social media en content begrippenlijst

Begrippenlijst content en social media

In deze begrippenlijst vind je een overzicht van belangrijke begrippen uit het content en social media vakgebied. We helpen je graag op weg door het woud van allerlei begrippen en afkortingen om content en social media iets beter te leren snappen. Ben jij op zoek naar een term die niet in onze begrippenlijst staat, laat het ons gerust weten, zodat we deze kunnen toevoegen.

Social Ads

Social ads zijn advertenties op sociale media platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.

Social Post

Een social post is een bericht dat je op een social media kanaal plaatst. Social posts kunnen voor veel websiteverkeer zorgen mits je dit goed inzet. Kijk dus goed naar de inhoud van je social posts en trigger jouw doelgroep.

Engagement

Bij engagement draait alles om de betrokkenheid van je doelgroep bij de content die je plaatst. Zo zijn er drie redenen voor betrokkenheid:
1. Vermaak; gebruikers zoeken vermaak, denk aan grappige plaatjes of filmpjes
2. Leren; gebruikers leren iets van jouw content.
3. Onderzoek; gebruikers zoeken een oplossing en vinden die in jouw content.

Bevat jouw content één van bovenstaande? Dan is je content relevanter en zullen ze vaker je berichten willen zien.

Interactiepercentage

Het percentage gebruikers dat ook daadwerkelijke een interactie geeft aan jouw content. Te vertalen naar een reactie, like of klik.

Social Media

Social media zijn online platformen waar de inhoud wordt gemaakt door gebruikers zelf, zonder tussenkomst van redacties.

Remarketing

Remarketing houdt in dat je website bezoekers die geen aankoop/conversie hebben gedaan op jouw website, een advertentie laat tonen om weer in aanraking te komen met jouw bedrijf. Op deze manier is de kans groot dat ze alsnog een aankoop zullen doen of in een later stadium. Voordelen hiervan zijn: je vergroot de kans op een conversie, je vergroot de naamsbekendheid en het is relatief goedkoop.

Stories

Stories zijn complicaties op social media platformen van losse foto’s of video’s die 24 uur zichtbaar blijven. Daarna zullen ze automatisch van het kanaal worden verwijderd.

Contentkalender

Een contentkalender is een planning waarin wordt vastgesteld op welke data bepaalde content over het merk, product of dienst wordt geplaatst.

Beeldbank

Een (internet)database voor beeldmateriaal. Hierop kun je foto’s/video’s downloaden (vaak tegen betaling), die je kunt gebruiken in je content. Een voorbeeld van zo’n beeldbank is Shutterstock.

Huisstijlhandboek

Als bedrijf heb je een huisstijl nodig. Kleuren en een bepaalde manier van schrijven die je overal laat terugkomen. Op je website, je social media kanalen en in je advertenties. Op deze manier herkent de klant je bedrijf beter. In een handboek leg je vervolgens de regels voor de huisstijl vast. Zoals het standaard lettertype of kleur.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een elektronische brief waarop gebruikers of klanten zich kunnen abonneren. Op deze manier kan je als bedrijf relevante informatie versturen naar je doelgroep.

Clickbait

Clickbait is het nieuwsgierig maken van de lezer door een pakkende en misleidende titel te gebruiken, waardoor de lezer sneller geneigd is om op de link te klikken.

Community

Een community is een groep mensen die dezelfde interesses en voorkeur hebben voor een bepaald onderwerp. Binnen zo’n community wordt er onderling een relatie aangegaan door ideeën uit te wisselen en inspiratie op te doen door, in een chatgroep of op een bepaalde webpagina, met elkaar in gesprek te komen.

Facebook

Facebook is een gratis online social mediaplatform waarbij je kennissen, vrienden en familie kunt uitnodigen voor een vriendschapsverzoek. Hierbij stel je een profiel op met persoonlijke informatie, waar je geheel vrij in bent in hoeverre jij jouw privacy wilt delen. Middels dit platform kun je contact onderhouden met jouw netwerk. Ook kun je interesses delen door een zogeheten ‘post’ te plaatsen. Dit is een berichtje wat zichtbaar is voor jouw gehele netwerk, mits je je privacy instellingen dusdanig hebt ingesteld dat jouw ‘gehele’ netwerk het berichtje kan lezen. Je kunt namelijk ook mensen uitsluiten.

Facebook Page Insights

Bepaalde paginastatistieken binnen het onlineplatform Facebook dat inzichten geeft over je pagina en volgers. Je kunt de inzichten zelf vinden door bovenaan de Facebookpagina te klikken op ‘bedrijfsmanager’. Dit is een gratis en handige tool van Facebook.

Geotagging

Bij geotagging zorg je ervoor dat je geografische informatie (als locatie) toevoegt aan jouw bericht op een social mediaplatform. Middels geotagging wordt het duidelijk op welke locatie het filmpje of de foto heeft plaatsgevonden.

Gesponsorde content

Bij gesponsorde content wordt de publisher (diegene die het publiceert) betaald door een organisatie of bedrijf om een bepaald product of een dienst te promoten. Bij gesponsorde content is het belangrijk om aan te geven dat het om een advertentie gaat. Dit kun je doen door de partnerschap te benoemen: “Betaald partnerschap met…”

Hashtag

Een hashtag is een woord met een zogeheten ‘hekje’ (#) ervoor wat aangeeft welk onderwerp het bericht (post) kent. Een hashtag wordt voornamelijk op de verschillende social mediakanalen gebruikt. Met een hashtag kun je specifieker targeten op je doelgroep, omdat ze dezelfde interesses hebben.

Instagram

Instagram is een social mediaplatform waarmee men foto’s en video’s kunt delen met het netwerk dat hij/zij heeft opgezet. Een netwerk bouw je op door mensen te ‘volgen’. Je kunt mensen volgen op basis van vriendschap, maar ook op basis van interesses.

Instant Messaging

Dit is een vorm van online communicatie waarbij het berichtje niet publiekelijk leesbaar is. Het bericht komt direct aan bij de ontvanger door de hoge snelheid van verzending. Een voorbeeld hiervan is een Whatsapp bericht.

LinkedIn

LinkedIn is een gratis en wereldwijd social mediaplatform dat gericht is op zakelijke gebruikers waarbij je gemakkelijk in contact kunt komen met gebruikers binnen hetzelfde werkveld of interesses. Dit doe je door bijvoorbeeld informatie te delen over jouw interesses en zo een groter bereik te creëren.

Pinterest

Pinterest is een onlineplatform wat voornamelijk gebruikt wordt om ideeën en inspiratie op te doen. Het is namelijk een zoekmachine waarbij gebruikers visuele ideeën en inspiratie over een bepaald onderwerp kunnen opdoen en daarbij gemakkelijk (online) kunnen opslaan en categoriseren.

Social Media

Social media zijn alle onlineplatformen, waarbij het mogelijk is om te communiceren tussen de gebruikers. De voornaamste online platformen zijn YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter en Snapchat. De verzamelnaam voor al deze onlineplatformen is dus social media.

Social Media Marketing

Middels deze manier van marketing wordt een social mediaplatform ingezet om marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Enkele voordelen hiervan zijn klanttevredenheid, loyaliteit, creëren van naamsbekendheid en merkvoorkeur.

Social Media Volgers

Social media volgers zijn bedrijven of mensen die jouw social media account volgt. Als je een bericht plaatst, zullen zij dit in hun tijdlijn zien.Hoe meer volgers, hoe meer interactie met je publiek. Meer volgers kun je krijgen door onder andere goede content te plaatsen wat relevant is voor je doelgroep.

Twitter

Twitter is een social media platform waar gebruikers berichten kan plaatsen. Dit bericht mag maximaal 280 tekens lang zijn. Gebruikers kunnen vervolgens op elkaar reageren en volgen. Het is met name populair onder artiesten, politici en bedrijven.

YouTube

YouTube is een platform waar gebruikers kosteloos video’s van derden kunnen bekijken. Ook kunnen gebruikers zelf video’s te publiceren waar middels advertenties geld mee kan worden verdiend.

Blog

Een blog is een onderdeel op een website waar een bedrijf of merk verhalen post, die de doelgroep kan interesseren, informeren of entertainen. Een groot voordeel van blogs zijn dat dit de betrokkenheid van je klanten bevorderd. Verder kun je hier ook nieuwe diensten of producten mee promoten.

Contentcreatie

Contentcreatie is content wat zelf is bedacht. Dit kan door jezelf zijn maar ook content waar jij toe opdracht hebt gegeven. Voorbeelden van content zijn: video, blog, teksten of nieuwsbrieven.

E-book

Een e-book is een digitaal boek. Vaak wordt er van bestaande boeken een e-book gemaakt, zodat deze ook gelezen kunnen worden op telefoons, computers, tablets of een e-reader.

Persona

Een document wat jouw ideale klant omschrijft. Een aantal kenmerken die hierin kunnen mee worden genomen zijn: leefstijl, woonplaats, geslacht, leeftijd, behoeften en inkomen.

Tone of Voice

De tone of voice is hoe je als bedrijf of merk communiceert naar je doelgroep. Het is van belang dat je dit op een constante manier doet in alle communicatie. Een mooi voorbeeld van tone of voice is het aanspreken van je doelgroep met ‘u’ of ‘je’.

Webinar

Een webinar is een livestream, bedoeld om mensen te informeren. Bezoekers kunnen dit vanuit huis volgen wat dit toegankelijk maakt. Ook zijn er interactiemogelijkheden in de vorm van vragen stellen via bijvoorbeeld een chat.

Whitepaper

In een whitepaper wordt een probleem en vaak ook een oplossing beschreven. Het doel van zo’n document is om te informeren, te verkopen of autoriteit te bevestigen.

Deze begrippenlijst is nog lang niet compleet, we blijven de lijst voortdurend aanvullen met meer content en social media begrippen. Suggesties zijn altijd welkom!

 

Misschien vind je dit ook interessant: