Veelvoorkomende fouten in Google Adwords accounts

Leestijd 3 minuten

Er is al veel geschreven over de veelvoorkomende fouten die men maakt bij het opzetten van een Google Adwords account. Aangezien ook wij de afgelopen maanden hebben ervaren dat er nog veel verbeterpunten zijn naar aanleiding van het analyseren van diverse Google Adwords accounts, hebben we besloten om er een blogbericht aan te wijden. Google Adwords

Het Display Netwerk aanzetten

De beste kans om nieuwe klanten te bereiken is volgens Google adverteren via het zoeknetwerk en display netwerk. Door vervolgens alleen op basis van zoekwoorden te targetten is de ervaring dat er veel geld uitgegeven wordt aan verkeer van doorgaans lage kwaliteit.

Is de doelstelling zoveel mogelijk zichtbaarheid of bezoekers, zonder kwaliteit aan deze bezoekers te stellen, te krijgen vanuit het mediabudget, dan kan het Display Netwerk doorgaans wel uitstekend ingezet worden. Zijn de doelstellingen anders, dan zullen voor het adverteren via het Display Netwerk aparte doelstellingen gedefinieerd moeten worden. Er zijn vele mogelijkheden om efficiënt te adverteren via het Google Display Netwerk, maar dit vergt kennis, ervaring en de nodige analyse en optimalisatie.

Alle zoekwoorden in één advertentiegroep

Relevantie is één van de belangrijkste uitgangspunten van Google, maar we zien nog vaak dat alle zoekwoorden in één advertentiegroep gezet worden, waaraan één advertentie gekoppeld wordt. Hierdoor wordt bij elk zoekwoord dezelfde advertentie getoond. Zo hebben we “damesschoenen”, “herenschoenen” en verschillende merken en concurrenten in één groep aangetroffen, maar ook “inbraakbeveiliging” en “sluitwerk”.

Door meerdere advertentiegroepen te maken is het mogelijk om relevantere advertenties te tonen. Dit komt ten goede aan het aantal kliks ten opzichte van vertoningen en de kwaliteitsscore. Relevantere advertenties hebben doorgaans lagere klikprijzen en/of hogere posities. Zelfs bij bedrijven die slechts één product of dienst heeft loont het al gauw om meerdere advertentiegroepen te creëren.

Alle zoekwoorden op matchingtype “Breed”

Standaard worden zoekwoorden op “Breed” gezet. Broad Match betekent een groot bereik, maar ook lagere relevantie. Tennisschoenen worden bijvoorbeeld getoond bij een groot aantal varianten, synoniemen en zoekwoordcombinaties, die lang niet altijd relevant zijn. Broad Match zoekwoorden kunnen uitstekend ingezet worden om ideeën op te doen en informatie te krijgen. Het is in deze gevallen wel verstandig om een zoekwoordcombinatie van twee of drie woorden te gebruiken. In andere gevallen adviseren we altijd om kritisch te kijken naar het matchingstype en deze op Broad Match Modified of zinsdeel te zetten.

Advertentieteksten zonder usp’s en/of Call to Action

Op de resultaatpagina van Google staan een groot aantal (betaalde) advertenties. Het is belangrijk om een opvallende en aantrekkelijke advertentie te tonen om die potentiële klant naar de website te leiden. Helaas zien we vaak advertenties zonder duidelijke usp’s en/of Call to Action. Door deze twee elementen, inclusief het betreffende zoekwoord, toe te voegen aan een advertentietekst scoren advertenties beduidend beter. We adviseren ook om te allen tijde tenminste twee verschillende advertentieteksten aan één advertentiegroep te koppelen, om zodoende te ervaren welke beter presteert.

Niet deeplinken

Elke advertentie kan leiden naar een unieke pagina. We zien echter erg regelmatig dat alleen verwezen wordt naar de homepagina. Op het moment dat iemand op zoek is naar een vakantie in Portugal, wil deze persoon ook op de website bij de vakanties naar Portugal uitkomen en niet hoeven zoeken naar deze reizen. Dit zal ten koste gaan van de ervaring van de gebruiker en het succes voor de adverteerder. Door relevantie pagina’s te koppelen aan advertenties zal niet alleen de bezoeker een betere ervaring hebben, Google zal dit ook waarderen met hogere kwaliteitsscores, wat weer leidt tot lagere kosten.

En zo kunnen we nog even doorgaan

De bovenstaande verbeterpunten zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn talloze andere verbeterpunten die we in dit bericht kunnen benoemen. Het is duidelijk dat iedereen een Google Adwords account kan opzetten, maar een goede, overzichtelijke, logische en relevante opzet is een stuk moeilijker. Helaas ervaren hierdoor ondernemers vaak onvoldoende de voordelen die Google Adwords hen kan bieden bij het krijgen van (nieuwe) klanten.

Meer weten over AdWords, of weten hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Misschien vind je dit ook interessant:
Google AdWords, zelf doen of uitbesteden?
• Breid je AdWords campagnes uit met extensies

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

14 september 2013