De betekenis van archetypen en hoe je ze inzet voor jouw bedrijf

Met ruim 7,5 miljard mensen op de wereld kun je je inbeelden dat er ontzettend veel verschillende soorten mensen zijn. Iedereen heeft zijn of haar eigen karakter, eigenschappen, valkuilen en talenten. Dit geldt ook voor bedrijven. Door middel van een archetype kun je de identiteit van mensen en dus ook van organisaties indelen. Welk archetype past het beste bij jouw organisatie? 

Leestijd: 2 minuten

De betekenis van archetypes

Er zijn twaalf archetypes, die verschillen op het gebied van stabiliteit, uitdaging, erbij horen en individualisme. Er zijn meerdere archetypes die bij een organisatie passen, maar vaak springt er één uit. Een archetype is dus een manier om het karakter van een organisatie te omschrijven. Vanuit het archetype kun je als organisatie handelen, maar ook ontdekken wat de doelen, angsten, strategie en talenten zijn. 

Archetypes van Carl Jung

De archetypes zijn bedacht door Carl Jung, één van de grondleggers van de moderne psychologie. Jung bedacht twaalf archetypes waarvan er één zo sterk aanwezig is dat hij de persoonlijkheid van de organisatie domineert. Ieder type heeft een ander soort samenstelling van waarden, betekenissen en karakteristieke kenmerken. 

archetypen-1

De vier ego-persoonlijkheidstypen

Archetype 1: De Onschuldige

  • Doel: gelukkig zijn.
  • Grootste angst: gestraft worden voor het doen van iets slechts.
  • Strategie is: de dingen goed doen.
  • Talent is: geloof en optimisme
  • De onschuldige staat ook bekend als: utopisch, traditionalistisch, naïef, mystiek, heilig, romantisch, dromer. 

Archetype 2: De Gewone Man

  • Doel: erbij horen.
  • Grootste angst: je buitengesloten voelen of je onderscheiden van de menigte.
  • Strategie: wees down to earth.
  • Talent: realisme, empathie, gebrek aan pretentie
  • Motto: Alle mannen en vrouwen zijn gelijk geschapen.
  • Kernverlangen: verbinding maken met anderen.
  • De Gewone Man staat ook bekend als: de goede oude jongen, de realist, de goede buur, de stille meerderheid.

Archetype 3: De Held

  • Doel: deskundig meesterschap op een manier die de wereld verbetert.
  • Grootste angst: zwakte tonen, kwetsbaarheid.
  • Strategie: zo sterk en competent mogelijk zijn.
  • Zwakte: arrogantie
  • Talent: competentie en moed.
  • Motto: Waar een wil is, is een weg.
  • De held staat ook bekend als: de krijger, kruisvaarder, redder, superheld, de soldaat, drakendoder, de winnaar en de teamspeler.

Archetype 4: De Zorggever

  • Doel: anderen helpen.
  • Grootste angst: egoïsme en ondankbaarheid.
  • Strategie: dingen doen voor anderen
  • Motto: Hou van je buurman als jezelf.
  • Kernbegeerte: anderen beschermen en verzorgen..
  • Zwakte: martelaarschap en uitbuiting.
  • Talent: compassie, vrijgevigheid.
  • De verzorger staat ook bekend als: de heilige, altruïst, ouder, helper, supporter.

De vier ziel-persoonlijkheidstypen

Archetype 5: De ontdekkingsreiziger

  • Doel: een beter, authentieker en bevredigender leven ervaren.
  • Grootste angst: bekneld raken, conformiteit en innerlijke leegte.
  • Strategie: reizen, nieuwe dingen zoeken en beleven, aan verveling ontsnappen.
  • Kernbegeerte: de vrijheid om te ontdekken wie je bent door het verkennen van de wereld.
  • Zwakte: doelloos rondzwerven, een ‘misfit’ worden.
  • Talent: autonomie, ambitie, trouw zijn aan de ziel.
  • De ontdekkingsreiziger staat ook bekend als: de zoeker, zwerver, individualist, bedevaartganger

Archetype 6: De Rebel

  • Doel: omverwerpen wat niet werkt.
  • Grootste angst: machteloos of ineffectief zijn.
  • Strategie: verstoren, vernietigen of choqueren.
  • Motto: De regels zijn er om gebroken te worden.
  • Zwakte: oversteken naar de duistere kant, misdaad

Archetype 7: De Minnaar

  • Doel: een relatie hebben met mensen waar je van houdt.
  • Grootste angst: alleen zijn, een muurbloem worden, ongewenst zijn, onbemind zijn.
  • Strategie: steeds meer fysiek en emotioneel aantrekkelijk worden.
  • Talent: passie, dankbaarheid, waardering en toewijding.
  • Kerngedachte: intimiteit en ervaring.
  • De Minnaar staat ook bekend als: de partner, vriend, intiem, enthousiast, sensualist, echtgenoot, team-bouwer.

Archetype 8: De schepper

  • Doel: een visie realiseren.
  • Strategie: artistieke controle en vaardigheid ontwikkelen.
  • Taak: cultuur creëren, eigen visie tot uitdrukking brengen.
  • Zwakte: perfectionisme.
  • Talent: creativiteit en verbeeldingskracht.
  • Kernverlangen: dingen van blijvende waarde creëren.
  • De Schepper staat ook bekend als: de kunstenaar, uitvinder, vernieuwer, muzikant, schrijver of dromer.

Tip: analyseer je concurrenten en ontdek welk archetype zij zijn. Door dit te vergelijken met jouw archetype kun je zien op welke vlakken jouw organisatie zich onderscheid. Zo kun je jouw potentiële klanten beter benaderen en binnenhalen! 

De vier zelf-persoonlijkheidstypen

Archetype 9: De Nar

  • Doel: een geweldige tijd hebben en de wereld verlichten.
  • Grootste angst: je vervelen of anderen vervelen.
  • Strategie: spelen, grappen maken, grappig zijn.
  • Zwakte: frivoliteit, tijd verspillen.
  • Talent: vreugde.
  • Motto: Je leeft maar één keer.
  • Kernverlangen: om in het moment te leven met vreugde en genot.
  • De nar staat ook wel bekend als: de dwaas, bedrieger, grapjas, practical joker of komiek.

Archetype 10: De Wijze

  • Doel: intelligentie en analyse gebruiken om de wereld te begrijpen.
  • Grootste angst: beduveld worden, misleid worden – of onwetendheid.
  • Strategie: het zoeken naar informatie en kennis; zelfreflectie en het begrijpen van denkprocessen.
  • Zwakte: kan details voor altijd bestuderen en nooit handelen.
  • Talent: wijsheid, intelligentie.
  • Motto: De waarheid zal je verlossen.
  • Kernverlangen: de waarheid vinden.
  • De wijsgeer staat ook bekend als: de deskundige, geleerde, detective, adviseur, denker, filosoof, academicus, onderzoeker, denker, planner, professional, mentor, leraar, beschouwend.

Archetype 11: De Magiër

  • Doel: dromen waarmaken.
  • Grootste angst: onbedoelde negatieve gevolgen.
  • Strategie: een visie ontwikkelen en ermee leven.
  • Zwakte: manipulatief worden.
  • Kernverlangen: het begrijpen van de fundamentele wetten van het universum
  • Motto: ik laat dingen gebeuren.
  • Talent: het vinden van win-win oplossingen.
  • De Magiër staat ook bekend als: de ziener, katalysator, uitvinder, charismatisch leider, sjamaan, genezer, medicijnman.

Archetype 12: De Heerser

  • Doel: een welvarend, succesvol gezin of gemeenschap creëren.
  • Grootste angst: chaos, omvergeworpen worden.
  • Zwakte: autoritair zijn, niet kunnen delegeren.
  • Talent: verantwoordelijkheid, leiderschap.
  • Kernbegeerte: controle.
  • De Heerser staat ook bekend als: de baas, leider, aristocraat, koningin, koningin, politicus, rolmodel, manager of administrateur.

Welk archetype past bij jouw organisatie?

Bij het vaststellen van het archetype is het belangrijk om te onthouden dat zowel ieder persoon als organisatie alle archetypes bij zich heeft. Iedereen geeft hier op een eigen individuele manier invulling aan. Zo zouden verschillende personen of organisaties ‘De Heerser’ kunnen zijn, maar doet iedereen dit weer op een andere manier. Ook kunnen de archetypes die voor jou van toepassing zijn van tijd tot tijd verschillen per situatie. 

Archetypes inzetten voor marketing

Ga daarom na welk archetype het meest aansluit bij de kernwaarden, missie en visie van jouw bedrijf. Je kunt ook kijken naar wel archetype je nu als organisatie uitstraalt en welke je wilt uitstralen. Kom je er zelf niet helemaal uit? Neem contact op, zodat we je kunnen helpen!

Pssst… meer lezen? Dan vind je dit vast ook interessant!

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

17 november 2020