Je kent het wel: je werkt aan een marketingcampagne of wilt iets posten op social media maar het ontbreekt je volledig aan inspiratie. En op het moment dat je dan eindelijk een goed idee hebt kom je erachter dat je eigenlijk net iets te laat bent. Onze specialisten begrijpen als geen ander hoe lastig het kan zijn om inspiratie op te doen en gepaste content te maken. Om die reden hebben we een inhaakkalender gemaakt, zodat je nooit meer een belangrijk moment hoeft te missen en gemakkelijker inspiratie op kunt doen!
Wat is een inhaakkalender?
Een inhaakkalender is eigenlijk een overzicht van alle belangrijke momenten in het jaar. Dit kan gaan om Valentijnsdag, maar wist jij dat er ook een internationale Nutella dag bestaat? Met deze inhaakkalender in ieder geval wel! Zo loop je niet meer achter de feiten aan tijdens het maken van jouw content én heb je voldoende inspiratie om input te verzamelen over specifieke onderwerpen.
Contentkalender gevonden en dan?
Er zijn, wanneer je op Google “inhaakkalender” of “contentkalender” zoekt voldoende kalenders te vinden, maar natuurlijk download je de inhaakkalender van daar-om.nl. Na het downloaden van de inhaakkalender is de eerste stap gezet. Maar hoe ga je nu verder? Je wilt er immers wel zeker van zijn dat jij jouw content op het juiste moment inzet en verspreid via de juiste kanalen. Om dit wat gemakkelijker te maken kun je beginnen bij het uitzoeken van de dagen die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Je kunt namelijk op ontzettend veel dagen inspelen, zolang deze maar wel relevant zijn voor jouw bedrijf en de doelgroep.
Wanneer duidelijk is op welke (feest)dagen jij wilt inspelen, kun je aan de slag met jouw contentkalender. Weer een kalender? Jazeker, deze kalender is eigenlijk een overzichtelijke planning voor het organiseren van jouw content. Je geeft hierin aan wie welke content creëert en wanneer dit klaar is om in te zetten. Dit kan bijvoorbeeld een Facebookadvertentie zijn of een organisch Instagram bericht. Zo weet je in ieder geval zeker dat jij dit jaar de kerstcampagne niet twee dagen voor kerst start, maar direct nadat Sinterklaas ons land weer heeft verlaten op 6 december.
Het echte werk
Een goed begin is natuurlijk het halve werk, maar met een strakke contentkalender alleen ben je er nog niet! Nu is het zaak om met alle input, aan de hand van jouw kalender ludieke content te realiseren. Dit kun je doen aan de hand van de volgende vijf stappen:
- Kies een tone-of-voice waarmee jij de doelgroep meesleept in jouw boodschap.
- Gebruik de juiste woorden. Kies je voor woorden met een emotionele weerklank?
- Is datgene wat je hebt geschreven overzichtelijk? Mensen zijn snel geneigd scannend te lezen, zorg er dus voor dat jij webtekst of blog hierop inspeelt.
- Wees creatief en maak iets moois van de boodschap.
- Verdiep je in de behoefte van je doelgroep. Hierdoor creëer je meerwaarde en kun je voor jouw doelgroep ook echt iets betekenen.
Wil jij meer rendement uit jouw content halen? Of kunnen wij je helpen met het toepassen van de inhaakkalender? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.
pssst… meer lezen? Dit vind je vast ook interessant!
- 7 tips voor ondernemers tijdens de coronacrisis
- Marketing tijdens Cyber Monday
- Klanten bereiken rondom Black Friday