbeeld A/B testen, zodat je zeker weet of het verbetervoorstel voor je werkt.
Laten wij nou supergoede en betaalbare CRO specialisten in huis hebben en die dit voor jou kunnen regelen. Neem snel contact op! De koffie staat al klaar.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Waarom teksten schrijven voor een zoekmachine?
• Gebruiksvriendelijkheid van je website; leren van de grote jongens
• Online reviews belangrijk? Nee, noodzakelijk!