Click & Collect inzetten voor jouw winkel: tips en best practices

Update: vanaf 19 december 2021 is het voor fysieke niet-essentiële winkels niet meer toegestaan om klanten te ontvangen. Click en collect is daardoor terug van weggeweest. 

Het hoge woord is eruit; vanaf 10 februari krijgen niet-essentiële winkels een klein beetje ademruimte in de vorm van click and collect. Maar wat is click and collect nou precies? En hoe kun je het toepassen op jouw (online) winkel? Lees snel verder!

click and collect webshop

Wat is click and collect?

Click and collect is een mooie term voor bestellen en afhalen. Als je regelmatig online aankopen doet zal je bij verzendmethodes vast de mogelijkheid ‘afhalen’ wel eens gezien hebben. Veelal bestel en betaal je online en vervolgens haal je bestelling op locatie af. 

De ‘corona variant’ van click and collect heeft daarnaast ook de mogelijkheid om een bestelling telefonisch te plaatsen en op locatie te betalen. Ideaal voor de ondernemer die geen webshop heeft. 

 

Wat zijn de voorwaarden van click and collect tijdens corona?

In deze tijden van strenge regels zijn ook aan click and collect voorwaarden verbonden:

  • Er moet minimaal een dagdeel (vier uur) tussen het moment van bestellen en ophalen zitten om ‘funshopping’ te voorkomen;
  • Klanten mogen niet in de winkel komen. Het ophalen moet dus buiten aan de deur plaatsvinden. 
  • Klanten moeten de bestelling in hun eentje ophalen.

 

Hoe kun je click and collect inzetten voor jouw winkel?

Nu er eindelijk wat meer mogelijk is wil je hier als retailer natuurlijk het meeste uithalen. Wij hebben een aantal tips en best practices voor je om het meest uit click and collect te halen.

  • Communiceer dat je werkt met click and collect. Laat op je website of webshop duidelijk zien wat de mogelijkheden zijn. Onderstaand zie je het voorbeeld van Hunkemöller. Door middel van een banner laten ze duidelijk zien dat je kunt bellen en bestellen. We zijn nog iets te vroeg, maar straks zal er bij Hunkemoller waarschijnlijk ook de optie staan om de bestelling op te halen.

  • Leg uit hoe het werkt. Shoppers vinden het ontzettend fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Maak duidelijk aan je (potentiële) klanten hoe simpel het is om bij jou te bestellen en op te halen. Onderstaand zie je een voorbeeld van de Action. Door middel van een simpele visual en een kleine uitleg laten ze in drie stappen zien hoe eenvoudig het is.

action click and collect

  • Heb je een webshop? Voeg dan in het winkelmandje de optie click and collect toe. Maak inzichtelijk wanneer de producten opgehaald kunnen worden. Bijvoorbeeld voor 12 uur besteld = vandaag ophalen.
  • Het kan best een logistiek klusje zijn, vooral wanneer je dit niet gewend bent. Zorg ervoor dat je bestelling eenvoudig terug te vinden is. Je wilt een hoop bestellingen, maar geen rijen voor je winkel. Zet ze bijvoorbeeld neer op ordernummer in combinatie met achternaam. Is een pakketje nog niet opgehaald op de dag dat het mogelijk was? Zet deze pakketten gestructureerd weg op besteldatum.
  • Zorg ervoor dat je bij de orderbevestiging duidelijk communiceert in welk tijdslot de bestelling opgehaald kan worden en hoe het afhalen in zijn werk gaat. Zo weet je klant vooraf welke informatie ze bij de hand moeten hebben voor een snelle afhandeling aan de deur!

 

Heb jij nog geen webshop?

Heb jij nog geen webshop? Gelukkig is Nederland inmiddels druk aan het vaccineren, maar met een webshop ben je klaar voor de toekomst. Corona heeft een impact gemaakt die niet meer verdwijnt. Ontzettend veel mensen hebben kennis gemaakt met online shoppen en zullen hier gebruik van blijven maken. 

Tegenwoordig kun je zelf gemakkelijk een webshop starten, bijvoorbeeld via Lightspeed. Liever professionele hulp? Wij kunnen je ook helpen met het bouwen van een mooie shop, inclusief click en collect!!  

 

Hoe kun je click and collect in jouw marketing verwerken?

Onze eerste tip was communiceer dat je werkt met click and collect. Dit mag natuurlijk niet ontbreken in je marketing activiteiten! 

  • Communiceer het op je site en of shop met duidelijke visuals, banners en teksten.
  • Laat het je bestaande klanten weten via een nieuwsbrief en op je social media. 
  • Verwerk het in je advertising campagnes.

 

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je nog geen online marketing strategie of kun je hulp gebruiken met het realiseren van resultaatgerichte online marketing campagnes? Neem dan nu contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat jij snel resultaatgerichte click and collect campagnes hebt lopen!

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

5 februari 2021