CRO Begrippenlijst

In onze CRO begrippenlijst vind je een overzicht van belangrijke begrippen uit het CRO vakgebied. We helpen je graag op weg door het woud van allerlei begrippen en afkortingen om Conversie Ratio Optimalisatie iets beter te leren snappen. Ben jij op zoek naar een term die niet in onze begrippenlijst staat, laat het ons gerust weten, zodat we deze kunnen toevoegen.

A/B test

Met een A/B test onderzoek je twee varianten van een bepaalde websitepagina of pagina-onderdeel. Je stuurt bijvoorbeeld 50% van je bezoekers naar variant A van de pagina en de andere 50% van de bezoekers naar variant B. Vanuit de resultaten kun je zien welke variant het beste presteert. Lees meer over A/B testen in ons blog.

Softe conversie

Een type conversie dat niet direct leidt tot extra omzet. Denk daarbij aan het abonneren op een nieuwsbrief, of een brochure aanvraag.

Harde conversie

Een type conversie dat direct leidt tot extra omzet (aankopen).

Conversiewaarde

De waarde per conversie houdt in hoeveel een bepaalde actie waard is. Dit bedrag kan automatisch gevuld worden, maar ook handmatig (op basis van een inschatting) ingevuld worden. Door het invullen van conversiewaarde kan beter berekend worden wat de inspanningen opleveren.

Call to action (CTA)

Bijvoorbeeld een button op de website of een kreet in een advertentie waarbij de gebruiker wordt aangezet om een actie uit te voeren in de vorm van: een aankoop, download, bezoeken van een pagina, het ophalen van informatie of andere gewenste acties.

Significantie

Wanneer een uitkomst significant is, kan worden waargenomen dat een waargenomen effect door iets anders dan door toeval is veroorzaakt.

Primaire KPI

Zijn de cijfers waar een marketingafdeling of een extern bureau echt op beoordeeld worden.

Secundaire KPI

De secundaire KPI’s verklaren vaak de uitkomst van primaire KPI’s en laten zien wat je kunt verbeteren.

MDE (minimal detectable effect)

Door gebruik te maken van MDE meet je de potentiële inspanning en impact van een experiment.

Testidee

Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve input ontwikkel je een idee om te a/b-testen. Dit heet een testidee.

Gemiddelde orderwaarde

De omzet binnen een bepaalde periode delen door het aantal bestellingen.

Bouncepercentage

Geeft het percentage van de bezoekers aan dat direct wegklikt na het bezoeken van de website. Een hoog bouncepercentage kan bijvoorbeeld komen door een trage laadtijd.

Gemiddelde tijd op pagina

De gemiddelde tijd van alle sessies die bezoekers doorbrengen op een bepaalde pagina.

Google Optimize

Google Optimize is een tool waarbij je A/B tests en personalisatiecampagnes kunt opzetten, bouwen, targeten en rapporteren.

Control

Dit is hoe de website er origineel uitziet.

Variant

Dit is hoe de website er uit ziet in de B-variant.

Testduur

Hoe lang een A/B test moet lopen om tot de juiste informatie te komen. Wanneer een A/B test te kort draait, haal je te weinig informatie binnen. Wanneer een test te lang draait haal je onnodige informatie binnen.

Funnel

Een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. De potentiële bezoekers doorlopen een proces binnen de funnel wat uiteindelijk tot een conversie leidt.

PDP (Product Detail Page)

Een webpagina op een e-commerce site die een beschrijving van een specifiek product weergeeft.

PLP (Product listing page)

Een webpagina op een e-commerce site die alle producten binnen een categorie weergeeft. Elk product wordt verduidelijkt met een foto, prijs en productnaam.

Header

Een website bestaat als het ware uit drie blokken. De header is het eerste wat de bezoeker ziet als hij/zij op de website komt.

Footer

De footer is het onderste gedeelte of het laatste blok van je website. Hiermee wordt de website aan de onderkant afgesloten.

Checkout

Een webpagina op een e-commerce site waarbij het afrekenen van geselecteerde producten wordt bereikt.

Flickering effect

Wanneer er kort een originele pagina wordt weergegeven voordat het alternatief verschijnt. Dit gebeurt tijdens een A/B test.

Heatmap

Een heatmap is het resultaat van een eye-trackingonderzoek. Een heatmap toont de meetresultaten van de delen van het scherm waarop de blik aan de klant het meeste en het langste bleef rusten.

Screen recording

Het vastleggen van een bewegend computerbeeld.

Deze begrippenlijst is nog lang niet compleet, we blijven de lijst voortdurend aanvullen meer CRO begrippen.

Wil je weten wat online adverteren voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

Misschien vind je dit ook interessant:

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

3 januari 2020