Leestijd 4 minuten
De Herfst is inmiddels begonnen dus tijd om bezig te gaan met Sinterklaas en Kerst. We horen regelmatig: “Nu al? De herfst is net begonnen!”. Klopt, maar ondertussen zijn jouw potentiële klanten zich al aan het oriënteren om het perfecte Sinterklaas- of Kerstcadeau te vinden. Voor inspiratie gebruiken ze Google hierbij volop. Hoe zorg je ervoor dat je met jouw webwinkel hierop inspeelt?
De feiten
De Kerst en Sinterklaas periode is de onbetwiste piekperiode voor webwinkels. Zo zorgt alleen Sinterklaas al voor 29 procent extra weekomzet (Onderzoek Thuiswinkel.org). In december 2016 was 71 procent van de ‘hulpsinten’ van plan om de Sinterklaas cadeaus online te kopen (onderzoek Markteffect en Criteo 2016). Dat zal dit jaar niet veel anders zijn, want het online shoppen is snel, gemakkelijk en de mogelijkheden zijn oneindig. Tevens doet maar liefst 85 procent online onderzoek om te bepalen welk product ze gaan kopen (consumentenonderzoek Google). Om te zorgen dat ze jouw product gaan overwegen moet je dus online zichtbaar zijn in zoekresultaten van potentiële klanten.
De race is al begonnen
Potentiële klanten beginnen rond te speuren naar mogelijke cadeaus. In oktober bouwt die interesse zich steeds meer op, om vervolgens de cadeaus in november en december aan te schaffen. Wil dit zeggen dat je tot half november kunt wachten met je marketing? Nee, want juist in de oriëntatiefase naar ‘hét perfecte cadeau’ moet jouw product onder de aandacht zijn gebracht. Anders is jouw potentiële klant misschien al verkocht aan het product van je concurrent. Hoe doe je dat?
- Zorg voor een snelle mobiele site en een soepele mobiele checkout: dit gaat ervoor zorgen dat mensen gemakkelijk aankopen kunnen doen met hun smartphone of tablet. In december 2015 werd 36 procent van de online aankopen in Nederland via mobiel of tablet gedaan. In 2016 steeg dit naar 44 procent (Google, interne cijfers november en december, 2015 en 2016). De verwachting is dat deze groei in 2017 flink gaat doorzetten. Is jouw webwinkel nog niet mobiel vriendelijk? Dan kun je hierdoor een hoop omzet mislopen. Check ook het blog ‘5 tips: Met je webshop inspelen op mobiel’.
- Zorg voor goede product omschrijvingen: Hiermee laat je klanten kennismaken met het product en motiveren tot aankoop. Zo schrijf je de perfecte productomschrijving.
- Speel met je webshop in op de decembermaand: Breng je klanten in de stemming met een winterse homepage of door (kerst)producten en cadeaus uit te lichten.
- Breng je Social Media in de Sinterklaas en Kerststemming: Een leuke omslagfoto en profielfoto kunnen in een klap laten zien dat ze bij jou op het juiste adres zijn voor Sinterklaas en Kerst producten. Bekijk ook de verschillende mogelijkheden eens. Heb je bijvoorbeeld Pinterest weleens overwogen? Veel mensen gebruiken Pinterest ter inspiratie in de cadeauzoektocht.
- Doe iets extra’s voor jouw klanten: Hoe leuk is het om iets extra’s te krijgen bij je bestelling. Geef je klanten bijvoorbeeld een leuke kerstkaart of een kleinigheidje van jouw bedrijf. Dit is tegelijkertijd leuke reclame voor jouw webwinkel wanneer ze deze versturen of gebruiken. Overweeg ook om geen verzendkosten te rekenen of geef de mogelijkheid om cadeaus gratis te laten inpakken met een bijgevoegd kaartje van de sint. Vrijwel iedereen kan een persoonlijke aanpak waarderen!
Wil je profiteren van de hogere zoekvolumes in Google? Bekijk dan of een betaalde advertentie iets voor je kan doen. De tips:
- Een gerichte Google AdWords campagne: Met Google AdWords kan je jouw doelgroep zeer gericht bereiken. Omdat men actief op zoek is naar jouw producten of diensten, is de kans dat de klant ook daadwerkelijk een aankoop of aanvraag bij jouw bedrijf gaat doen erg groot.
- Aanwezigheid op Google Shopping: Google Shopping kunnen we in de zoekresultaten van Google reclame maken voor jouw producten. Potentiële klanten krijgen een foto van het artikel te zien, de prijs en de webwinkel. Deze komen, zoals je op de afbeelding kunt zien, bovenaan de zoekresultaten te staan. Jouw product springt er zo uitstekend uit op het moment dat jouw potentiële klant hiernaar zoekt.
- Gun je campagnes voldoende budget: Ben je gestart met betaalde campagnes? Overweeg dan om het dagbudget voor deze piekperiodes te verhogen. Wanneer je niet voldoende budget hebt zal je advertentie beperkt weergegeven worden. Mensen zoeken wel op jouw product, maar jouw budget voor de dag is al uitgegeven. Hierdoor zal jouw advertentie niet aan deze potentiële klant weergegeven worden. Jouw webwinkel sluit bij wijze van spreken, zijn online deuren al om 13.00 uur. Wanneer iemand gericht op jouw product of dienst zoekt is de kans op een aankoop groot. Nu er meer mensen zoeken op jouw product kunnen we het budget verhogen, zodat jouw klanten niet voor een dichte deur staan.
- Breng je producten onder de aandacht via Social Media: We kunnen mensen kennis laten maken met jouw producten op verschillende manieren via Social Media. Denk bijvoorbeeld aan advertenties en bericht promoties op Facebook of Instagram. Originele posts, mooie bijpassende foto’s en de juiste instellingen voor jouw doelgroep zorgen voor succesvolle Social Media campagnes. Wanneer jouw klant na gaat denken over een Sinterklaas of Kerst cadeau zit je al in zijn gedachten.
Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat je vindbaar bent in de oriëntatiefase van potentiële klanten. Een belangrijke stap richting het aankoopproces.
Wil je profiteren van de hogere zoekvolumes in Google? Wij helpen je hiermee! Neem contact met ons op om jouw online rendement te vergroten.
Misschien vind je dit ook interessant:
• Welke feestdagen pak jij aan?
• Gebruiksvriendelijkheid van je website; leren van de grote jongens