In vijf stappen de conversie van je website of webshop verhogen

In 5 stappen de conversie van je website of webshop verhogen

Leestijd 5 minuten

In vijf stappen de conversie van je website of webshop verhogen

Je krijgt voldoende bezoekers binnen op je website of webshop. Toch blijft het aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt achter ten opzichte van je verwachtingen. Je zult je website moeten verbeteren, maar waar begin je? In dit artikel geeft CRO specialist Joost je vijf duidelijke stappen om de conversie van je website of webshop te verhogen. Lees snel verder!

Voordat we beginnen: wat is een conversie? Een conversie is iets waarvan je wilt dat je bezoeker het uitvoert. Zoals overgaan tot een transactie in je webshop, of het invullen van een formulier voor een offerteaanvraag op je website. Nu dit helder is gaan we de stappen van bezoekers naar conversies doorlopen!

Stap 1: Communiceer wat jouw bedrijf uniek maakt

Bezoekers moeten binnen twee seconden weten wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom je bedrijf iets toevoegt aan hun leven. Als dit niet het geval is, zal je bezoeker de website verlaten. Communiceer daarom meteen een lijstje met drie unique selling points op jouw website. Plaats daarnaast prominent op de homepage een slagzin die krachtig en duidelijk communiceert wat jou uniek maakt in vergelijking met jouw concurrenten. 

Stap 2: Zorg dat alles goed werkt

Het klinkt als een open deur, maar toch werken er vaak dingen op een website niet. 404-pagina’s zijn een veelvoorkomend probleem. Bekijk ook eens Google Analytics om te zien of er browsers zijn die minder goed scoren. Dit kan eventueel duiden op een bug in die browser. Zorg ervoor dat je website binnen twee seconden laadt, anders zal een bezoeker de website verlaten. In een andere blog lees je meer over het verhogen van de snelheid en  de invloed ervan op je vindbaarheid in Google.

Stap 3: Zorg dat alles nóg beter werkt

Bijvoorbeeld: je hebt een zoekfunctie die werkt. Maar werkt ‘ie ook echt? Als een bezoeker een zoekopdracht uitvoert, maar vervolgens niet vindt wat hij of zij zoekt, is dit een negatieve ervaring voor die bezoeker. Verbeter dan je zoekfunctie. 

Stap 4: Werk aan de gebruiksvriendelijkheid

Een duidelijke navigatiestructuur, een clean ontwerp, goede leesbaarheid, scanbare teksten en duidelijke kleurcontrasten dragen bij aan meer conversies. Zorg daarnaast dat je zoveel mogelijk webstandaarden gebruikt. Veel webshops lijken op elkaar en dit is niet zonder reden: een bezoeker weet zo direct waar hij of zij bijvoorbeeld de winkelwagenknop kan vinden. Hiermee zorg je ervoor dat een bezoekers zo min mogelijk hoeft na te denken of hoeft te zoeken. Dit heeft een positief effect op de conversie van je webshop.

Stap 5: Wees overtuigend 

Als je alle bovenstaande punten op orde hebt, kun je starten met het verleiden van bezoekers. Vergelijk het met een salesgesprek in een winkel. De verkoper zal je op verschillende manieren proberen over te halen. Zo ook op het internet. Robert Cialdini heeft verleidingstechnieken uiteen gezet in verschillende punten. Daar schreven we eerder al een artikel over. 

Disclaimer 

test test test! In dit artikel geven we enkele tips over het verbeteren van je conversie. Voer de tips niet zomaar door. Test altijd eerst met een A/B test of de gegeven tips voor jouw doelgroep werken. Zomaar een tip doorvoeren kan een conversiedaling veroorzaken.

Veel succes met het verbeteren van je conversie! Kom je er niet helemaal uit? We helpen je graag. De koffie staat altijd klaar, dus neem snel contact met ons op.

Meer lezen over conversies verhogen? Lees dan de volgende artikelen!

CRO Begrippenlijst

Conversie Optimalisatie: de sleutel tot succes

Meer online conversie door een usability analyse? Zo gepiept!

Bron: Jurjen Jongejan (2014). Meer omzet met je webshop, in vier stappen naar een hogere conversie. Culemborg: Van Duuren Management.