Welk social media kanaal kies je?

In de wereld van social media lijken de mogelijkheden eindeloos te zijn. Er zijn tientallen verschillende social media kanalen die je als organisatie in kunt zetten en enorm veel soorten content om te posten, maar waar begin je? Welk kanaal is geschikt? Wij vertellen je meer over de zes populairste social media kanalen en hoe je ze het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf. 

Leestijd 4 minuten

Social Media Kanaal

TikTok

TikTok is een social media platform waar gebruikers korte video’s van zichzelf kunnen maken, hier muziek aan toevoegen en deze posten. Dit kanaal is, net als Snapchat, razend populair onder jongeren tussen de 6 en 25 jaar. Het medium bestaat sinds 2017 en sindsdien zijn er meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd geregistreerd, waarvan 80% jonger dan 18 jaar is. Ook steeds meer YouTubers en influencers vinden hun weg op het platform. Voor bedrijven die zich richten op jongeren is dit uiteraard een goed platform om hun doelgroep te bereiken. Het biedt de mogelijkheid om een verhaal in beeld te vertellen: een visuele boodschap!
Ondanks het feit dat TikTok nog maar kort bestaat, is het mogelijk om te adverteren via TikTok. De advertenties zijn zichtbaar op de “Voor jou” pagina wanneer gebruikers door video’s scrollen. De meeste gebruikers van TikTok zijn via hun mobiele telefoon aanwezig op het kanaal. Dit betekent dat de advertenties, die bijna het gehele scherm in beslag nemen, direct aankomen bij de gebruikers. De targetingopties zijn tot nu toe nog minimaal, zo kun je alleen nog maar de locatie en leeftijd ingeven.

Branches op TikTok: Mode, beauty, lifestyle, koken, sporten, muziek, dansen en tv.

Facebook

Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen. Een hoog percentage, ook onder de oudere doelgroepen dus. De populariteit van Facebook stijgt daarnaast wel onder bedrijven. Er zijn zo’n 60.000.000 Facebook pagina’s van organisaties en ongeveer 4.000.000 actieve adverteerders. Organisaties zijn tegenwoordig meer online dan ooit: 65% van de bedrijven gebruikt sociale netwerken. Achterblijven is geen optie meer dus!

Facebook is vooral geschikt om een community te bouwen, een grote groep mensen te bereiken en om mensen bewust te maken van jouw organisatie, dienst of product.

Branches op Facebook: allemaal

YouTube

Na Facebook is YouTube het grootste social media kanaal. Veelal wordt YouTube gebruikt als tweede zoekmachine naast Google, wat het een geschikte plek maakt om vragen te beantwoorden en te laten zien hoe dingen werken. YouTube heeft het grootste percentage mannelijke gebruikers, aangezien 71% man is, tegenover 29% vrouwelijke gebruikers.

Als organisatie is YouTube een goed kanaal om korte video’s, tips & trics, inspiratie, aftermovies en weetjes op te laten zien. Ook video’s over medewerkers doen het vaak goed. Je kunt YouTube inzetten als opslagplaats voor videomateriaal, maar je kunt een YouTube kanaal ook inzetten om jouw doelgroep inspiratie te geven, een fanbase op te bouwen of om interactie te genereren. Tevens is YouTube een plek waar je kunt samenwerken met zogenaamde influencers. Er zijn YouTubers die al een grote fanbase hebben opgebouwd. Een samenwerking met een YouTuber in jouw branche kan veel verkeer en/of bekendheid opleveren.

Branches op YouTube: Beeldende branches met producten, zoals mode, beauty, lifestyle, reizen, webshops etc.

LinkedIn

LinkedIn is en blijft een geschikt medium voor zakelijke doeleinden. LinkedIn heeft inmiddels de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Hiermee is Nederland niet alleen een van de landen met de hoogste bezettingsgraad ter wereld, maar staan we ook al jaren in de top 3 ‘most engaged LinkedIn countries’, volgens Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland. Het grootste percentage gebruikers van LinkedIn is 20 tot 39 jaar (44%), gevolgd door 40-64 jarigen (36%). Over het algemeen zijn er vooral hoogopgeleiden te vinden (HBO of hoger).

Sinds kort heeft ook LinkedIn een storiesfunctie geïntroduceerd. Met deze functie geef je net als bij Instagram Stories een kijkje achter de schermen. Het laat de menselijke kant zien van een bedrijf of het bedrijfsleven. Daarmee draagt het ook bij aan je zichtbaarheid.

LinkedIn is een sterk kanaal om vacatures te delen, mensen op de hoogte te brengen van zakelijke successen of om het management van organisaties te bereiken. Content die populair is op LinkedIn? We zien steeds meer zakelijke vlogs, mijlpalen van organisaties, vacatures en zakelijke updates.

Branches op LinkedIn: Business-to-Business, bouw, marketing en communicatie, (zakelijke) dienstverlening

Instagram

Instagram is het medium waarop je jouw organisatie visueel in beeld kunt brengen. Vooral onder jongeren is dit een populair kanaal. 73% van de jongeren tot en met 19 gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. Het kanaal is over het algemeen populairder bij vrouwen dan bij mannen. Met meer dan vier miljoen Nederlandse gebruikers is dit het snelst groeiende social media kanaal in ons land.

Instagram is een kanaal waar je als organisatie goed producten kunt laten zien. Daarnaast kun je de visuele vertaling van een bedrijf hier kwijt. Een gezicht achter een bedrijf? Producten aanprijzen? Sfeer creëren? Het kan allemaal op Instagram! Met de komst van bedrijfsprofielen op Instagram in 2016 werd dit kanaal ook voor organisaties belangrijk. De introductie van Instagram Stories zorgde voor nog meer mogelijkheden op dit kanaal. Een andere populaire functie is Instagram Shopping, waarbij je de mogelijkheid hebt om producten in de spotlights te zetten zodat mensen meteen door kunnen klikken naar jouw webshop.

Branches op Instagram: Mode, beauty, lifestyle (reizen, koken, gezondheid, interieur, design, sport, kunst), bedrijven met een jonge doelgroep

Pinterest

Naast Instagram is Pinterest een social media kanaal waarop je je als organisatie visueel kunt uiten. Pinterest is daarnaast erg geschikt voor marketing doeleinden. Je bereikt er vooral vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Net als YouTube wordt Pinterest vaak gebruikt als zoekmachine voor inspiratie, tips & trics of interessante artikelen. Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt in jouw ‘Pins’, profiel en ‘boards’ is de kans groter dan iemand die op Pinterest zoekt jou vind. Ook al heb je deze berichten een maand geleden ‘gepind’. In tegenstelling tot Facebook en Instagram werkt Pinterest (nog) niet met een algoritme, wat het een erg effectief kanaal maakt. Het genereren van websitebezoekers door interessante artikelen, blogs, tips of inspiratie is relatief makkelijk.

Branches op Pinterest: Hobby, mode, beauty, lifestyle, reizen, kunst, (online) marketing

Twitter

Twitter is nog steeds een van de meest up-to-date social media kanalen wanneer het gaat om breaking news. Op Twitter vind je vooral 20 tot 39 jarigen. 29% van deze doelgroep is hier aanwezig, ondanks dat deze doelgroep steeds minder groot wordt. Van de 2,8 miljoen Nederlandse gebruikers maakt 1 miljoen dagelijks gebruik van Twitter.

Dit medium is snel, actueel en zakelijk. Je deelt er actuele informatie. Daarnaast wordt dit medium vaak gebruikt als nieuwsbron. Nieuws wordt hier in een razend tempo verspreid en wordt vaak op het moment zelf geplaatst, wat het actuele karakter onderstreept.

Branches op Twitter: Overheid, media, (zakelijke) dienstverlening, business-to-business

Snapchat

Snapchat kende het afgelopen kwartaal meer dan 200 miljoen actieve gebruikers per dag. Het kanaal is vooral populair onder jongeren. Maar liefst 90% van de Snapchat gebruikers is tussen 13 en 24 jaar oud. Ook is het dagelijks verkeerd gigantisch hoog: 63% van de Snapchat gebruikers loggen dagelijks in op het platform en zijn hier ongeveer 40 minuten per dag actief. Snapchat biedt verschillende mogelijkheden tot adverteren. Je kunt een betaalde advertentie inzetten of een gesponsord verhaal maar je kunt ook gaan voor de advertentie video.

Wat dit social media kanaal ideaal maakt, is de mogelijkheid biedt om doelgroepgericht te adverteren. Er zijn heel veel verschillende opties tot targeting, zoals interesses en gedrag, demografie (leeftijd, geslacht) en retargeting. Met de functie Snapchat Story creëer je een echt verhaal.

De kracht van Snapchat: actualiteit en spontaniteit. Snapchat is een sterk kanaal met betrekking tot branding. Dit kanaal is daarom ideaal voor bedrijven die een jonge doelgroep willen bereiken op een spontane manier.

Branches op Snapchat: Mode, beauty, lifestyle, reizen, koken, muziek, dansen, tv en media.

Clubhouse 

Naast de podcast die werd opgepikt op Spotify door de luisteraars in 2019 is er een nieuw audio-platform. De app heet “Clubhouse”. Hier worden verschillende thema’s live besproken. Met Clubhouse kun je dus luisteren of je in gesprekken mengen door je hand op te steken. De gesprekken gaan bijvoorbeeld over de politiek of zelfs over katten. Het platform is zo laagdrempelig dat je zelfs met beroemdheden in een room kan zitten, zoals Oprah, Elon Musk en Kevin Hart. Stel je voor dat je een gesprek hebt met Oprah. Wie wil dat nu niet!

Hoe werkt het? 

De app bestaat uit verschillende virtuele ruimtes. De ruimtes worden “rooms” genoemd. Je kiest een room waar jij interesse in hebt. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je je gezicht hoeft te laten zien, aangezien de mensen die bij jou in de room zitten alleen je stem horen.

Je moet wel opletten dat het niet is toegestaan om het gesprek op te nemen. Daarin onderscheidt Clubhouse zich van de andere online platformen. Je moet erbij zijn om het mee te maken. Als je een room start dan mag je wel het gesprek opnemen, je moet alleen eerst toestemming vragen van de mensen die in dezelfde room zitten.

Hoe kan jij Clubhouse inzetten? 

Het concept van Clubhouse is dat je met je bedrijf zichtbaar wordt. Het genegeerd geen verkoop van product of dienst. Het is daarom ook niet mogelijk om te adverteren op de app. Je maakt jezelf alleen zichtbaar door onderwerpen te bespreken waar jouw bedrijf op aansluit. Het doel van de luisteraars is kennisverbreding. Richt je dan ook op de waarde van het gesprek en niet op de conversie van je product of dienst. Ga de discussie aan of geef tips. Meer lezen over Clubhouse? Lees dan

Ben jij er al over uit welk social media kanaal geschikt is voor jouw organisatie ? Wanneer je dit lastig vindt en wel een helpende hand kunt gebruiken in online marketing met het opzetten van kanalen, creëren van content en het maken van advertenties, neem dan contact op met onze content strategen.

Misschien vind je dit ook interessant:
Facebook: tips & tricks om je bereik organisch te vergroten
Trends en ontwikkelingen op gebied van social media
De voordelen van social media uitbesteden

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

20 september 2018