Website optimalisatie; 5 gratis tools die je helpen je website te verbeteren

Leestijd 5 minuten

Er zijn legio manieren om jouw website te optimaliseren, maar waar begin je en wat moet je allemaal optimaliseren? Met behulp van deze vijf gratis tools krijg je inzicht in knelpunten en kansen om jouw website te verbeteren. Hiermee ben je in staat om enerzijds meer bezoekers aan te trekken en anderzijds de ervaring van jouw bezoekers te verbeteren. Kortom, tools die je helpen meer omzet te realiseren via jouw website.

Online succesformule

Binnen daar-om.nl hanteren wij een eenvoudige succesformule; Online Succes = PxWxC. De Propositie en Campagnes bepalen samen met jouw Website het succes wat je online behaalt. Is jouw verhaal niet goed, maar je website wel, dan haken bezoekers waarschijnlijk af. Wanneer je campagne en jouw propositie goed zijn, maar je website niet, dan haken ze waarschijnlijk ook af. Het is daarom zaak om voortdurend aan deze drie elementen te blijven werken. In dit artikel helpen we je op weg met een aantal tools om je website te optimaliseren.

Gratis website optimalisatie tools
Er zijn een groot aantal tools die je helpen om knelpunten en kansen van jouw website te vinden. We hebben er vijf voor je geselecteerd.

Onderstaand vind je meer informatie over deze tools.

Google Sitespeed Tool: optimaliseer je snelheid

Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring, meer conversie en een betere waardering vanuit zoekmachines. Genoeg redenen dus om hiermee aan de slag te gaan. Via deze tool kan je in kaart brengen hoe goed jouw website presteert en welke verbeterpunten er zijn om je snelheid te verbeteren.

Je snelheid verbeteren is een belangrijke Website optimalisatie

We zien vaak dat afbeeldingen zorgen voor een onnodige laadtijd, wat eenvoudig te verhelpen is. Wist je bijvoorbeeld dat een site die langzamer laadt dan 3 seconden een reden is voor een bezoeker om af te haken? Verbeter je website snelheid en zorg ervoor dat je bezoekers op je website blijven. Daarnaast waardeert de zoekmachine een snellere website, wat ten goede zal komen aan je online vindbaarheid.

Google Analytics: analyseer je website bezoekers

Google Analytics is onmisbaar om te weten wat er op jouw website of webshop gebeurt. Er zijn diverse gratis alternatieven, maar Google Analytics is niet alleen het meest compleet, het is ook eenvoudig te koppelen aan andere Google tools zoals Google Ads. Binnen Google Analytics kan je onder andere vinden welke pagina’s het meest bekeken worden, waar mensen je website verlaten, welke pagina’s je omzet opleveren en welke nou juist niet. Google Analytics helpt je dus om je website te optimaliseren op basis van data. Stop dus met verbeteren van je website op basis van gevoel, maar gebruik feitelijke data!

Hotjar: bekijk bezoekers op je website

Waar je met Google Analytics achterhaalt hoe men zich gedraagt tussen de pagina’s, met Hotjar kan je letterlijk zien hoe bezoekers zich gedragen op een pagina.

  • Op welke knoppen klikken ze?
  • Scrollen ze veel op je website?
  • Zien ze wel de belangrijkste informatie?

Je kan met Hotjar eenvoudig je bezoekers ‘filmen’. Dit klinkt gek, maar je ziet hoe ze zich over het scherm gedragen. Je kan met deze informatie je website verbeteren, omdat je weet waar men naar kijkt en waarop men wel en niet klikt.

Google Search Console: verbeter je website voor SEO

Je website optimaliseren voor zoekmachines, SEO, kan gratis via Google Search Console. Deze gratis tool van Google is ontwikkeld om je inzicht te geven in verbeterpunten van je website, links te vinden naar je website en te ontdekken waarop men zoekt voordat ze op je website terechtkomen. Je kan tevens aan de zoekmachine aangeven wanneer je website of een pagina is aangepast en vragen om deze (opnieuw) te indexeren. Hierdoor voert de zoekmachine snel de wijzigingen door in de zoekresultaten, wat je vindbaarheid van je website kan verbeteren.

Ubersuggest Keyword Tool: optimaliseer je content

Weten waarop jouw klanten zoeken en je vindbaarheid verbeteren? De Ubersuggest zoekwoorden tool helpt je om ideeën te krijgen waarop jouw klanten zoeken. Je kan hierop vervolgens de inhoud van je website op aanpassen of uitbreiden. Door in te spelen op de zoekvraag van jouw klanten zal je meer gevonden worden, maar daarnaast zullen overige websitebezoekers je website ook beter waarderen.

Website Optimalisatie Ubersuggest

Met de Ubersuggest Keyword Tool kan je tevens bepalen hoe groot de kans is dat je met een bepaald zoekwoord hoger in Google komt en zien hoe groot de concurrentie in Google Ads is. Kortom een tool om zowel je website te optimaliseren, als je campagnes te verbeteren.

Zelf je website optimaliseren of toch uitbesteden?

Er zijn naast deze vijf tools nog vele andere tools die je, al dan niet gratis, kan gebruiken om je website te optimaliseren. Deze vijf zijn voor elke website of webshop interessant, al is het gebruik ervan niet altijd even eenvoudig.

  • Hoe werkt de tool precies?
  • Hoe interpreteer je nou de informatie die je krijgt?
  • Welke concrete acties moet je nou ondernemen?
  • Welke acties krijgen prioriteit?

Vraag jezelf dus af of het zinvol is om zelf aan de slag te gaan met je website optimalisatie. Uitbesteden is ook een mogelijkheid. Onze online marketeers helpen je graag bij het effectief verbeteren van jouw website. Neem contact op voor een kop koffie of thee én vrijblijvend advies.

 

Misschien vind je dit ook interessant:
Misvattingen over zoekmachine optimalisatie
Snel scoren met SEO
Waarom teksten schrijven voor een zoekmachine?
Meer leads genereren via online marketing

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

31 oktober 2019