verkopen via bol

Verkopen via bol.com: waar moet je rekening mee houden?

Het verkopen van de producten op bol.com wordt steeds populairder onder retailers binnen Nederland. En terecht. Het is een relatieve gemakkelijke manier om snelle omzetgroei te realiseren door gebruik te maken van het netwerk van een van de grootste platformen binnen Nederland. Bol.com heeft een bereik van 11 miljoen bezoekers pm in Nederland en België. Aangezien je alleen per sale een commissie hoeft af te dragen is het verkopen no cure no pay. Je hoeft dus niet per klik te betalen. 

Vaak weten beginnende retailers niet wat er bij komt kijken bij het aansluiten bij bol.com. Advertising specialist Ruben heeft een aantal punten onder elkaar gezet die belangrijk zijn. 

Leestijd: 5 minuten

verkopen via bol

Productaanbod 

Voordat je begint met verkopen op bol.com is het noodzakelijk om te kijken wat je beweegreden is om je hiermee te gaan starten. Dit kan zijn dat je je afzetmarkt /omzet wilt vergroten doordat je scherpe prijzen kan bieden op bestaande productgroepen, of wil je naamsbekendheid gaan creëren voor nieuwe producten. Het inzetten van een marketplace als bol.com is dan ideaal. Hiervoor zal je waarschijnlijk per productgroep moeten gaan kijken of jouw marges hoog genoeg zijn om verkoopprijzen te kunnen hanteren die concurrerend genoeg zijn om uiteindelijk verkopen te gaan realiseren. De verkoopprijs heeft namelijk een grote invloed op de uiteindelijke positie die je krijgt tussen de zoekresultaten. Naast de prijs is je ‘account health’ een grote factor waarop bol.com de posities bepaalt. 


Zakelijk verkopen

Heb je ervoor gekozen om zakelijk te gaan verkopen op bol.com is het na het aanmaken van een account een kwestie van je producten uploaden binnen het dashboard van bol.com. Dit kan op meerdere manieren. Heb je een klein productaanbod zou je het nog kunnen overwegen om handmatig alle benodigde productinformatie in het systeem te zetten. Gemakkelijker is het om je webshop door middel van een programma zoals Channable te koppelen aan bol.com zodat je actuele productinformatie kan doorzetten naar bol.com. Het voordeel daarvan is dat de productinformatie dagelijks wordt geupdate als je wijzigingen doorvoert in je webshop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aangepaste prijzen of voorraad. Een programma zoals Channable heeft ook een order koppeling functie. Dwz dat de orders die via bol.com gerealiseerd worden doorgezonden worden naar je webshop cms. Het voordeel hiervan is dat je alle orders binnen je eigen systeem kan afhandelen, zodat alle data op één plek verzameld wordt. 


Productprijzen en gratis verzending

Bol.com hamert erop dat de retailers en bol.com samen aan het ondernemen zijn. Dit betekent dat overal dezelfde prijs gehanteerd zal moeten worden. Zowel op bol.com als op je eigen webshop. Daarnaast kan het zijn dat je producten niet vertoond zullen worden als je prijzen te hoog of te laag ingezet hebt. Als je je producten hebt geupload binnen het systeem kan je hier overzichten van inzien. Bol.com hanteert altijd prijzen inclusief verzendkosten. Verstandig is dus om de verzendkosten in de prijs door te rekenen. Hier maakt bol.com een uitzondering voor. 


Voorwaarden vanuit bol.com

Zodra de bestelling binnenkomt wordt er verwacht te kunnen voldoen aan de zelf gestelde leverperiode. Bol.com zal je waarschuwen (en uiteindelijk je account deactiveren) als je hier niet aan voldoet. Zorg er dus voor dat je je voorwaarden kan nakomen. Maak bijvoorbeeld onderscheid in producten die je op voorraad hebt of niet. Hier kan je verschillende levertijden aan koppelen. 

Een opsomming van service voorwaarden waaraan je moet voldoen mocht je succesvol willen verkopen op bol.com

  • Beantwoord binnen 24 uur de vragen van je klanten.
  • Verwerk annuleringsverzoeken binnen 24 uur.
  • Lever bestellingen binnen de levertijd die je belooft. 
  • Verwerk retourzendingen binnen in je verkoopaccount binnen 24 uur. 
  • Zorg dat je op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar bent voor je klanten


Mocht je hier aan kunnen voldoen is bol.com een fijne partner om mee samen te werken en je afzetmarkt te vergroten. Mocht je tips willen hoe je je producten goed online kan krijgen of hoe je het verkoopproces kan optimaliseren via bol.com? Neem gerust contact met ons op! 


Misschien vind je dit ook interessant: