Vijf manieren om je concurrentie een stap voor te blijven - daar-om.nl

5 manieren om je concurrentie een stap voor te blijven

Er zijn veel manieren waarop jij je als bedrijf duidelijk kunt onderscheiden van jouw concurrenten. Als startende ondernemer of professional zul je waarschijnlijk niet als enige in de vijver vissen. Daar-om.nl zet voor jou een paar manieren op een rijtje hoe jij je kunt onderscheiden. Nieuwsgierig geworden? Lees snel verder!

 1. Houd je concurrenten in de gaten

Je concurrentie een stap voorblijven, dat wil ieder bedrijf. Door te weten wat er bij je concurrentie speelt, krijg je meer inzichten die waardevol kunnen zijn bij dagelijkse beslissingsprocessen. Op deze manier verbeter jij je eigen bedrijf en kun je meer klanten binnenhalen. Door uit te pluizen wie je concurrenten zijn kun je kansen en bedreigingen voor je bedrijf op een rij zetten. Daarvoor kun je jezelf de volgende vragen stellen: 

  • Waar blink jij in uit?
  • Wat doet de concurrentie anders ten opzichte van jouw bedrijf? 
  • Op welke manier creëert de concurrentie succesfactoren? 

Op deze manier kun je makkelijker zien wat je als bedrijf goed doet of wat juist verbeterpunten zijn.

2. Verbreed de focus op social media

Maak je als bedrijf gebruik van social media? Heel goed! Op deze manier kom je namelijk beter in contact met je klant. Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram worden onder andere gebruikt door bedrijven. Communiceren via de social media kanalen speelt een steeds grotere rol. Klantendiensten worden tegenwoordig ook via deze kanalen geregeld (denk aan chats), in de toekomst zal dat alleen maar meer zijn. Door kennis te delen via social media word je gezien als expert op jouw vakgebied, waardoor je meer vertrouwen opwekt bij de klant. Door interactie te creëren krijg je ook een beter beeld van je doelgroep. 

3. Denk ‘outside the box’

Je onderscheiden in je vak en creatief zijn, daar staat outside the box denken voor. Denk niet hetzelfde als je concurrent; zorg dat je alles net even anders aanpakt! Verzin bijvoorbeeld een leuke actie of inhaker bij je producten. Of denk aan een actie waar de klanten mogen meedenken aan jouw product en/of dienst, zoals het verzinnen van een naam, kleur, smaak of vorm. Social media kun je gebruiken om dit soort acties te verspreiden, waardoor je klanten meer bij je bedrijf betrekt.  

4. Creëer klantwaarde

Klanten komen bij je terecht wanneer je bedrijf bekend staat om een goede service. Ook het geven van net dat beetje extra aandacht zorgt hiervoor. Het is belangrijk om klantwaarde te creëren. In een bedrijf kan het voorkomen dat de focus ligt op activiteiten die helemaal geen klantwaarde creëren, waardoor er te weinig focus ligt op activiteiten die dit wél doen. Het kan een oplossing zijn om die processen te schrappen. Door het meer focussen op de activiteiten die klantwaarde creëren, zal de tevredenheid van je klanten stijgen en trek je meer klanten naar je toe. 

5. Vind je eigen vijver om in te vissen

Opvallen en je onderscheiden van de concurrentie is niet makkelijk. Als laatste geven we mee dat het belangrijk is om te kijken of je met je product of dienst een nieuwe markt kunt betreden: in plaats van een vijver waar iedereen vist, zoek je zelf een nieuwe vijver. Het betreden van een nieuwe markt is vooral je grenzen verleggen, maar ook het verschil durven maken! Bij een nieuwe markt kun je denken aan:

  • het bereiken van nieuwe klantgroepen.
  • het ontwikkelen van ‘premium’ producten.
  • het zakelijke aanbod uitbreiden naar particuliere klanten.

Ben je benieuwd wat daar-om.nl voor je kan betekenen om je bedrijf te verbeteren? Neem vooral contact op voor een kopje koffie of een vrijblijvend gesprek!