Google Ads Scripts

Bespaar tijd en kosten met scripts voor Google Ads

Auteurs: Manon DinklaLars Penninga

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Google Ads scripts. Deze scripts zijn nu al erg handig, maar in de toekomst wordt dit echt onmisbaar. In deze blog lees je alles over de verschillende soorten scripts, waarom deze belangrijk zijn en hoe je hiermee tijd en kosten bespaart.

Google Ads Scripts

Wat zijn Google Ads Scripts?

Google Ads scripts zijn stukjes code die je in kan laden in Google Ads zodat je de campagnes geautomatiseerde wijzigingen kan laten doorvoeren. Voor de techneuten onder ons, dit script is gebaseerd op Javascript en bestaat uit verschillende objecten, functies en variabelen. Voor de niet-techneuten onder ons: je bent vrij in wat je wilt meten en doorvoeren. Maar je hebt wel de kennis en kunde nodig om dit op te zetten. Want let op: een foutje is snel gemaakt.

Welke soorten standaard Google scripts zijn er allemaal?

Op het wereldwijde internet kun je allemaal verschillende scripts vinden. Dit betekent echter niet dat je ze één op één kunt kopiëren. Zo zijn er scripts om te rapporteren en te analyseren, maar ook om in bulk aanpassingen te maken aan je campagnes, advertentiegroepen of bijvoorbeeld de targeting. Op de website van Google Ads Scripts vind je een breed overzicht van de verschillende soorten scripts.

Onze favoriete Google Ads Scripts

  • Biedingen aanpassen op basis van het weerbericht. Verkoop jij zwembaden? Dan wil jij zichtbaar zijn op de momenten dat het mooi weer is en minder zichtbaar zijn als het stormt of als er onweer is voorspeld. Goed om te weten: er is een script die je biedingen aanpast op basis van het weer.
  • Bekijk trends in je campagnes met heatmaps. Met dit script kun je het aantal vertoningen, klikken en bijvoorbeeld conversiepercentages volgen op ieder uur van de dag. Met dit script kun je dus inzien op welke momenten van de dag de campagnes het beste presteren. Naast dat het script interessante inzichten levert, kun je ook instellen wat voor bodaanpassing het beste bij je advertentie past.
  • Geautomatiseerde meldingen. Deze geautomatiseerde meldingen kun je verschillende manieren instellen. Zo kun je een automatische melding instellen voor een link die niet meer werkt, als er geen vertoningen zijn of als de CTR heel laag is. Met deze scripts wordt je dus op tijd gewaarschuwd en voorkom je tegenvallende resultaten.

Alle opties mogelijk met maatwerk

Staat jouw script niet tussen de lijst met bestaande Google Ads Scripts? Geen paniek! Wij kunnen het gewenste script voor jou op maat maken. Werk jij bijvoorbeeld met een beschikbaarheid die per plaats en tijdstip veranderd? Dan maken wij een script voor jou op maat om jou veel optimalisatie tijd en onnodige campagnekosten te besparen. Hiermee haal je maximaal rendement uit jouw campagnes! Ben jij benieuwd wat voor maatwerk script wij voor jou kunnen maken? Of laat je het adverteren liever in zijn geheel over aan professionals? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer lezen over Google Ads?

Discovery Ads – Nieuwe mogelijkheden binnen Google Ads

Wat kosten die Google advertenties nou echt? 

Google Ads Performance Max

Adverteren op de naam van een concurrent in Google Ads

De kwaliteitscore van jouw Google Ads verbeteren

Dynamic Search Ads (DSA), zo gebruik je ze