Wat is het beste moment om een nieuwsbrief te verzenden?

Auteur: Roos Dekker, Social & E-mail marketeer bij daar-om.nl

Een van de meest gestelde vragen bij het verzenden van een nieuwsbrief is wat het beste moment is om een nieuwsbrief te versturen. In deze blog leggen we je uit wat de beste verzendtijden en -dagen zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat de kans zo groot mogelijk is dat de ontvanger interactie heeft met jouw nieuwsbrief. Lees snel verder!

 

Relevante content is key

Om te beginnen, raden we aan om geen nieuwsbrieven te verzenden als je niets relevants te melden hebt bij de doelgroep. Ga dus niet verzenden om het verzenden. Als de ontvanger niet zit te wachten op jouw bericht, zal de kans dat ze het openen klein zijn. Daarnaast kun je je nieuwsbrieven gemakkelijk relevanter maken door een stukje personalisatie toe te voegen. Spreek iemand aan bij zijn voornaam of toon relevante producten gebaseerd op vorige aankopen. 

 

Meten met de juiste KPI’s

Wat is het juiste moment om een nieuwsbrief te verzenden? Is dit moment gebaseerd op het hoogste openingspercentage, de meeste klikken of simpelweg wanneer je het meeste omzet uit je bericht haalt? Denk van tevoren goed na over  welke KPI belangrijk is voor het bepalen van het beste verzendmoment. De data – zoals de clickrate en openrate – van voorgaande nieuwsbrieven geeft je inzicht in wanneer je doelgroep interactie heeft met jouw nieuwsbrief. 

Populaire verzenddagen en -tijden

Doorgaans worden de dinsdag en donderdag gezien als de populairste dag om een nieuwsbrief te verzenden. Maar als we kijken naar de verzenddagen en -tijden, hangt de beste dag af van zowel de branche waar jouw organisatie zich in bevindt als de ontvanger. Voor het gemak maken we hier onderscheid tussen B2B en B2C. 

 

Het beste verzendmoment voor B2B

Als we kijken naar de B2B-branche dan is de meest gebruikte verzenddag de donderdag. Dit is opvallend, aangezien het hoogste openingspercentage wordt behaald op de dinsdag. De piek in dit openingspercentage wordt behaald rond 15.00 uur ‘s middags. 

 

Het beste verzendmoment voor B2C

In de B2C-sector is de donderdag eveneens een van de meest gebruikte verzenddagen, op de voet gevolgd door de dinsdag. De B2C consument opent zijn of haar nieuwsbrief het vaakst rond 20.00 uur ‘s avonds. 

 

Weekendtrend: zaterdag als verzenddag

Een opvallende trend is het verzenden van de nieuwsbrief in het weekend, vooral op zaterdag. Deze trend zien we vooral terug bij e-commerce bedrijven. Consumenten zitten in het weekend veel op hun telefoon of computer en zijn sneller geneigd om online een aankoop te doen na het zien van een goed getimede e-mail. 


Testen, testen, testen

De conclusie? Het beste moment om jouw nieuwsbrief te verzenden, verschilt per bedrijf en zul je zelf moeten onderzoeken. Om zeker te zijn van de beste oplossing, kun je testen uitvoeren. De data van jouw voorgaande campagnes i.c.m. de data van de websitebezoekers is hierbij essentieel. Beschik je nog niet over voldoende data of wil je jouw bevindingen over de beste verzenddag en -tijd bevestigen? Voer een A/B test uit waarbij je bijvoorbeeld een deel van de ontvangers de nieuwsbrief op dinsdag verzendt en het andere deel op donderdag. 

 

Aan de slag met nieuwsbrieven

Heb je meer advies nodig over wat het beste moment is voor jouw business om een nieuwsbrief te verzenden? Of wil je weten wat het je (extra) kan opleveren? Wij gaan graag met je aan de slag om een goede e-mail strategie neer te zetten. Neem contact met ons op en wie weet verzenden we binnenkort samen de beste nieuwsbrief! 

 

Misschien vind je dit ook interessant: