online marketingtips zomervakantie

Gebruik de komkommertijd nuttig met onze online marketingtips voor de zomervakantie!

De zomervakantie komt eraan. Wat moet je als bedrijf online doen tijdens de vakantieperiode? Contentspecialist Debbie denkt hardop met je mee! Als je bedrijf zich niet in de recreatie of toerisme branche bevindt, ga je waarschijnlijk een rustige periode tegemoet. Er is weinig telefoonverkeer en mailcontact is er bijna niet. Dus heeft het dan wel zin om online actief te blijven tijdens de zomermaanden? Jazeker! Want nu het wat rustiger is op de zaak, is de zomerperiode het ideale moment om je online marketing op orde te krijgen. En daarom delen wij je vijf tips waar je de zomervakantie wel mee door komt. Welke taak ga jij van het lijstje afstrepen?

online marketingtips zomervakantie

Tip 1: Werk aan je lokale vindbaarheid

Inmiddels is het wel bekend dat het belangrijk is om goed te scoren in Google. Heb je een fysieke winkel? Dan wil je ook lokaal gevonden worden! Zoekmachines houden rekening met de geografische locatie van gebruikers. 

Mensen zijn tijdens de vakantie regelmatig dagjes weg of gaan lekker shoppen. Als ze onderweg een zoekopdracht intypen, wil jij natuurlijk als lokale partij bovenaan staan. Want als je bovenaan staat in de zoekresultaten kunnen meer mensen jouw bedrijf vinden, uiteindelijk bezoeken én kopen. Door jouw website te optimaliseren voor lokale SEO, verbeter je jouw online zichtbaarheid binnen lokale zoekresultaten. Wij geven je alvast twee tips, waarmee je zelf aan de slag kunt.

 

  • Meld je aan voor ‘Google Mijn Bedrijf’

Google Mijn Bedrijf is de meest krachtige en gratis marketingtool die je kunt gebruiken om jouw bedrijf op Google Maps en in de Google zoekresultaten te beheren. Het zou dan ook met stip op nummer één moeten staan op je zomervakantie to-do lijstje om beter gevonden te worden in de lokale zoekopdrachten.

  • Stimuleer positieve reviews bij bestaande klanten

70% van de consumenten laten hun keuzeproces afhangen van positieve klantbeoordelingen. Gebruikersreviews zijn daarom extreem belangrijk voor de lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en positieve beoordelingen, hoe hoger de positie van je bedrijf in de zoekresultaten. 

 

Tip 2: Zorg voor voldoende contactmogelijkheden

Geef klanten voldoende opties om contact met je op te nemen. Een chatbot die 24/7 beschikbaar is voor je doelgroep biedt de mogelijkheid om de juiste informatie te verschaffen zonder tussenkomst van een medewerker. Als je de chatbot inzet voor het afhandelen van veelvoorkomende vragen of problemen, heb jij je handen weer vrij voor belangrijkere zaken. Lees gauw verder! 

 

Tip 3: Ga juist adverteren tijdens de vakantieperiode

Tijdens de zomervakantie zijn we meer online dan ooit. Veel bedrijven laten in deze periode de online marketing voor wat het is. Een sterke boodschap in de komkommertijd kan dus veel impact hebben. Je valt enorm op en mensen hebben meer tijd om naar jouw boodschap te kijken of luisteren. Conclusie: de zomervakantie is hét ideale moment om een zaadje te planten in het hoofd van de consument, dat terug van vakantie geoogst kan worden! 

 

Tip 4: Segmenteer je contactpersonen

E-mailmarketing systemen zoals MailChimp en Mailerlite bieden veel mogelijkheden om je e-mailcontacten te bereiken. Door je contacten te segmenteren op basis van gemeenschappelijke condities kun je klanten persoonlijker benaderen. En met een gepersonaliseerde mail is de kans groter dat de klant de gewenste actie onderneemt. Dit wil je natuurlijk wel zo geautomatiseerd mogelijk doen. Ga dus aan de slag met doelgroepsegmentatie! We weten uit ervaring dat dit een tijdrovende klus is, die er vaak bij inschiet. De zomervakantie is dus het uitgelezen moment om hier eens goed voor te gaan zitten.

 

Een aantal voorbeelden waarop je kunt segmenteren:

  • Geslacht;
  • Geografische gegevens: op basis van land, provincie, stad en meer;
  • Website gegevens: pagina’s van je website die zijn bezocht;
  • Acties: links waarop geklikt zijn.

 

Tip 5: Spijker je online kennis bij

De wereld van online marketing verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Ga deze zomer aan de slag met een masterclass of training en spijker je kennis bij! Laat je inspireren tijdens onze gratis kennissessies en maak impact op je klant.

 

Hulp nodig deze zomer met online marketing?

We helpen je graag met acties en het optimaliseren van je e-mailmarketing, maar ook in je online vindbaarheid en het opleiden van ondernemers, ongeacht het seizoen! Neem contact met ons op.

 

Dit vind jij misschien ook leuk: