Leestijd 2 minuten
Als kleine startende webwinkel is het soms lastig om te blijven overleven tussen alle giganten met hun enorme marketingbudgetten. Toch kun jij ook succesvol zijn. Hoe? Onze e-commerce specialist Koos geeft je drie tips!
De feiten op een rijtje
Een kleine twee maanden geleden las ik dit artikel over hoe kleine webwinkels in Nederland het steeds lastiger hebben en naar verwachting nóg lastiger gaan krijgen de komende jaren. Er werd zelfs beweerd dat webwinkels schadelijk zijn voor de maatschappij.
Desondanks merk ik zelf vaak genoeg dat het zeker mogelijk is om als (kleine) (startende) webwinkel het hoofd boven water te houden en zelfs winst te draaien. Daarbij is het van groot belang dat de gekozen propositie, de webshop en uiteraard de campagnes op elkaar zijn afgestemd. Tot zover niets nieuws, lijkt me. Wat kan een (kleine) (startende) webwinkel daarnaast nog meer doen om wél succesvol te zijn? Hieronder drie tips!
Wees kritisch bij het kiezen van de producten waarmee je zichtbaar wil zijn
Het is belangrijk om, als je geen enorme budgetten hebt, een keuze te maken met welke producten je online zichtbaar wil zijn. Kijk hierbij naar de producten waarop je een goede marge hebt of de concurrentie niet te hevig is. Deze punten zijn met een klein online onderzoekje al snel te vinden en dit kan je, vooral bij de start, veel tijd en advertentiekosten schelen.
Blijf je webwinkel optimaliseren
Een webshop is nooit af. Daarom is het belangrijk om deze te blijven optimaliseren. Zoals mijn collega Lars in zijn blog over CRO schreef: “Met CRO kun je de reden achterhalen waarom bezoekers je website verlaten en niet overgaan tot een aankoop of bepaalde actie, zoals het aanvragen van een offerte.” De veronderstelling dat het optimaliseren van de webwinkel alleen voor de grote webwinkels als Coolblue en Bol.com is weggelegd, is onjuist. Een kleine fysieke winkel wordt toch ook onderhouden? Blijf investeren in je webwinkel alsof het een fysieke winkel is!
Zorg voor aanwezigheid in verschillende fases van de customer journey
Vaak wordt er bij webwinkels gedacht dat de aankoopfase (do-fase) de belangrijkste fase in het aankoopproces is. Echter, doordat er steeds meer webwinkels bij komen in Nederland, neemt de concurrentie in deze aankoopfase flink toe. Daarom is het zorg om mogelijke klanten eerder te bereiken, zodat je met je webwinkel in de aankoopfase top-of-mind bent. Probeer mogelijke klanten in het oriëntatieproces al te bereiken met je producten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te inspireren met blogs of artikelen of door zichtbaarheid te creëren met banners.
Met deze drie simpele maar waardevolle tips kun je, ook in deze tijd, een succesvolle (kleine) (startende) webwinkel hebben. Ben je als kleine webwinkel online (nog) niet goed aanwezig? Geen probleem. Daar-om.nl helpt je daar graag bij. Hoe? Kom langs voor een kennismakingsgesprek of neem contact op.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Benut jouw webwinkel alle kansen voor de decemberperiode?
• Gebruikersvriendelijkheid van je website; leren van de grote jongens
• Website migratie? Wie, wat, wanneer en waarom?