Download-artikel | daar-om.nl

De sleutel tot online succes: tools om de PxWxC-formule in te vullen

In het artikel ‘De sleutel tot online succes’ maakte je kennis met succesformule PxWxC en hoe deze bijdraagt aan het verhogen van jouw online omzet. Met checklists toetsten we of en hoe je alles uit jouw bedrijf haalt, door na te denken over jouw propositie, website en campagnes. In deze blogpost bieden we je handvatten om de formule makkelijk in te vullen en hoger te scoren op gebied van zichtbaarheid, vindbaarheid en verkoop.

Propositie

In de propositie van je bedrijf leg je uit hoe jij waarde levert door middel van de producten of diensten die je aan je klanten biedt. Het kan best lastig zijn om tot een goede propositie te komen, daarom helpen we je graag op weg. Begin door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat onderscheid mijn product of dienst van mijn concurrenten?
  • Waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf?
  • Welke problemen of uitdagingen van klanten lost mijn product/dienst op?
  • Wat zijn mijn unique selling points?
  • Wat is de waardepositie van mijn bedrijf?
  • Heb ik een goed beeld van mijn doelgroep?

Het is lastig om dit uit de losse pols te beantwoorden. De volgende brainstorm methode – gebaseerd op die van zakenmagnaat Walt Disney – helpt: 

Propositie brainstorm methode

Om het overzichtelijk te houden, voer kun je deze methode het beste uitvoeren met een groep van maximaal zes mensen. Geef elke persoon een stapel post-its en een pen. De antwoorden worden opgeschreven, zodat iedereen inbreng heeft en alle ideeën worden behandeld en bewaard.

De methode bestaat uit drie rondes. In elke ronde worden bovenstaande vragen vanuit een ander perspectief beantwoord: die van de dromer, realist en criticus. De groep krijgt vijf minuten om een vraag te beantwoorden en daarna tien minuten om de antwoorden te bespreken. De methode laat je op een logische manier naar antwoorden toewerken die je als bedrijf kunt naleven. Daarnaast kun je hiermee goed inspelen op de behoeftes van de klant.

Ronde 1: dromer
Een dromer ziet geen beperkingen, enkel mogelijkheden. Hij beantwoordt de vragen met een roze bril op zijn neus. Voorbeeld: ‘We verkopen moderne nachtkastjes. Waarom klanten kiezen voor mijn bedrijf? Omdat we geen enkele concurrentie hebben.

Ronde 2: realist
De realist toetst de haalbaarheid van de in ronde 1 gegeven antwoorden. Hij heeft als doel dromen werkelijkheid te maken en bedenkt wat het bedrijf nodig heeft om deze dromen te verwezenlijken. Voorbeeld: ‘Hoe zorgen we ervoor dat we geen concurrentie meer hebben? We moeten laten zien dat we ons onderscheiden van de rest. Onze nachtkastjes zijn van niet te evenaren kwaliteit’.

Ronde 3: criticus
De criticus vraag zich af of de realist zijn antwoorden kan waarmaken, het voldoende oplevert en of het de klant wel aanspreekt. Voorbeeld: ‘Kwaliteit is niet wat ons onderscheid. Concurrenten leveren óók kwaliteit. De mogelijkheid de nachtkastjes zelf samen te stellen in jouw gewenste kleuren, dát is pas onderscheidend!

Website

Goede online vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid op het gebied van ontwerp en functionaliteit zijn cruciaal voor online omzet. Websitebezoekers blijven uit als je niet vindbaar bent en klanten sluiten zonder pardon een website af wanneer deze niet goed functioneert. Wil jij de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van jouw website optimaliseren? Dan zijn deze 3 tips voor jou:

  • Vindbaarheid: relevante titels
    Als je googelt op jouw bedrijfsnaam of belangrijkste dienst en je staat niet bovenaan in de lijst met zoekresultaten, dan is jouw website niet relevant genoeg voor Google. De oorzaak hiervan is dat de teksten op jouw website niet overeenkomen met dat wat mensen intypen in de zoekbalk. Het is belangrijk dat titels en teksten letterlijk beschrijven wat jouw bedrijf doet en aanbiedt. Daarom zetten wij op onze homepage niet ‘Welkom op onze website’, maar: ‘Daar-om.nl helpt MKB’ers om te groeien en te innoveren.’
  • Ontwerp: stuur de websitebezoeker
    Help je website bezoekers makkelijk hun weg te vinden op je website. Een duidelijk zichtbare structuur helpt hierbij. Voor een homepage is dat van boven naar beneden: een navigatiemenu, waardepropositie, iets wat aanzet tot actie/aankoop, belangrijkste informatie (bijvoorbeeld unique selling points), etc.
  • Functionaliteit: mobiele website navigatie
    Het merendeel van oriënterende potentiële klanten gebruikt hun smartphone om te zoeken naar het mooiste product en de beste deal. De kans dat zij daadwerkelijk een product bij jou aanschaffen, wordt vele malen groter wanneer jouw mobiele website goed werkt. Door middel van gebruikerstesten, kun je jouw doelgroep vragen wat zij van de gebruiksvriendelijkheid van jouw (mobiele) website vinden. Zo weet je wat je goed doet en waar de verbeterpunten liggen.

Campagnes

Hoe vaak doe jij impulsaankopen? Vaak weet je pas dat je een product wil hebben wanneer je het voor je ziet. Dus zelfs als een klant je niet zoekt, moet je vindbaar zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat je jouw doelgroep bereikt door je campagnes in te richten aan de hand van de vier fases van de customer journey. De See Think Do Care-methode helpt je hierbij.

See-Think-Do-Care-model | daar-om.nl

In elke fase heeft de klant een andere behoefte, waardoor zij in elke fase op een andere manier benaderd moeten worden. Dit betekent dat je als bedrijf voor elke fase een ander doel moet stellen en andere kanalen gebruikt. Zo gebruik je bijvoorbeeld social media in de See-, reviews en klantcases in de Think-, online advertenties bij de Do- en een nieuwsbrief in de Care-fase. Download hier het schema waarmee jij moeiteloos door de customer journey navigeert.

Hogere klanttevredenheid en omzet

We hopen dat je door middel van deze handvatten jouw PxWxC-formule ijzersterk hebt kunnen invullen. Leg de formule naast als jouw marketingoplossingen en bekijk eens hoe hoog je scoort. Met een goed resultaat behaal je een hoger bereik onder de juiste doelgroep en meer omzet door rekening te houden met de behoeftes van de klant. Ook aan de slag met je propositie, website of campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact op.