jun 30

Meer online conversie door een usability analyse? Zo gepiept!

Website Usability

Bron: Mike Kenneally

Strakke, gloednieuwe website neergezet maar op de één of andere manier toch teruglopende conversie? Wellicht een suggestie om je website nog eens goed te laten doorlichten. Dit hoeft helemaal geen geldverslindend en ellenlang proces te zijn, mits je deze vaardigheden door een professionele partij laat uitvoeren. Vaak is het bespeuren van kleine doch rampzalige oneffenheden een fluitje van een cent. Een dergelijke ‘quick check’ noemen wij van Daar Online Media een usability analyse. Soms kost het signaleren van een probleem slechts een half uurtje. Binnen het uur zijn noodzakelijke aanpassingen adequaat doorgevoerd. Het scheelt veel onnodige ellende en je bedrijf kan met een gerust hart weer met volle kracht vooruit. Dat is toch wat je uiteindelijk graag wil?     

Leuke klantcase 

Om beter beeld te krijgen van wat een betreffende usability analyse exact inhoudt, pitcht Daar Online Media een recente klantcase. De bewuste bedrijfsnaam laten wij logischerwijs uit discretie buiten beschouwing, maar geloof ons op onze blauwe ogen.

Usability Onderzoek

De case betreft een gerenommeerd keukencentrum. Na het nodige wikken en wegen besloot het bedrijf dat de oude (goed converterende) website in een nieuw jasje diende te worden gestoken. Een gezond bedrijf met een vooruitstrevende visie anno 2016 wil tenslotte meegaan met de tijd. Vandaar deze betrekkelijk ingrijpende, maar goed doordachte beslissing. Zo gezegd zo gedaan en enige tijd later was de nieuwe website een feit. Volledig uitgerust met de hedendaagse online technologie zou de website weer snel operationeel en converterend moeten zijn. Helaas bleek dit al vrij direct niet het geval te zijn. De oude website draaide aanzienlijk beter en nu stagneerden de ooit zo positieve cijfers in rap tempo. Waar lag dit aan en nog belangrijker, wat moest er op zeer korte termijn gebeuren om het tij te doen laten keren?  

Een paar kleine aanpassingen hebben de conversies verdriedubbeld!                     

Onze eerste indruk was dat de website fraai, ‘clean’ en mobielvriendelijk was ontworpen. Laat je echter nooit misleiden door uiterlijk vertoon. In de essentie draait online ondernemen om relevant zijn en daarmee vindbaar. Belangrijkste vervolgactie is het doelgericht, informatief en bovenal gebruiksvriendelijk inrichten van je website. Je hebt vast weleens gehoord van de ‘3-seconden-regel’? Deze grondig onderzochte feitelijke constatering leert ons dat de gemiddelde online bezoeker een pagina en/of website binnen 3 seconden verlaat, wanneer deze niet;

  • Overzichtelijk is
  • Relevante informatie bevat
  • Een doelgerichte en goed zichtbare ‘call-to-action’ bevat

Veel bedrijven en daarmee websites zijn hiervan op de hoogte, maar nog al te vaak slaan zij de plank net mis. Niet duidelijk en/of te veel omschreven content en drukke, chaotische pagina’s liggen hieraan ten grondslag. Ook verloopt de navigatie door een website vaak niet overzichtelijk of logisch voor een bezoeker.    

In het geval van het keukencentrum betrof het slechts enkele kleine en eenvoudig aan te passen punten. Ben je je alleen niet bewust van zulke kleine punten en laat je het na om deze te verhelpen, dan kunnen ze je online conversie aanzienlijke schade toebrengen.

Onze aanpassingen op de website van het keukencentrum:

  • De call-to-action-knop is iets duidelijker gemaakt door middel van een groene balk met doelgerichte tekst toe te voegen
  • De positie van de brochure-aanvraag is boven de vouw geplaatst
  • Op de mobiele- en responsive versie van de website hebben we de knop ook meer omhoog gezet

Na deze ogenschijnlijk simpele en kleine aanpassingen is de online conversie van het keukencentrum verdriedubbeld. Tel uit je winst! Het hoeft niet zo moeilijk te zijn hoor je weleens in de wandelgangen. Dat is in het geval van een usability analyse een waarheid als een koe. Aarzel dus niet als je met hetzelfde bijltje hakt en onderneem actie. Bel daar[om] – 050 529 0555 of stuur ons een berichtDeze investering verdient zich echt makkelijk terug.