Clubhouse voor ondernemers

De kracht van Clubhouse voor ondernemers

Je hebt ongetwijfeld al van de nieuwste social media hit Clubhouse gehoord! Maar heb je nog geen idee wat het is of waar je Clubhouse als ondernemer voor kunt inzetten? Onze content specialist Debbie ging voor je op onderzoek uit naar deze zeer exclusieve app! Je kunt hier alleen gebruik van maken, als je uitgenodigd wordt door al een geregistreerd lid. Eenmaal binnen, staat je het volgende te wachten: 

Clubhouse voor ondernemers

Wat is Clubhouse? 

Met Clubhouse kun je LIVE audio gesprekken afluisteren of zelf het podium pakken om te spreken. Het is niet toegestaan om audio opnames te maken. En daar zit nou net dé kracht van Clubhouse! Gevalletje bijzijn is meemaken dus. Er is wel één uitzondering op de regel. Als je zelf een room start dan mag je audio opnames maken, mits je expliciet toestemming hebt van de sprekers, én dit vooraf duidelijk communiceert. 


Hoe werkt Clubhouse?

Zodra je de app opent, kom je aan in de ‘Hallway’ en zie je de op dat moment actieve kamers: ‘Rooms’. Om af te luisteren neem je deel aan een room. Je kunt kiezen uit verschillende onderwerpen, met deelnemers uit verschillende vakgebieden. Heb je een vraag of wil je meepraten over het onderwerp, dan kun je je hand opsteken. Geen zorgen! Deelnemers kunnen je niet zien, alleen horen. Het enige dat je ziet zijn de profielfoto’s van andere deelnemers. Richt je Clubhouse profiel dus verstandig in en je merkt direct dat het leads genereert. 

clubhouse voor ondernemers

Tips voor jouw Clubhouse bio:

Volg gesprekken op via Twitter en Instagram

Koppel je Twitter en Instagram account met Clubhouse, voor meer zichtbaarheid en interactie. Zet beide accounts op openbaar, zodat potentiële klanten je een DM (direct message) kunnen sturen. Hebben luisteraars geen Instagram? Geef dan aan dat ze via LinkedIn contact kunnen opnemen. Doe dit alleen als je zélf als ondernemer ook actief op deze platformen aanwezig bent. Niets is zo vervelend als een DM sturen omdat je geïnteresseerd bent in een samenwerking, maar deze niet wordt opgevolgd.

Denk na over je strategie

Heb je een CTA (call to action) in je room en in je bio? Verwijs bijvoorbeeld naar een gratis weggever of de datum van je volgende room. De linkjes in Clubhouse zijn niet klikbaar, met andere woorden mensen moet zelf de link kopiëren en plakken of overtypen in de browser. Zorg er dus voor dat de linkjes die je deelt kort en makkelijk te onthouden zijn. Of verwijs door naar je Twitter en/of Instagram account waar je wél actieve links kunt delen. 


Wat is het verschil tussen ‘rooms’ en ‘clubs’ op Clubhouse? 

Een club is een online community, waarbij deelnemers een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie delen. Vergelijkbaar met LinkedIn groepen. Iedereen kan een club volgen, maar om lid te worden moet de beheerder van de club toestemming geven. Als een club een room opent, krijg je daar (als je lid bent van de club) automatisch een notificatie van. Op die manier blijf je dus op de hoogte van de live gesprekken binnen jouw vakgebied. 


Clubhouse als onderdeel van je marketing

Clubhouse biedt een geheel nieuw concept waarbij het volledig draait om luisteren en participeren. Een trend die we al langer aan zagen komen, door de huidige ontwikkelingen op het gebied van online marketing waarbij de stem centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan voice search, en de opkomende trend van podcasts. Voor ondernemers die niet goed zijn met video en/of foto, biedt Clubhouse een ware uitkomst. Hier kun je namelijk succes(sen) behalen op basis van je persoonlijkheid en stem. Ideaal voor als je liever niet op beeld verschijnt, maar wel degelijk iets te vertellen hebt aan je potentiële klanten. 

Speel in op de trend door Clubhouse te verwerken in jouw marketingplan. Belangrijk is om hierbij te onthouden dat het kanaal (nog) niet gericht is op het direct verkopen van producten of diensten. Het is dan ook nog niet mogelijk om te adverteren. Deelnemers hebben niet de intentie om een product of dienst af te nemen, maar zijn op zoek naar een beleving of kennisverrijking.

Richt je bij Clubhouse dan ook op het leveren van waarde, niet op het verkopen. Door je kennis te delen, laat je jouw expertstatus zien en zullen anderen jou aanbevelen in hun netwerk, met als gevolg omzet. Een sterk middel om te werken aan de naamsbekendheid van jouw onderneming. Start een room op jouw vakgebied en deel hierin waarde. Geef tips (Q&A), ga de discussie aan, vergaar kennis bij andere rooms of word lid van een club!

 

Is Clubhouse hét nieuwe social media kanaal?

Op dit moment is de app alleen beschikbaar voor iPhone (én je moet in het bezit zijn van een uitnodiging), maar de Android app is in ontwikkeling. Dat maakt de app exclusiever en dus begerenswaardig! Hoe moeilijker het is om toegang tot iets te krijgen, hoe liever mensen het willen. Het kan zijn dat Clubhouse ‘the next best thing’ wordt op social media en dat straks iedereen er gebruik van maakt. Zul je dus alleen nog een uitnodiging moeten regelen! 

Het nadeel van Clubhouse is dat deze niet in directe zin bijdraagt aan vindbaarheid op Google. In Clubhouse zijn de gesprekken live, dat is je content. Er zijn geen opnames en niemand kan er dus iets van terugvinden op Clubhouse of op Google. Wel kun je je room vooraf aankondigen op al je andere social media kanalen. Bovendien zit de app nog in de betafase, waardoor adverteren (nog) niet mogelijk is, maar dit gaat er ongetwijfeld aan komen! Het is dus afwachten wat de ontwikkelingen binnen Clubhouse hierin zijn.

 

Hoe wij jou kunnen helpen

Wil je meer halen uit social media? Meer betrokkenheid, interacties, leads en sales? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder. 


Misschien vind je dit ook interessant:


Tip: download de gratis social media tips en tricks of onze inhaakalender!