WhatsApp Marketing?

Leestijd 2 minuten

Misschien wel de belangrijkste app op ieders smartphone; WhatsApp. Nog maar een paar jaar oud en inmiddels al voor 20 miljard verkocht aan Facebook. Nagenoeg iedereen met een smartphone gebruikt WhatsApp. In Nederland gaat het om 9,7 miljoen gebruikers. Het is niet meer weg te denken uit de samenleving.

Bedrijven passen deze vorm van communicatie nog maar weinig toe. Naast persoonlijk en telefonisch contact is het misschien wel het meest persoonlijke communicatiemiddel wat bedrijven kunnen toepassen. WhatsApp is advertentievrij en volgens WhatsApp komen er ook nooit advertenties op WhatsApp te staan.

Bedrijven kunnen prima gebruikmaken van WhatsApp als communicatiemiddel richting klanten. Hieronder een opsomming van de voor- en nadelen én de voorwaarden.

Voordelen

  • Hoge loyaliteit van klanten / NPS score
  • Het kanaal is efficiënt: aantal interacties is lager dan een call of mail
  • Klanten zijn to the point

Nadelen

  • Zeer persoonlijke communicatie, dus vermijd commercie waar klanten niet om gevraagd hebben
  • Privacy: vermijd medische of financiële gegevens

Voorwaarden
Klanten verwachten snel reactie op hun bericht(en)

Hoe kun je WhatsApp inzetten als marketing kanaal?

Er zijn verschillende mogelijkheden om WhatsApp in te zetten als communicatiekanaal

  • Infoberichten / updates versturen
  • Verkorte nieuwsbrief (alleen als klanten daar toestemming voor gegeven hebben)
  • Content versturen
  • Appcare (webcare via de app)

Er zijn een aantal applicaties die je kunt gebruiken om WhatsApp berichten (in groten getale) te kunnen versturen:

  • Smartphone (maar is al snel te inefficiënt bij grotere aantallen berichten)
  • WhatsApp webversie
  • Online tool / WhatsApp manager (saysimple.nl). Dit is een api connectie die gemaakt kan worden met het CRM van de klant. Gebruik deze vooral als je zeker weet dat je verder wilt met WhatsApp als marketingtool omdat er kosten zijn verbonden aan de opzet. Handig als je allerlei verschillende verzendlijsten wilt maken.

Social Share Buttons

Er is eigenlijk nog een heel simpele eerste stap: zet WhatsApp tussen de social share buttons. Veel bezoek komt tegenwoordig via mobiel en voor desktopbezoek is er de webversie van WhatsApp. Bezoekers kunnen dan via WhatsApp content van jou met elkaar delen.

Je moet bedenken dat de integratie van WhatsApp als communicatiemiddel gefaseerd kan. Zeker als je start met de webversie kan het veel tijd en telefoonverkeer schelen. Belangrijk is om iemand verantwoordelijk te maken voor de afhandeling ervan. Het is een nieuwe taak die erbij komt en dit halfslachtig aanpakken is geen optie.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

31 december 2015