Waarom je juist moet investeren in online marketing in crisistijd

In tijden van economische onzekerheid en crisis zijn bedrijven vaak geneigd om te bezuinigen op hun marketingbudget. Maar waarom staan marketingbudgetten onder druk tijdens een crisis? Het is vaak een logische gedachte om tijdens de crisis direct te bezuinigen en te stoppen met zaken die veel geld kosten. En vaak is het marketingbudget één van de grootste kostenposten van een bedrijf. Bedrijven proberen zo min mogelijk risico te lopen en gaan in een overlevingsstand. Doordat marketing veelal draait om investeringen op lange termijn, is het verleidelijk om deze op korte termijn stop te zetten. Maar het verlagen van het marketingbudget tijdens crisistijd kan juist negatieve gevolgen hebben voor een bedrijf. Waarom het juist belangrijk is om niet te stoppen met investeren in je merk en marketing lees je in dit blog. 

Marketingbudgetten in crisistijd

Wat hebben we geleerd van voorgaande crises? 

Terwijl het moeilijk te vergelijken is, zijn er een aantal lessen die we van vorige crises kunnen trekken. Bedrijven die juist in crisistijd investeerden in hun marketing waren op langere termijn succesvoller. Het investeren tijdens crisistijd is van groot belang voor het behouden van een sterke marktpositie. Bedrijven die bleven investeren in marketing en branding, en zich bleven onderscheiden van de concurrentie, hadden de grootste kans om de crisistijd te overleven en zelfs te groeien. Echter is het wel belangrijk om kritisch te blijven naar welke marketingactiviteiten het meest effectief zijn in de huidige omstandigheden. Door het budget slim in te zetten tijdens een crisis, kan een bedrijf zich positioneren voor succes wanneer de economie weer aansterkt. 

 

Consumentengedrag verandert in crisistijd

Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven hun marketing budget niet moeten verlagen tijdens een crisisperiode is dat het consumentengedrag verandert. Het is belangrijk om als bedrijf in staat te kunnen zijn om op dit veranderende gedrag in te spelen. Een van de grootste veranderingen is dat mensen voorzichtiger zijn geworden met hun uitgaven. Een crisis zorgt voor onzekerheid voor zowel het heden als de toekomst. Dit zorgt ervoor dat consumenten zuiniger zijn met geld en denken vaak langer na over aankopen. Dit betekent echter niet dat ze helemaal stoppen met het kopen van producten of diensten. Ze zullen simpelweg kritischer zijn over waar ze hun geld aan willen uitgeven. Als bedrijf is het dus belangrijk om zichtbaar te blijven en vertrouwen te blijven opbouwen bij de consument, juist in tijden van onzekerheid. 

 

Naast dat het van belang is om je budget te behouden is het ook belangrijk om het budget goed in te zetten. Een belangrijk gevolg van de crisis is dat meer mensen vaker thuis zitten, minder uit gaan, meer vrije tijd hebben en meer tijd besteden aan het scherm. Hiernaast zijn ook veel mensen meer interesse gaan tonen voor het Internet. Hierdoor is het gedrag en behoeftes van consumenten gaan veranderen. Het betekent dat je als bedrijf je persona’s moet herzien. Naast dat online marketing belangrijk is, is het van belang dat een juiste boodschap wordt overgebracht. Doordat consumenten bewuster over aankopen zijn geworden, zal de boodschap moeten worden aangepast zodat de consument een goed geïnformeerde keuze kan maken. 

 

Online marketing is meetbaar en efficiënt

Een andere reden waarom bedrijven hun online marketing budget niet moeten verlagen is dat online marketing veel meetbaarder is dan traditionele marketing. Bedrijven kunnen precies bijhouden hoeveel geld ze uitgeven en wat het oplevert. Door het gebruik van analytische tools kan precies worden bijgehouden hoe rendabel hun marketingcampagne is. Op basis van deze informatie kunnen vervolgens ook marketingstrategieën en -campagnes worden geoptimaliseerd om meer rendement te behalen. 

 

Verder is online marketing flexibel en aanpasbaar. Bedrijven kunnen hun online marketingstrategieën snel aanpassen aan veranderende omstandigheden en nieuwe kansen. Dit is vooral belangrijk in tijden van crisis, wanneer de marktomstandigheden snel kunnen fluctueren. Bedrijven kunnen snel reageren op veranderingen in het consumentengedrag en hun marketingaanpak hierop aanpassen. 

 

Online marketing is essentieel 

Verder is online marketing essentieel voor bijvoorbeeld het behouden van merkbekendheid. Consumenten hebben de neiging om te (blijven) kopen bij merken die ze kennen en vertrouwen, vooral in tijden van crisis. Door zichtbaar te blijven en regelmatig met consumenten te communiceren, kunnen bedrijven hun merkbekendheid en klantenloyaliteit behouden. 

 

Het verlagen van de marketingactiviteiten zal er juist voor zorgen dat minder consumenten bij het bedrijf terechtkomen. Dit komt doordat de motivatie van de consument wordt verlaagd wanneer zij minder in aanraking komen met promoties en advertenties. 

 

Verder zorgt dat mensen meer tijd online spenderen ervoor dat er een grotere consumentendoelgroep ontstaat. Bedrijven kunnen hun merkbekendheid vergroten door op deze doelgroep in te spelen. In tijden van crisis willen veel consumenten liever niet experimenteren. Advertenties die kwaliteit garanderen, betrouwbaarheid uitstralen en dit met een duidelijke boodschap communiceren werken dan ook beter. 

 

Echter, het kan goed doen om opnieuw naar je budget te kijken en te bepalen waar het budget het meest effectief is. Door een crisis is de manier waarop je producten onder de aandacht brengen veranderd. Het is dus belangrijk om te kijken welke kanalen nog effectief zijn om je boodschap duidelijk te communiceren en vervolgens je budget te herschikken.

 

Welke voordelen hebben een crisis?

Tijdens een crisis ontstaan er door de veranderende dynamiek van consumenten nieuwe kansen om ‘top of mind’ te komen. Doordat je concurrentie wellicht minder adverteert omdat zij wel hun marketingbudget verlagen, worden zij minder zichtbaar. Hierdoor kan jouw boodschap beter overkomen en is het vaak goedkoper om te adverteren. Daardoor blijf je beter onder de aandacht bij je doelgroep. Ook draagt het behouden van je marketingbudget tijdens een crisis bij aan een stabiel imago en branding. 

Wat kun je doen?

Door te kijken naar je eigen propositie kun je bepalen of je boodschap nog goed past bij je klantendoelgroep. Gebruik daarbij bijvoorbeeld klantdata om te achterhalen waar de behoeftes liggen. Aan de hand van deze data kun je je boodschap aanpassen. Vervolgens kun je op basis van je propositie en de beschikbare klantdata bepalen waar je het marketingbudget het beste kan besteden. Het continu afvragen wie en waar je klanten zijn, kan ervoor zorgen dat je budget effectiever kan worden besteed. Door doelgerichter je budget in te zetten, kom je gemakkelijker en goedkoper onder de aandacht van je doelgroep. 

 

In het kort…

In tijden van crisis is het verleidelijk voor bedrijven om te bezuinigen op hun marketingbudgetten. Echter, het verlagen van het online marketingbudget kan negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf. Consumentengedrag verandert tijdens een crisis en het is belangrijk om zichtbaar te blijven en vertrouwen op te bouwen bij de consument. Online marketing biedt mogelijkheden voor kostenbesparing en is flexibel en aanpasbaar. Bovendien is het essentieel voor het behouden van merkbekendheid en loyaliteit. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om hun online marketingbudgetten te handhaven om sterker uit de crisis te komen. 

 

Wil je op de lange termijn minder afhankelijk worden van advertentiebudgetten? Verbeter je organische vindbaarheid door te investeren in zoekmachine optimalisatie. Één van onze seo-specialisten helpt je graag verder. Neem contact met ons op.

 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

31 maart 2023