Adverteren op de naam van een concurrent in Google Ads: slim of niet?

Adverteren op de naam van een concurrent in Google Ads: slim of niet?

Adverteren op de naam van een concurrent in Google Ads: slim of niet?Als ondernemer herken je het misschien wel, een concurrent die op jouw naam adverteert in Google Ads. Wanneer je op jouw bedrijfsnaam zoekt in Google, zie je een van jouw concurrenten daar ook staan. Gek toch? Wij leggen je uit hoe dit werkt, waarom jouw concurrent dit doet en of het slim is!

Wat is adverteren op de merknaam van je concurrent?

Bij het maken van je advertentie via Google Ads, kun je zoekwoorden instellen waarop je gevonden wilt worden. Hierbij komt het wel eens voor dat bedrijven de merknaam van een ander bedrijf gebruiken. Dit is in principe toegestaan door Google, onder de voorwaarde dat het bedrijf met haar advertenties geen merkinbreuk pleegt. Daar is sprake van wanneer er niet alleen een vergelijking is tussen jullie bedrijven, maar de zoekterm ook voor verwarring zorgt. Een andere voorwaarde is dat de concurrent jouw naam niet mag gebruiken in de titel of advertentietekst. 

Waarom adverteren bedrijven op jouw naam?

Je kunt je vast inbeelden dat het gebruiken van vergelijkbare merknamen verkeer kan genereren. Vooral het gebruiken van populaire zoektermen kan klikken opleveren. Wanneer marketingbureau Alberts adverteert op de naam van marketingbureau Blijer, komt het verkeer dat zoekt naar Blijer ook de advertentie van Alberts tegen. Sommige mensen zullen dus klikken op de advertentie van Alberts.

Waarom het adverteren op de naam van de concurrent niet slim is

Maar, is het slim? In de meeste gevallen niet. Iemand die op de naam van een specifiek bedrijf zoekt, zal niet bewust op de site van een ander bedrijf klikken. Je trekt dus niet-relevant verkeer aan. 

Een ander nadeel is dat de kosten per klik in veel gevallen hoog zijn, aangezien de relevantie van de zoekterm hoger is bij het bedrijf waarvan de naam is. Dus, zeker als je een beperkt marketingbudget hebt, is het niet slim om te investeren in zoektermen die niet relevant zijn voor jouw bedrijf. Op deze manier zet je jouw marketingbudget niet efficiënt in. 

Wat kun je doen tegen concurrenten die op jouw naam adverteren?

Als ondernemer wil je natuurlijk voorkomen dat het verkeer dat voor jou bestemd is, toch naar de site van de concurrent geleid wordt. Wanneer er geen sprake is van merkinbreuk, is het lastig om deze tactiek tegen te gaan. Kwaad met kwaad bestrijden is hierbij natuurlijk een optie, maar er zijn betere oplossingen.

De makkelijkste oplossing is om zelf een campagne te beginnen in Google Ads, zodat de advertenties van de concurrent minder relevant worden. Zo ben je er vrijwel van verzekerd dat de campagne van de concurrent niet rendabel is. Een andere oplossing is om een afspraak te maken met de betreffende concurrent. Je zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat je zelf ook nooit zijn merknaam gaat gebruiken in Google Ads. 

Adverteert de concurrent opzettelijk op jouw naam?

In sommige gevallen is er geen sprake van opzet. Wanneer de bedrijfsnaam overeenkomt met jouw naam, kan het zijn dat beide bedrijven tevoorschijn komen in de zoekopdrachten. Ook kan het zijn dat jouw naam overeenkomt met een bedrijf in een andere sector. Hierbij is er ook geen sprake van opzet. Denk aan bloemist Jansen in Groningen en fietsenwinkel Jansen uit Groningen. Zij zouden allebei kunnen adverteren op Jansen Groningen.

Wanneer er wel sprake is van opzet kun je aankaarten dat jij deze techniek niet waardeert. Ook kun je vragen waarom de concurrent investeert in verkeer dat waarschijnlijk niet relevant is. Op deze manier kun je er als ware concullega’s uitkomen. 

Advies over het efficiënt inzetten van je marketingbudget

Om een sterk merk op te bouwen, kun je beter adverteren op relevante zoektermen. Adverteer op de naam die jij voert met jouw bedrijf of het merk dat je verkoopt. Zo word je gevonden door mensen die gericht zoeken naar jouw bedrijf. Dit resulteert uiteindelijk in een hogere omzet.

Wil je advies van een specialist over hoe jij je marketingbudget zo efficiënt mogelijk kunt inzetten? Of ben je na het lezen van deze blog geïnteresseerd in meer onderwerpen die te maken hebben met Google Ads? Kijk op onze website, daar-om.nl informeert je graag! 


Dit vind je vast ook interessant: