Discovery Ads

Discovery Ads; nieuwe mogelijkheden binnen Google Ads

Leestijd: 4 minuten

Eerder dit jaar kondigde Google zijn nieuwste advertentietype aan: Google Discovery Ads. Inmiddels zijn we een paar maanden verder, hebben wij dit advertentietype alvast kunnen testen en delen wij graag de resultaten. Dit advertentietype is nu nog in bèta binnen Google Ads, maar zal in 2020 uitgerold worden onder alle accounts.

Wat zijn Discovery Ads?

Discovery Ads zijn advertenties die in de Google Discover feed zijn te vinden, maar ook getoond worden op de Youtube homepage en in Gmail.

Discovery Ads op Android

De Discover feed is een Google feed voor mobiele apparaten waarin artikelen worden getoond die aansluiten bij de interesses van de gebruiker, gebaseerd op het algoritme van Google. Dit is verder te personaliseren; Je kan per artikel aangeven of dit aansluit bij je interesse door aan te geven dat je meer of minder van dat type artikelen wilt zien in je feed.

Hoe maak je Discovery Ads?

De targeting opties voor de nieuwe campagnes zijn te vergelijken met die van Google Display campagnes. Zo kan je kiezen uit verschillende doelgroepen die zijn gebaseerd op interesses, in-market, custom intent en affiniteit. Het aanmaken van de advertentie lijkt op een dynamische Display Ad: je uploadt afbeeldingen, een logo en maximaal vijf koppen en beschrijvingen en daaruit stelt Google zelf de beste advertentie samen, op basis van zijn algoritme.

De afrekening van de advertenties gaat op basis van klikken maar, afhankelijk van de insteek van je campagne, is het ook mogelijk om op basis van doel-CPA te bieden.

Onze bevindingen

Wat in eerste instantie opvalt is het doorklikratio (CTR) dat veel hoger ligt dan bij Display campagnes, het percentage ligt op ruim 40%. De klikprijzen (CPC’s) zijn daarentegen weer een stuk lager, dat lijkt dus op een win-win situatie! De advertenties worden minder vaak getoond dan een reguliere Display campagne, maar we genereren meer klikken met minder vertoningen én tegen een gemiddelde CPC van €0,03. Er wordt het meest geklikt op de advertenties buiten kantooruren om.

Daar-om.nl Discovery Ads

Verschil in klikken en sessies

Nu moet er wel een kanttekening gemaakt worden bij de klikken en dus het CTR. De klikken die geregistreerd worden door Google zijn niet altijd interacties die naar de website leiden, maar kunnen ook klikken zijn in de advertentie, zoals het uitvouwen van de advertentie. Om die reden is er een verschil te zien tussen het aantal klikken en het aantal sessies op de website. Wanneer je het aantal sessies neemt in plaats van het aantal klikken ligt het CTR dus een stuk lager. Hiermee wordt ook duidelijk dat Discovery Ads in ons geval vooral ingezet is voor zichtbaarheid en branding en in mindere mate gericht op directe actie.

Dus? Discovery Ads: wel of niet doen?

Via Discovery Ads kan je een doelgroep bereiken die je met Display banners wellicht bent misgelopen. Daardoor kan je dus een nóg grotere doelgroep bereiken om zo potentiële klanten aan te spreken. Doordat de interactie met de advertenties ook wordt gemeten is te zien dat, in ons geval, ongeveer de helft van de doelgroep die de advertentie te zien krijgt een interactie met de advertentie aangaat. Dat is een hoog percentage en vooral omdat de CPC’s zo laag zijn, zo zit je voor een dubbeltje op de eerste rang van de Discover feed!

Wil je meer weten over verschillende soorten Ads en wat het voor jouw bedrijf kan doen? Wij helpen je hier graag mee. Neem snel contact met ons op.

Misschien ook interessant:
3 stappen om in Google Shopping te adverteren
Contentstrategie, waarom, wat en hoe? 
CTR van Google verder gedaald