Leestijd 2 minuten
Zoekmachine Optimalisatie, beter bekend als SEO, heeft zich het afgelopen decennium ontwikkeld als een specialistisch vakgebied. Door de toenemende concurrentie en de continue verbetering van het algoritme is het steeds moeilijker geworden om hoog in de zoekmachines te komen op belangrijke zoekwoorden.
Door de toenemende vraag is het aantal, al dan niet zelfbenoemde SEO specialisten, ook sterk toegenomen. De ene specialist kan u nog beter helpen dan de andere. In deze blog komen een aantal misvattingen over zoekmachine optimalisatie aan bod.
Gegarandeerd bovenaan komen te staan
Garanties op resultaten van Zoekmachine Optimalisatie geven is onmogelijk. Doordat de resultaten afhangen van vele factoren, vaak waarop geen directe invloed is, is het onmogelijk om garanties te geven.
Alles draait om de hoogste positie
Een hoge positie is een middel om het doel, meer klanten, te bereiken. Op het moment dat u een top 3 notering heeft op een zoekwoord waar bijna niemand op zoekt zal dit u waarschijnlijk veel minder rendement opleveren dat een zesde positie op een zoekwoord met veel zoekvolume. Daarnaast zijn er een veelvoud aan zoektermen mogelijk waarop u potentiële klanten binnenkrijgt, waarop u niet direct optimaliseert. Hierdoor is het goed mogelijk dat u wel meer klanten krijgt, terwijl de gemiddelde positie op uw belangrijkste zoekwoorden niet veranderen.
Eén keer optimaliseren is voldoende
Het optimaliseren van uw website is een voortdurend proces. De basis, een technisch goede website, dient eenmalig gelegd te worden, maar het uitbreiden van uw content en de linkpopulariteit zal continu moet gebeuren. Daarnaast verandert het algoritme van de belangrijkste zoekmachine nog steeds regelmatig. De criteria waarop een website beoordeelt wordt verandert met de tijd, waardoor ook posities in de zoekmachine kunnen veranderen.
SEO draait om zoekmachines
De belangrijkste zoekmachine van Nederland, Google, is de afgelopen jaren steeds intelligenter geworden en denkt steeds meer vanuit bezoekersoogpunt. Een logische structuur, een snelle website, duidelijke informatie zijn factoren die belangrijk geacht worden door zowel bezoekers, als zoekmachines. Probeer daarom zoveel mogelijk de website te optimaliseren vanuit het bezoekersoogpunt, wat ten goede komt aan de resultaten in de zoekmachines, maar ook aan de beleving van alle bezoekers op uw website.
Met SEO is het mogelijk om snel te scoren
Er zijn nog steeds voorbeelden van websites die ineens hoog scoren op concurrerende zoekwoorden, maar dit blijkt meestal van korte duur. Het schrijven van aparte landingspagina’s scoort steeds minder, maar soms wordt er nog steeds snel succes geboekt, al is het maar voor een korte periode. Zoekmachine optimalisatie heeft doorgaans tijd nodig voordat de vruchten van de inspanningen geplukt kunnen worden. In veel gevallen is het een combinatie van verschillende acties die ervoor zorgen dat websites beter gewaardeerd worden, waardoor u meer relevante bezoekers naar uw website leidt.
Wilt u weten welke verbeterpunten er mogelijk zijn voor uw website? Doe dan de gratis en vrijblijvende SEO Scan!
Misschien vind je dit ook interessant:
- Het belang van Sitespeed optimalisatie
- Conversie Optimalisatie: de sleutel tot succes
- Linkbuilding, wat is het en waarom is het belangrijk?
- Linkbuilding 101: Wat is linkbuilding? (Longread)