Google Ads Performance Max

Google heeft recent een nieuw campagnetype geïntroduceerd voor Google Ads: Performance Max. De nieuwe strategie past in het beleid van Google om steeds meer geautomatiseerd te werken; het algoritme van Google wordt steeds bepalender. 

In juni worden de Expanded Text Ads, ofwel de uitgebreide tekstadvertenties uitgefaseerd en blijven alleen Responsieve tekstadvertenties over. Eerder werd de geautomatiseerde Shopping campagne ‘Smart Shopping’ al geïntroduceerd. Nu dus ook de Performance Max campagnetype met vrijwel volledig geautomatiseerde biedstrategie. Advertising specialist René vertelt jou in dit artikel wat het is en hoe je het kan inzetten! 

Google Ads Performance Max

Hoe werkt Performance Max?

In de basis is een Performance Max campagne een campagne die alle mogelijke Google Ads kanalen (YouTube, Display, Zoeken, Discover, Gmail en Maps) combineert om de best mogelijke resultaten te behalen. 

 

Het algoritme van Google zorgt door het gebruik van de diverse kanalen dat de juiste boodschap op het juiste moment over wordt gebracht, waardoor een ‘maximaal rendement‘ gehaald kan worden. De campagnes zijn dus enorm conversie gedreven; op dit moment zijn de mogelijke biedstrategieën Doel-CPA & Doel-ROAS. 

Zelf hoef je alleen de benodigde informatie aan te leveren, zoals bijvoorbeeld een productfeed, afbeeldingen, titels en eventuele klantinformatie.

 

(i) Je conversies nog verder verbeteren? Een conversie optimalisatie specialist helpt je met een optimale user experience waardoor conversies worden gestimuleerd. Een CRO specialist werkt op basis van data diverse hypotheses uit die getest worden via o.a. A/B testen en user tests. Interesse? Neem contact op met ons voor een vrijblijvende expert review uitgevoerd door onze eigen CRO talenten.

 

Voor- en Nadelen van Performance Max

De Performance Max campagne is voornamelijk geschikt voor Google Ads accounts waar voldoende data in beschikbaar is. Het Google algoritme rendeert het best wanneer er veel data en klantgegevens beschikbaar is. Zowel e-commerce als non-ecommerce bedrijven kunnen voordeel hebben bij een dergelijke campagne zolang er gestuurd wordt op een concreet resultaat. 

 

Zoals we vaker bij geautomatiseerde campagnes van Google zien; De campagne werkt tijdens de introductiefase nog niet optimaal. Zo laat de campagne nog vaak wisselende resultaten zien. Naarmate de biedstrategie langer in gebruik is, worden doorgaans de resultaten ook beter. 

 

Een nadeel van de Performance Max campagne is dat er nagenoeg geen mogelijkheden zijn om de campagne bij te sturen. Zo zijn zoektermen bijvoorbeeld niet inzichtelijk. Stel dat je beoogde doelstelling niet wordt gehaald, dan kun je zelf geen bodaanpassingen doorvoeren, of specifieke zoektermen toevoegen/uitsluiten. 

 

Wat verwachten wij de komende jaren van Google Ads’ Performance Max?

Google Ads Uitgebreide tekstadvertenties verdwijnen

Bron: Google Ads Help

Google zal de komende jaren de biedstrategieën steeds meer automatiseren, waarbij het algoritme van Google leidend is. Google heeft in ieder geval al aangegeven dat; 

  • Uitgebreide tekstadvertenties per 30 juni vervangen worden door de responsieve tekstadvertenties. Vanaf 1 juli is het alleen nog mogelijk om responsieve tekstadvertenties aan te maken. 
  • Slimme Shopping Campagnes worden vanaf augustus automatisch overgezet naar Performance Max campagnes. Daarmee vervalt de mogelijkheid om een Slimme Shopping campagne aan te maken. De normale CPC-Shopping campagne blijft voorlopig nog wel bestaan. 

 

Google zal steeds verder gaan in het automatiseren van Google Ads. Hierdoor zijn er voor bedrijven ook steeds minder mogelijkheden zich te onderscheiden op basis van de ingezette advertenties, aangezien het algoritme meer en meer invloed gaat krijgen.  Des te belangrijker wordt het voor bedrijven om een duidelijk onderscheidend vermogen te ontwikkelen waarmee klanten een meerwaarde wordt geboden. 

 

Hulp nodig bij het optimaliseren van je advertenties?

Wil jij weten hoe deze geautomatiseerde biedstrategieën passen in jouw online marketing mix? Wij helpen graag bij het ontwikkelen van jouw online business! Neem contact op met ons voor een vrijblijvende offerte. 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

21 april 2022