Dynamic Search Ads (DSA), Zo gebruik je ze

Leestijd: 4 minuten

Betaalde advertenties die zichzelf aanpassen op basis van de gegevens van je website en constant verbeterd door middel van testen. Dit klinkt als een bijzondere futuristische gadget. Lees hier meer over het toepassen van de Dynamic Search Ads. 

Bij DSA campagnes crawlt Google (of Microsoft) door je website op zoek naar relevante zoektermen en genereert vervolgens automatisch een relevante advertentie. DSA werkt dus niet op basis van zoekwoorden die je zelf instelt, maar op basis van zoekwoorden die opgehaald worden van jouw website. Dit kan een hele website zijn, één of meerdere url’s of op basis van specifieke paginacontent. 

DSA Advertentievoorbeeld

DSA werkt dus heel eenvoudig: Je geeft aan op welke pagina’s je een Dynamic Search Ads campagne wilt targeten. Als er een potentiële klant een zoekterm intypt op Google (of Bing) die voorkomt op jouw pagina’s, wordt er automatisch een advertentie gegenereerd met de informatie om deze klant naar jouw pagina’s te leiden.  

Met DSA wordt de targeting, de kop en de titel van jouw advertentie dynamisch gegenereerd

Dynamic Search Ads is ideaal om nieuwe klanten te bereiken

Er zijn verschillende redenen waarom je zou kiezen voor DSA. Ten eerste om snel en eenvoudig een campagne op te zetten. Wanneer je nog geen ervaring hebt met Google Ads en geen tijd hebt om uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen, dan biedt DSA uitkomt. Ook wanneer je al campagnes hebt draaien kan DSA interessant voor je zijn. Zo kan je nieuwe zoekwoorden ontdekken die je nog niet in je account hebt staan en/of zoekwoorden ontdekken waaraan je nog niet gedacht hebt. Wanneer je een grote website hebt of veel blogartikelen waarop je gevonden wilt worden, biedt DSA ook uitkomst. Het scheelt je veel werk en zorgt voor extra bereik!

Er kleven wel een paar kleine nadelen aan Dynamic Search Ads, we zetten ze hieronder voor je op een rij. 

De voor- en nadelen van Dynamic Search Ads op een rij

Voordelen

  • Je hebt geen zoekwoorden meer nodig. Google zal nu targeten met behulp van de data uit je website.
  • Efficiënter werken. Al het voorbereidende zoekwerk is nu overbodig geworden. 
  • Net zoals de reguliere campagnes kun je nog steeds zoekwoorden uitsluiten. 
  • Zodra Google een advertentie genereert op een zoekwoord van de potentiële klant, maar jij dit zoekwoord ook al hebt gebruikt in een reguliere campagne krijgt deze altijd voorrang en hoef je dus niet bang te zijn voor overlappende campagnes. 
  • Je zult meer verkeer genereren, omdat je deze potentiële klanten nog niet eerder hebt kunnen bereiken met eerder gebruikte zoekwoorden. 

Nadelen

  • Je kunt beperkt je campagnes bijsturen, de volledige controle hierover zal er bij Google Dynamic Search Ads niet inzitten.
  • Let goed op welke pagina’s je uitsluit en let daarnaast ook op je budget van je DSA campagne. Anders kan het erg snel gaan met het onnodig spenderen van jouw geld. 
  • Het is belangrijk dat je je campagnes regelmatig in de gaten houdt. Zo voorkom je dat je campagne zich focust op andere intenties en dus je budget aan de verkeerde zoekwoorden spendeert. 

Dynamic Search Ads is niet voor iedereen geschikt

Deze manier van adverteren past goed bij een bedrijf met een goed onderhouden en up to date website. Dit is van belang, omdat Google de input van je website haalt. Is deze niet bijgewerkt? Dan zullen je advertenties ook niet up to date zijn. 

DSA werkt bijvoorbeeld wel weer erg goed voor een bedrijf met een grote voorraad aan producten/diensten. Je hoeft nu dus niet steeds nieuwe advertenties aan te maken met de juiste zoekwoorden. Denk er wel om dat zodra je een voorraad hebt dat dagelijks varieert, Google Dynamic Search Ads niet de meest ideale oplossing voor je is.

Zelf Dynamic Search Ads instellen

Zelf Dynamich Search Ads instellen binnen Google is vrij eenvoudig. Het gaat in vier stappen:

  1. Campagne-instellingen selecteren
  2. Advertentiegroepen instellen
  3. Advertenties maken
  4. Beoordelen

DSA Instellen

Je start met het aanmaken van een nieuwe campagne binnen Google Ads en daarna loop je door de stappen heen. Vul onder andere jouw doelstelling (Je kan kiezen uit onder meer website bezoeken, sales of leads) in, selecteer het zoeknetwerk als campagnetype. Vul vervolgens jouw website in om door te gaan naar de volgende stap in de campagne instellingen. 

  1. Campagne naam
  2. Taal (Nederland, maar kan ook Engels en zelfs alle talen zijn)
  3. Regio
  4. Dagbudget 
  5. Advertentie extensies indien deze aanwezig zijn. 

Wij adviseren je om het display netwerk uit te schakelen. Vervolgens zal je een advertentiegroep moeten aanmaken. Zoals al aangegeven kan je de hele website gebruiken, maar ook kiezen om slechts bepaalde delen van je website in te zetten voor je DSA campagne. Als derde stap maak je een advertentietekst aan. Gebruik de ruimte die voorhanden is ook zoveel mogelijk. Een goede USP’s en oproep tot actie zorgen voor betere resultaten van jouw advertenties. 

Wanneer je alle stappen doorlopen hebt, staat jouw campagne binnen enkele ogenblikken actief.

Tips voor het inzetten DSA

  • Sluit reeds gebruikte zoekwoorden uit van DSA. Op deze manier houd je wel de controle over welke advertenties getoond worden en voorkom je conflicten met bestaande campagnes. In veel gevallen geeft Google wel voorrang aan de normale zoek campagnes, maar toch zien we vaak wel dezelfde zoekwoorden terugkomen.
  • Sluit ook delen van je website uit waarop je niet gevonden wordt. Heb je een FAQ, klantcases of een blog die niet relevant is, sluit deze URL(’s) dan uit van je DSA campagne. 
  • Start met een beperkt dagbudget. Hiermee voorkom je dat je campagnes ineens heel veel budget opslokken, terwijl je nog niet weet wat het je oplevert. Wanneer de campagnes succesvol zijn adviseren we het budget te verhogen.
  • Zet de succesvolle zoektermen in een eigen campagne met een eigen advertentietekst. 
  • Wanneer je een grotere website hebt adviseren we om meerdere campagnes op te zetten. Hierdoor heb je meer invloed op de budgetten, inhoud en resultaten van jouw campagnes. Denk aan campagnes per dienst of deel van je website. 
  • Bevat jouw website meerdere talen? Maak dan per taal een campagne aan. 
  • Combineer jouw DSA met doelgroepen en bodaanpassingen. Ook binnen DSA campagnes kan je aanvullende criteria invoeren en daarop jouw biedingen aanpassen. Is de kans groter dan mannen bij jou kopen, neem dat dan mee in je DSA campagne(s).

Dynamic Search Ads opent nieuwe deuren

Google’s Dynamic Search Ads opent veel nieuwe deuren op het gebied van zoekwoorden die voor nog achter gesloten deuren zaten. DSA zorgt dus niet alleen voor snel en efficiënt een nieuwe campagne opzetten, maar ook voor nieuwe inzichten. Wil je weten of DSA iets voor jou is of andere mogelijkheden inzichtelijk krijgen om jouw doelgroep te bereiken? neem dan contact op met onze Advertising Specialisten. Ze staan voor je klaar.

pssst… meer lezen? Dit vind je vast ook interessant!

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

16 november 2020