Leestijd 3 minuten
Campagne tagging, of UTM tagging is een manier om meer inzicht te krijgen in de resultaten van online campagnes. In deze blog staat meer informatie hierover, waarom je het moet gebruiken en hoe je dit optimaal kan inzetten.
Wat is UTM tagging?
De afkorting UTM staat voor Urchin Tracking Module. Het bedrijf Urchin is de maker van Urchin Analytics, de software die (na overname) bekend zou worden als Google Analytics. UTM-tags kunnen achter de URL van links naar (landings)pagina’s geplakt worden om zo meer inzicht te krijgen over waar bezoekers vandaan komen en wat deze opleveren.
De vijf UTM-tags
Google Analytics kent vijf verschillende UTM-tags of parameters. De eerste drie zijn verplicht. De andere twee (term en content) zijn optioneel.
• utm_medium: Het medium waarmee je je bezoeker naar je website leidt.
• utm_source: De bron van herkomst: waar komt de bezoeker vandaan? Terug te vinden in Google Analytics als Bron (Source). Deze bron moet altijd passen bij (of vallen onder) het medium.
• utm_campaign: De naam van de campagne.
• utm_term: Het woord waarmee je bezoekers aantrekt. Deze variabele is niet verplicht en kan ook goed gebruikt worden voor andere opties.
• utm_content: Oorspronkelijk bedoeld om de aangeklikte inhoud te omschrijven, zoals verschillende advertenties.
Al deze parameters kunnen onafhankelijk van elkaar gebruikt worden, om extra informatie te sturen naar Google Analytics. De vijf verschillende parameters komen automatisch terug in Google Analytics als standaard dimensies. De UTM-parameters kunnen achter elke URL worden geplakt. De Google Analytics-scripts zullen dit automatisch herkennen en deze parameters opslaan.
Het belang van UTM-taggen
Wanneer je goed gebruikmaakt van UTM-tagging kan Google Analytics je veel meer inzicht bieden in de respons en opbrengsten van een actie of campagne. Je kunt het effect van specifieke marketingcampagnes en zelfs advertenties zien. Op deze manier kan je beter beoordelen welke advertenties en campagnes leiden tot extra omzet en welke er juist weinig effect hebben.
Google’s URL builder
Gelukkig is het niet bijzonder moeilijk om UTM-parameters aan je link toe te voegen. Het moeilijke gedeelte is om dit consistent te doen. Google heeft voor het maken van een UTM-tag de URL builder ontworpen. Deze tool genereert je URL’s op zo’n manier dat Google Analytics het altijd zal snappen. Het is een gemakkelijke manier om zeker te weten dat je UTM-tags op de juiste manier zijn opgemaakt. Het is dan aan jou om ervoor te zorgen dat de tags zinvol en consistent zijn. Naar de tool.
Tips voor het taggen van je URL’s
Hieronder staan de belangrijkste richtlijnen die je moet volgen als je je URL’s gaat taggen.
- Wees consistent als je URL-tags opstelt
Het maakt niet uit of je cpc, paid, promoted of een ander woord gebruikt om betaald verkeer naar je website te identificeren. Wat wel belangrijk is, is dat je altijd dezelfde tag moet gebruiken die hetzelfde betekent. Wanneer er allerlei verschillende termen gebruikt worden voor hetzelfde type verkeer, krijg je geen duidelijk overzicht. E-mailverkeer kan je als e-mail, email, E-mail en Email aanmerken, wat ervoor zorgt dat er vier verschillende waardes terugkomen. - URL-tags zijn hoofdlettergevoelig
- Maak duidelijke afspraken hoe je hoofdletters gebruikt en volg deze ook consistent op.
- Geef campagnes een naam
- Houd de namen echter zo kort mogelijk. Afkortingen zijn goed, als ze maar makkelijk te begrijpen zijn. Probeer ook identieke lange zinnen te voorkomen in je campagnenamen. Begin de naam met zaken die uniek zijn voor de campagne. De naam wordt vaak afgekapt in Google Analytics. Als je adverteert in verschillende landen, gebruik dan een andere afkorting voor ieder land in de campagnenaam. Bijvoorbeeld NL, BE en DE.
- Stel de source tag in als de naam van het kanaal dat je gebruikt
- Gebruik altijd de naam van het advertentieplatform, de affiliate, de e-mailservice of uitgever voor de source tag. Gebruik bijvoorbeeld facebook voor Facebook of mailchimp voor emails die verstuurd zijn via Mailchimp.
- Spaties in URL’s zijn niet toegestaan (maar werken wel)
- Spaties zijn niet toegestaan in URL’s en dus ook niet in UTM-parameters. Als je spaties in je campagnenaam gebruikt, moet je deze vervangen door %20. Op die manier leest Google Analytics ze als spaties. De UTM Builder past dit automatisch aan.
Voorbeelden campaign tagging
Onderstaand een aantal voorbeelden.
Mailchimp: https://www.website.nl/?utm_source=Mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=2018-03-Nieuwsbrief
E-mailhandtekening: https://www.website.nl/?utm_source=Handtekening&utm_medium=email&utm_campaign=Emailhandtekening
Advertorial: https://www.website.nl/?utm_source=Persbericht&utm_medium=verwijzing.nl&utm_campaign=2018-02-Case%20-X
Veelvoorkomende fouten
De volgende fouten zijn de meest voorkomende fouten die er ontstaan bij UTM tagging:
1. Helemaal niet taggen.
2. Niet consistent zijn.
3. Hoofdletters en kleine letters door elkaar gebruiken bij dezelfde tag.
4. UTM-parameters gebruiken voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn.
5. Te lange campagnenamen gebruiken.
6. Interne links taggen.
7. Geen rekening houden met subdomeinen.
Advies bij UTM-Tagging
Heb je hulp nodig bij UTM-Tagging? Geen nood, onze specialisten helpen je graag! Neem daarom snel contact met ons op.
Misschien vind je dit ook interessant:
• De formule voor online succes
• Basisinformatie die je moet weten over de AVG
• Affiliate Marketing