Analytics | daar-om.nl

Google stelt Google Shopping gratis beschikbaar voor retailers

Eind april j.l. heeft Google aangegeven om in de VS een pilot te starten met onbetaalde productvermeldingen binnen het Google Shopping tabje en Google Images. Ze gaven aan dat dit beschikbaar gesteld zou worden voor alle landen voor het einde van 2020. Onlangs hebben we echter bericht gekregen dat dit versneld uitgerold gaat worden en dat het in Nederland per direct ook al beschikbaar is gesteld. 

Wat verandert er voor shopping binnen Google?

Naast de betaalde productvermeldingen zullen nu ook onbetaalde productvermeldingen getoond gaan worden. Zover we weten alleen eerst binnen het Google Shopping en Google Images gedeelte van de zoekmachine. Wellicht dat de resultaten op de ‘normale’ Google resultatenpagina later zullen volgen. De huidige betaalde Google Shopping resultaten zullen boven en onder deze nieuwe ‘organische’ resultaten getoond worden. 

Waarom maakt Google deze nieuwe dienst ‘gratis’ beschikbaar? 

Google wilt de marktpositie ten opzichte van grote online marketplaces zoals Amazon versterken. Door het gratis beschikbaar stellen van advertentieruimte zal het productaanbod en deelnemende retailers/aanbieders snel uitbreiden. Naarmate het productaanbod groter wordt, zal de concurrentie ook toenemen. Als er veel concurrentie is zal het het vertoningsaandeel slinken. Hierdoor zullen retailers eerder geneigd zijn om te starten met reguliere (betaalde) shopping campagnes. Aangezien de retailers hun product listings (shopping feed) al geüpload hebben is het aanmaken van een campagne niet zo’n grote stap meer. 

Hoe kom je in aanmerking hiervoor?

Als retailer dien je een kwalitatief goede productfeed te uploaden richting het Google Merchant Center en ervoor te zorgen dat je webshop voldoet aan het beleid. Denk bij het beleid van Google bijvoorbeeld aan nauwkeurige contactgegevens, een veilig en volledig betaalproces, een helder en transparant retourbeleid en duidelijke factureringsvoorwaarden. De productfeed moet zoals vanzelfsprekend volledig zijn en aangevuld worden met zoveel mogelijk attributen. 

Mocht je aan bovenstaande eisen voldoen zal je automatisch opgenomen worden in het systeem. Hier kan enige tijd overheen gaan, net als bij de normale organische zoekresultaten. 

Hulp nodig?

Mocht je hulp nodig hebben om je product listings online te krijgen neem dan contact met onze specialisten. Wij helpen je online zichtbaar en vindbaar te zijn.