Feestdagen

Zo besteed je de feestdagen als ondernemer het beste!

Het einde van het jaar is in zicht, dus hoe zorg je in deze laatste maanden voor een optimaal resultaat? Wij vertellen je graag hoe je als bedrijf kunt profiteren van het slim inzetten van online marketing. Of je nou een B2B of B2C bedrijf bent.

Voor iedereen geldt: wacht niet te lang met het inspelen op de feestdagen. Ook ‘nieuwere’ feestdagen zoals Black Friday en Cyber Monday komen er namelijk aan. Vanaf september stijgen de zoekvolumes in Google enorm. Je doet er daarom goed aan hier in ieder geval vanaf half september over na te denken.

online shopping telefoon uitgevouwen met meerdere kledingopties

Op de agenda staan:

Halloween: 31 oktober
Black Friday: 29 november
Cyber Monday: 2 december
Sinterklaas: 5 december
Kerstmis: 25 en 26 december
Oud en nieuw: 31 december en 1 januari

Verschil tussen B2B en B2C steeds kleiner

De behoeften van B2C of B2B klanten liggen steeds dichterbij elkaar. Waar B2C inzet op een persoonlijke benadering, snelle service en levering, wordt dit ook steeds meer van B2B verwacht. De overlap van behoeftes betekent ook een overlap in online marketing mogelijkheden. Hieronder volgen er vier mogelijkheden waarmee je jouw doelgroep kunt aanspreken:

1. Kortingsacties en cadeautips

Haak in op dagen als Black Friday en Kerstmis. Het zijn dagen waarop klanten gewend zijn korting te krijgen. Een uitgelezen kans om jouw product/dienst in de spotlight te zetten en jouw omzet een boost te geven. Dit is ook interessant voor B2B bedrijven: help jouw klanten geld besparen met kortingsacties en laat ze het investeren in het product dat zij in het nieuwe jaar moeten hebben!

2. Make-over social media kanalen

Een simpele stap waarmee je aandacht trekt, is het feestdagen-proof maken van jouw social media kanalen. Zet een mijter op jouw logo, voorzie een omslagfoto van sneeuwvlokken, tel af naar de Kerst en wens al jouw volgers fijne dagen. Pas deze voorbeelden ook toe op jouw website, zodat je aandacht vestigt op jouw feestdagen aanbiedingen!

3. Persoonlijke touch

Is jouw doel niet per se het vergroten van omzet, maar wil je wel graag betrokkenheid creëren onder jouw doelgroep? Ga dan voor een persoonlijke touch in jouw content. Deel de voorbereidingen voor het bedrijfs kerstdiner, blik terug op het afgelopen jaar of vertel over jouw ambities voor 2020.

4. Bedanken van klanten

Wil je klantrelaties versterken? Zet je klanten eens in het zonnetje! Bedank ze persoonlijk, met een kaartje of door middel van een leuke video op social media. Het voordeel van het laatstgenoemde is dat al jouw volgers dit zien en je daarmee ook nieuwe klanten kunt aantrekken.

Op welke manier je nog meer kunt inspelen op de decembermaand?

  • Maak een speciale landingspagina op je website voor specifieke aanbiedingen of acties;
  • Zet een adventkalender of andere winactie in;
  • Stimuleer bedrijven om hun ‘potjes’ voor het einde van het jaar op te maken.

Niet vergeten!

Voorkom dat mensen tevergeefs wachten op jouw e-mail of belletje. Wat je ook communiceert rond de feestdagen, vergeet vooral niet eventuele aangepaste openingstijden, aangepaste levertijden of vakanties te vermelden.

Kom je er zelf niet uit en heb je advies nodig over hoe je in de laatste maanden van het jaar optimaal kunt benutten? Daar-om.nl helpt je graag. Maak een afspraak met een van onze specialisten of neem contact op.

Dit artikel is misschien ook interessant:
Welke feestdagen pak jij aan?