Veelgestelde Vragen

Speciaal voor onze websitebezoekers hebben een overzicht gemaakt van veelgestelde vragen. De vragen zijn opgedeeld per dienst, zodat je snel en overzichtelijk jouw vraag kan terugvinden. Staat je vraag hier niet bij? Neem dan gerust contact op, we helpen je graag verder!

Google Analytics

Google Analytics is een kosteloos programma waarmee je onder andere meet hoeveel bezoekers op je website komen. Daarnaast biedt het ontzettend veel mogelijkheden om het resultaat van je website inzichtelijk te krijgen, kansen en knelpunten te ontdekken en je marketingbudget effectiever in te zetten.

In Google Analytics worden zowel sessies als gebruikers gemeten. Eén gebruiker kan zorgen voor meerdere sessies. Sessies staan namelijk voor het aantal afzonderlijke sessies dat door alle gebruikers hebben plaatsgevonden, terwijl een gebruiker uniek is.

  • Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief is geweest op jouw website, wordt een nieuwe actie gerekend als een nieuwe sessie.
  • Als gebruikers je website verlaten en binnen 30 minuten terugkeren, wordt dit tot de oorspronkelijke sessie gerekend.

Een ‘bounce’ houdt in dat iemand op de website en zonder meetbare actie je website verlaat. Dit hoeft niet altijd slecht te zijn, maar kan ook duiden dat iemand met andere verwachtingen op je website komt. Het bouncepercentage is het aantal sessies welke zonder actie te ondernemen je website verlaat gedeeld door het totaal aantal sessies.

Conversies zijn acties die men onderneemt, die jij als belangrijk beschouwt. Dit kan het inschrijven voor een nieuwsbrief zijn, informatie aanvraag, online aankoop en meer. Binnen Google Analytics dient dit handmatig ingesteld te worden. Wanneer dit niet gedaan wordt, meet je geen conversies door.

Een bestemmingspagina is de webpagina waar gebruikers terechtkomen wanneer ze op je website komen. Dit is vaak de homepagina, maar kan ook een andere pagina zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld in de zoekmachine een specifieke opdracht intoetst kan het goed zijn dat jouw bezoeker direct op de meest relevante pagina terechtkomt.

De uitstappagina is de pagina, URL, waar men jouw website verlaat. Soms kan het onwenselijk zijn dat mensen op een bepaalde pagina jouw website verlaten, waarna je kan onderzoeken hoe je dit kan verminderen.

Op het moment dat je je gegevens wilt delen met anderen, zoals een bureau of bekende, dan kan je extra gebruikers toevoegen. Elke gebruiker kan andere rechten ontvangen. Let goed op welke rechten je geeft aan nieuwe gebruikers

  1. Log in bij Google Analytics
  2. Ga naar beheerder
  3. Klik op gebruikersbeheer
  4. Vul het betreffende e-mailadres in
  5. Ken de juiste rechten toe
  6. Voeg de gebruiker toe

Je kan gebruikers op verschillende niveau’s toevoegen, meestal voeg je ze toe op accountniveau. Gebruikers dienen te allen tijde een Google account te hebben om toegang te krijgen. Dit hoeft niet persé een Gmail e-mail adres te zijn.

Wij adviseren altijd om tenminste twee dataweergaven in te stellen. De ene weergave bevat filters zodat je jezelf uitfiltert. Dit zorgt ervoor dat je eigen bezoeken niet meegeteld worden. Dit zorgt op zijn beurt weer voor betere rapportages. Op het moment dat je eens iets wilt testen, zou het vervelend zijn dat je niets terugziet in Google Analytics, dan komt een ‘ruwe weergave’ goed van pas!

Ook kan je extra filters of andere opties toevoegen aan een weergave, zoals landen of specifieke sectoren van je website om verschillende rapportages te krijgen.

Content

De meta title van een pagina is de titel die helemaal bovenin je scherm staat. In zoekmachines is dit de titel die getoond wordt bij de organische (gratis) advertenties. De meta title is van groot belang voor je vindbaarheid. Een goede title voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Maximaal 55 tot 60 tekens
  • Het bevat het onderwerp van de pagina
  • Het bevat idealiter een oproep tot actie
  • Het bevat idealiter de bedrijfsnaam

Elke meta title op jouw website is in het meest ideale geval volledig uniek.

Het schrijven van een goede, pakkende en actiegerichte tekst is al een kunst op zich. Een vergelijkbare tekst schrijven die ook nog eens goed gewaardeerd wordt door zoekmachines is zo mogelijk nog moeilijker. Het is ook niet in een paar regels uit te leggen hoe je schrijft voor zoekmachines. Desalniettemin hebben we een aantal tips voor je:

  • Stel jouw bezoeker centraal
  • Bepaal vooraf een duidelijk doel van je tekst
  • Maak teksten niet langer dan nodig
  • Schrijf leesbaar en voorkom overdadig gebruik aan ‘keywords’

Teksten op webpagina’s bestaan uit verschillende elementen die ervoor zorgen dat zowel je bezoekers als zoekmachines deze teksten beter kunnen scannen op onderwerp en inhoud.

  • Kop van de pagina (meta title)
  • De kop van een artikel (H1)
  • Tekst
  • Tussenkoppen (H2, H3)
  • Afbeeldingen of video’s met alt tekst
  • Call to action

Een contentstrategie helpt je om gestructureerd en effectief jouw doelgroep te helpen tijdens hun ‘customer journey’. Door te prikkelen, informeren, overtuigen en te helpen met het beantwoorden van vragen middels content zal je naamsbekendheid toenemen, je conversie stijgen, meer herhaalaankopen gedaan worden en/of je klanten als ambassadeur optreden.

Website Optimalisatie

De snelheid van jouw website is cruciaal voor de gebruikerservaring. Meer dan 50% van je bezoekers haakt af wanneer je website op een mobiele telefoon niet binnen 3 seconden laad. Er zijn diverse tests die de snelheid van je website analyseren. De meestvoorkomende verbeterpunten zijn:

  • Afbeeldingen verbeteren
  • Browsercaching inschakelen
  • Verminderen van overbodige scripts

Wij adviseren om tenminste te streven naar een score van 85% of hoger én je gemiddelde laadtijd te beperken tot < 3 seconden.

Een SSL certificaat betekent dat je website beveiligd is. Dit kan je zien doordat er https vooraan je URL staat. Sinds augustus 2014 is het belang van https (de s staat voor secure) voor zoekmachine optimalisatie sterk toegenomen. Het verschil tussen http en https zit het hem in het versleutelen van gegevens die verstuurd worden.

Wanneer iemand die gegevens onderschept, kan deze bij http zien wat er wordt verstuurd, bij https is dit niet het geval. Bij https zijn de gegevens versleuteld en daardoor kunnen gegevens over het internet veilig verstuurd worden. Banken maakten al gebruik van https en ook webshops, die persoonsgegevens versturen gebruiken, vrijwel allemaal al https. Https heeft een aantal voor- en nadelen.

Voordelen

  • Veiliger gevoel voor klanten (mogelijk hogere conversie)
  • Factor voor SEO

Nadelen

  • Certificaat moet op orde zijn, anders krijgen klanten foutmeldingen
  • Een SSL/ TSL certificaat brengt extra kosten met zich mee
  • Een beveiligde website is doorgaans iets langzamer
  • Een website moet gemigreerd worden

Google heeft aangegeven dat https een factor, ook al is het een kleine factor, is die de ranking van een website in de zoekresultaten bepaalt. Wij adviseren te allen tijde de mogelijkheden te onderzoeken om over te stappen naar https.

Unique Selling Points, USP’s, geven aan wat de voordelen zijn om voor jou te kiezen. Waarin onderscheid jij je van je concurrentie? Het is van belang om dit voor jezelf te weten, maar ook goed te presenteren op je website. Mensen die je website bezoeken bepalen binnen enkele ogenblikken of ze verder willen klikken. De vraag beantwoorden waarom ze voor jou moeten kiezen zal ervoor zorgen dat mensen vaker doorklikken, wat zal leiden tot meer resultaat uit je website.

Er zijn een veelvoud aan USP’s mogelijk. Denk aan onder meer;

  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • 30 dagen op proef
  • ISO-gecertificeerd
  • Resultaatgericht
  • Klantbeoordeling: 9,2
  • etc

Heb je jouw USP’s niet duidelijk vermeld op je website, dan adviseren we dit snel op te pakken.

Een call 2 action is een oproep tot actie. Door op jouw website je bezoekers op te roepen om een bepaalde, door jou gewenste, actie te ondernemen zal je meer succes uit je website halen. Wij adviseren tenminste twee verschillende, maar bij voorkeur meerdere oproepen tot actie op je website te plaatsen.  Dit kunnen onder meer de volgende zijn:

  • Bestel nu
  • Vraag een offerte aan
  • Download onze brochure
  • Vergelijk deze producten
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief
  • Maak een account aan
  • Neem contact op

Niet al je bezoekers zullen de gewenste actie ondernemen, misschien zoeken ze eerst nog naar informatie. Door meerdere oproepen tot actie op te nemen vergroot je de kans op succes met je website of webshop.

Google AdWords

Er kunnen talloze redenen zijn waarom jij jouw Google AdWords advertentie niet terugziet. We zetten de meestvoorkomende redenen op een rij.

  • Je budget is beperkend waardoor je vertoningen misloopt
  • Je biedingen zijn niet hoog genoeg
  • De kwaliteit van je campagne is niet goed
  • Je hebt al vaak op jezelf gezocht, maar niet geklikt. Google denkt dat jouw advertentie niet relevant voor jou is en zal je niet meer tonen.
  • Je bevind je in een andere regio dan de regio waar jouw advertenties getoond worden.

Wil je exact weten welke reden voor jou van toepassing is, dan kan je ons bellen. We geven graag antwoord op jouw vragen.

De maximale CPC is het bedrag dat opgegeven is dat je maximaal voor een klik wilt betalen. Dit kan bijvoorbeeld € 1,20 zijn. De werkelijke (gemiddelde) CPC is de prijs die je betaalt per klik. Deze prijs hangt af van vele factoren, waaronder de relevantie van het zoekwoord, advertentie en bestemmingspagina, maar ook van de concurrentie. De werkelijke CPC zal nooit hoger zijn dan de maximale CPC.

Het resultaat van je campagnes kan je terugzien binnen Google AdWords, Google Analytics of ander meetprogramma. Hierbij hangt het af wat jouw doelen zijn.

  • Verkoop je online?
  • Wil je contact aanvragen?
  • Is jouw doel offerte-aanvragen?
  • Wil je meer mensen in de winkel?
  • Is je naamsbekendheid gestegen?

Er zijn heel veel mogelijkheden om het resultaat door te meten, maar Google AdWords biedt ook indirect veel toegevoegde waarde, wat niet altijd direct inzichtelijk gemaakt kan worden.

  • Je klant koopt enkele maanden later opnieuw een product bij je
  • Jouw klant tips zijn buurman
  • Een bezoeker via AdWords typt zes weken na het bezoeken van je website jouw bedrijfsnaam in via Google

Bepaal goed wat je doelstellingen zijn, om zodoende het resultaat van je campagnes op de juiste manier af te rekenen.

Het analyseren en optimaliseren van Google AdWords kan je het beste overlaten aan iemand of een bureau die hierin ervaring heeft. Er zijn talloze mogelijkheden om een bepaalde campagne te optimaliseren. Denk aan het optimaliseren van budget, regio, zoektermen, biedingen, advertentieteksten, landingspagina’s en meer. Ook kan je een campagne uitsplitsen, extenties toevoegen, testen met zoekpartners, onderscheid maken in apparaten en nog veel meer.

Kortom; hoe je een campagne kan optimaliseren moet je leren en dat kan niet in een paar regels. Wij adviseren contact op te nemen met een specialist. Onze gecertificeerde medewerkers helpen je graag!

Jij bepaalt wat jij betaald. Voor Google AdWords geldt geen minimum of maximum budget. Je kan een maximum budget aangeven per account of campagne, maar je wordt afgerekend op basis van werkelijke klikken. Daarbij zal het door jou maximaal ingestelde dagbudget niet overschreden worden (doorgerekend op maandbasis, met een minimale marge). Zolang je geen klikken krijgt, kost Google AdWords je niets, maar dan zal het ook niets opleveren.

De prijs per klik is afhankelijk van diverse factoren. Uiteindelijk moet een klik niet meer kosten dan het oplevert. Wanneer je uitvaartverzekeringen of hypotheken verkoopt zal je bereid zijn meer per klik te betalen dan bij het verkopen van telefoonhoesjes. Daarnaast bepalen onder meer de concurrentie, je maximale bod en jouw relevantie de werkelijke prijs die je gemiddeld per klik betaald.

Daarbij kan het ene zoekwoord duurder uitvallen dan de andere, maar dit kan ook gelden wat het oplevert. De uitdaging is acceptabele en rendabele kosten te maken ten opzichte van de opbrengsten.

Remarketing

Met remarketing bereik je mensen die je website eerder hebben bezocht. Eerdere bezoekers of gebruikers zien de advertenties terwijl ze andere websites bezoeken of terwijl ze op Google zoeken naar termen die gerelateerd zijn aan jouw producten of services. Met remarketing bereiken we je dus potentiële klanten waarvan je weet dat ze je al kennen. Dit vergroot de kans op succes!

Geef het beestje een naampje. Feitelijk is er geen verschil tussen remarketing en retargeting.

Remarketing kan op verschillende manieren ingezet worden. Dit kan via onder meer Google Search, Google Display Netwerk, Facebook, LinkedIn en YouTube. Wanneer je het Google Display Netwerk inzet kan jouw advertentie op talloze website verschijnen. Dit kan telegraaf.nl, buienradar of marktplaats zijn, maar daarnaast zijn er talloze andere websites en apps waar jouw advertentie vertoond kan worden.

Websites met expliciete content wordt bij voorbaat al uitgesloten, zodat je niet op allerlei ongewenste plekken getoond zal worden.

Wanneer mensen denken aan remarketing denken ze vaak aan ellenlang achtervolgd worden door advertenties van een product die je net gekocht hebt of een reis welke je net geboekt hebt. Dat kan beter. Door onderscheid te maken aan wie je wel en aan wie je niet je advertentie vertoond kan je irritatie voorkomen. Ook is het mogelijk om een maximaal aantal vertoningen aan te geven, zodat jouw potentiële klanten een positief gevoel bij jouw merk, product of dienst houden.

Zelfs in bovengenoemde gevallen kan het irritant zijn voor sommige mensen, maar uiteindelijk is het resultaat dat telt. Zolang het voldoende oplevert adviseren wij ermee door te gaan.

Display Advertising

Display Adverteren is het adverteren op andere websites. Dit kunnen blogs, nieuwssites of andere relevante websites zijn. Met Display Advertising bereik je doorgaans veel mensen. Via het Google Display Netwerk bereik je bijvoorbeeld ruim 90% van de internetgebruikers. In het Display Netwerk kan je diverse targetingcriteria gebruiken om jouw advertenties weer te geven. Dit kan in een bepaalde context (zoals woning kopen), aan bepaalde doelgroepen (zoals jonge moeders ) mensen met bepaalde interesses en meer!

Jouw beeld of tekstadvertentie kan op een groot aantal websites en apps getoond worden. Op basis van verschillende criteria kan je zelf bepalen aan wie of waar jouw advertenties getoond worden. Bij voorbaat worden websites en apps met expliciete content al uitgesloten, zodat jouw advertentie niet verschijnt op ongewenste plekken.

Er zijn bijna oneindig veel websites waar jouw advertentie getoond kan worden. Wil je specifieke websites selecteren, waar display adverteren mogelijk is, dan kan je dit ook aangeven.

Wanneer je gebruikmaakt van Display Adverteren kan je op verschillende manieren afrekenen. CPC staat voor Cost per Click en CPM staat voor Cost per Mille. Wanneer je kiest om per klik te betalen, betaal je alleen wanneer iemand op de advertentie klikt. Wanneer je kiest voor CPM, betaal je een prijs per 1000 vertoningen. Stel je rekent af met CPC en jouw advertentie wordt 5000 keer vertoond en er wordt 0 keer geklikt, kost het je niets, maar voor website eigenaren zal het niet aantrekkelijk zijn om jouw advertenties te tonen.

Op basis van jouw doelstellingen kan je bepalen welk afrekenmodel het meest interessant is.

Social Media Advertising

Je kan op vele manieren likes krijgen. Heb je geduld, dan kan je dit organisch doen door leuke berichten te plaatsen waarop jouw fans kunnen reageren. Hiermee bereik je ook de vrienden van je fans. Een andere optie is het ‘kopen’ van likes via een Facebook advertentiecampagnes.

Net zoals bij Google Adwords bepaal jij wat je betaalt. Voor Facebook geldt wel een minimum, maar dit is verwaarloosbaar. Je kan een maximum budget aangeven per dag of per campagne, maar je wordt afgerekend op basis van werkelijke klikken of vertoningen Daarbij zal het door jou maximaal ingestelde budget niet overschreden worden. Zolang je geen klikken of vertoningen krijgt, kost Facebook je niets, maar dan zal het ook niets opleveren.

Het doormeten van het resultaat van Facebook hangt af van je doelstelling. Je kan jouw meetprogramma, zoals Google Analytics gebruiken, maar dankzij de Facebook pixel kan je ook leads, aankopen of andere conversies doormeten.

Facebook biedt diverse rapportage mogelijkheden waar je het resultaat ook kan terugzien. Dit kunnen vertoningen, interacties, klikken, conversies en andere informatie zijn.

LinkedIn biedt interessante advertentiemogelijkheden. Als eerste dien je een adverentie account aan te maken. Vervolgens koppel je deze aan jouw bedrijfspagina. Je kan adverteren via een tekstadvertentie, display advertentie, maar wij adviseren om gesponsorde content te gebruiken. Je kan een bestaand bericht gebruiken of een nieuw bericht maken. Er zijn talloze targeting mogelijkheden. Je kan kiezen voor een dagbudget of een budget voor jouw gehele campagne.

Let op dat LinkedIn niet afrekent op klikken naar je website, maar op klikken op jouw advertentie. Het is daardoor mogelijk dat je maar weinig doorklikken naar jouw website krijgt, terwijl er wel veel op jouw advertentie geklikt is. Wil je snel leads genereren kan dat ook via LinkedIn. Men kan dan direct gegevens invullen om in contact met je te komen.

Ons advies: Laat je informeren of ontzorgen door een specialist.

Praat direct verder

Ben je nieuwsgierig geraakt en wil je meer weten over wat daar[om] voor je kan betekenen? Neem dan contact op met een van onze consultants via info@daar-om.nl of 050-5290555. Je kunt ook altijd langs komen voor een verse kop koffie of thee!

Wat klanten zeggen over ons

Good and professional advice! Thanks.
Alexander van Ballegoijen
Alexander van Ballegoijen
18:11 15 May 17
Wij werken al jaren vol tevredenheid samen met Daar-om. Het meedenken, de persoonlijke aanpak en flexibiliteit spreekt mij zeer aan. Uiteindelijk wil je er zeker van zijn dat elke click goed terecht komt!
Adri Copier
Adri Copier
09:27 24 May 17
Een warme, professionele ontvangst. Geven je het gevoel je echt te willen helpen bij bedrijfsmatige zaken. Goed bereikbaar, vriendelijk en attent personeel en lekkere koffie.....
Dick Koster
Dick Koster
11:23 26 Apr 17
Goede ervaring, Daar Online Media beheert diverse campagnes voor Nedgame.nl. Hierdoor zijn de sales toegenomen tegen lagere kosten. Ook denken ze altijd mee om nieuwe kansen te benutten. Naast de online campagnes verzorgen ze ook de website optimalisatie, zodat we daar geen kansen laten liggen.
Niels Thomassen
Niels Thomassen
06:56 04 Apr 17
Daar Online Media is zeer betrokken bij haar klanten en gaat erg zorgvuldig en gestructureerd te werk. Door het hoge kennisniveau worden advies en daarmee de online marketing keuzes goed onderbouwd: voor de Betech Group een professionele leverancier en een prettige samenwerking.
Arjan Schuinder
Arjan Schuinder
07:33 27 Mar 17
The setup of our campaigns were done within a few days. The team is helpful and proactive in adjusting campaigns and giving advice on the optimization. Great experience!
Ole Schnieders
Ole Schnieders
14:30 29 Jun 17
Sinds ik als klant aangesloten ben bij Daar Online Media krijg ik steeds meer cliënten in mijn praktijk. Ik ben goed zichtbaar en goed te vinden op internet. Vaak hoor ik van mijn cliënten dat ik telkens bovenaan stond als ze op zoek waren naar een hypnotherapeut of NLP Coach. Daar ben ik als beginnende ondernemer natuurlijk erg blij mee. Ook merk ik dat mijn bereik groter is geworden. Ik krijg steeds meer cliënten van buiten mijn stad. Daarnaast is de communicatie met Daar altijd goed en duidelijk. Ze leggen goed uit wat ze doen en informeren mij naar eventuele mogelijkheden. Maandelijks ontvang ik een rapportage per mail en mijn afgesproken budget wordt nooit overschreden. Zo weet ik precies waar ik aan toe ben. Kortom... een zeer tevreden ondernemer! Hartelijke groet, Sandra Bakker Hypnotherapeut/NLP Coach Hypnose Praktijk Sandra
Sandra Bakker
Sandra Bakker
14:08 05 Jul 17
Al enige tijd werken wij prettig samen met onze partner Daar[om], hoofdzakelijk op het gebied van Adwords campagnebeheer. Ook geeft Daar[om] als kennispartner regelmatig inhoudelijke invulling aan onze klanten-events en trainingen. Het doel van de samenwerking is gezamenlijk succesvol invulling geven aan de online marketing van lokale ondernemers. Door de gedegen expertise van Daar[om] kunnen wij onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen.
Wilfred van den Brand
Wilfred van den Brand
09:27 03 Jul 17
Sinds kort laten we onze Google- Adwords campagne verzorgen door Daar Online Media en dat heeft in een behoorlijke toename van de verkoop geresulteerd: een toename van 70% !! Ook werd onze website en -shop doorgelicht en met de adviezen die we kregen ,konden we op eenvoudige wijze onze site aanpassen en werden we nóg weer beter vindbaar . Kortom: mannen en vrouwen van Daar Online Media, Baloe BigSize Fashion is blij met jullie!!!
Julia Bouwhuis
Julia Bouwhuis
12:55 08 Jul 17

Nieuwsgierig?

Sylviuslaan 2 / 9728 NS / Groningen
Telefoon (050) 529 0555

info@daar-om.nl