Propositie | daar-om.nl

Haal het maximale uit jouw bedrijf met een sterke propositie!

Wil je alles uit jouw bedrijf halen? Logisch! Daarom is het belangrijk om te beginnen bij jouw propositie. In de propositie van je bedrijf leg je uit hoe jij waarde levert door middel van de producten of diensten die je aan je klanten biedt. Het kan best lastig zijn om tot een goede propositie te komen, daarom helpen we je graag op weg. Begin door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat onderscheid mijn product of dienst van mijn concurrenten?
  • Waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf?
  • Welke problemen of uitdagingen van klanten lost mijn product/dienst op?
  • Wat zijn mijn unique selling points?
  • Wat is de waardepositie van mijn bedrijf?
  • Heb ik een goed beeld van mijn doelgroep?

Het is lastig om dit uit de losse pols te beantwoorden. De volgende brainstorm methode – gebaseerd op die van zakenmagnaat Walt Disney – helpt: 

Propositie brainstorm methode

Om het overzichtelijk te houden, voer kun je deze methode het beste uitvoeren met een groep van maximaal zes mensen. Geef elke persoon een stapel post-its en een pen. De antwoorden worden opgeschreven, zodat iedereen inbreng heeft en alle ideeën worden behandeld en bewaard.

De methode bestaat uit drie rondes. In elke ronde worden bovenstaande vragen vanuit een ander perspectief beantwoord: die van de dromer, realist en criticus. De groep krijgt vijf minuten om een vraag te beantwoorden en daarna tien minuten om de antwoorden te bespreken. De methode laat je op een logische manier naar antwoorden toewerken die je als bedrijf kunt naleven. Daarnaast kun je hiermee goed inspelen op de behoeftes van de klant.

Ronde 1: dromer

Een dromer ziet geen beperkingen, enkel mogelijkheden. Hij beantwoordt de vragen met een roze bril op zijn neus. Voorbeeld: ‘We verkopen moderne nachtkastjes. Waarom klanten kiezen voor mijn bedrijf? Omdat we geen enkele concurrentie hebben.

Ronde 2: realist

De realist toetst de haalbaarheid van de in ronde 1 gegeven antwoorden. Hij heeft als doel dromen werkelijkheid te maken en bedenkt wat het bedrijf nodig heeft om deze dromen te verwezenlijken. Voorbeeld: ‘Hoe zorgen we ervoor dat we geen concurrentie meer hebben? We moeten laten zien dat we ons onderscheiden van de rest. Onze nachtkastjes zijn van niet te evenaren kwaliteit’.

Ronde 3: criticus

De criticus vraag zich af of de realist zijn antwoorden kan waarmaken, het voldoende oplevert en of het de klant wel aanspreekt. Voorbeeld: ‘Kwaliteit is niet wat ons onderscheid. Concurrenten leveren óók kwaliteit. De mogelijkheid de nachtkastjes zelf samen te stellen in jouw gewenste kleuren, dát is pas onderscheidend!

Heb je helder wat jouw propositie is? Top! Dan is het nu zaak om aan je website en campagnes te werken, volgens het PxWxC-model. Natuurlijk snappen we dat dit best lastig kan zijn. Daar-om.nl helpt je dan ook graag met het vertalen van jouw propositie naar de website en campagnes. Interesse? Neem contact op!