Google beloont goede kwaliteit écht!

Leestijd 2 minuten

Volgens sommige mensen is Google een geldmachine. Enerzijds hebben ze wel gelijk, ze verdienen immers miljarden met Google Adwords, maar anderzijds staat bij Google kwaliteit en relevantie voorop, zodat hun adverteerders er nóg meer aan verdienen.

Dit is goed te verklaren, omdat een niet passende advertentie of landingspagina zorgt voor een slechte gebruikerservaring bij de zoeker en voor de adverteerder betekent dit dat ze kosten maken waar niets voor terugkomt. Wanneer bezoekers slechte ervaringen hebben, zullen ze minder gebruik van Google maken, terwijl adverteerders zullen stoppen met adverteren op het moment dat het ze te weinig oplevert; Wanneer de zoeker tevreden is en de adverteerder tevreden is, is Google ook tevreden.

Kantoor | daar-om.nl

Kwaliteitsscore
Binnen Google Adwords bepaalt de kwaliteitsscore voor een groot deel welke prijs en positie men krijgt op het moment dat een zoekwoord getriggerd wordt. Een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsscore is de ctr, het percentage van klikken ten opzichte van vertoningen. Hierbij kijkt Google niet alleen naar het exacte percentage, maar ook naar de gemiddelde positie en in hoeverre deze zich verhoudt ten opzichte anderen. Hoe hoger deze relatieve ctr, hoe beter de kwaliteitsscore, hoe lager de gemiddelde cpc luidt de theorie. Maar is dit nou echt zo?

Ja, luidt het antwoord volmondig. Een relevante advertentie, een goede landingspagina en een hoge ctr zorgen daadwerkelijk voor lagere cpc’s. Onderstaand een voorbeeld waar binnen enkele dagen de gemiddelde prijs per klik meer dan gehalveerd werd, zonder biedaanpassingen of zonder dat dit ten koste ging van de gemiddelde positie.

Bij het starten van de campagne op 23 oktober 2014 was de gemiddelde cpc €0,64, maar zoals de lijn duidelijk laat zien, daalt de gemiddelde elke dag verder, naar €0,19 op 3 november, nog geen twee weken later. De gemiddelde cpc daalt dus in afzienbare tijd met meer dan 70%! Doordat er op de zoekwoorden weinig concurrentie is en advertenties zeer relevant zijn, wordt er over het gehele account een ctr behaald van meer dan 20% bij een gemiddelde positie van 1.1.

Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat kwaliteit beloond wordt en dat het zinvol is om aandacht en tijd te besteden aan het opzetten van een goede campagne. Twijfel je over de kwaliteit van jouw account? Laat ons een kosteloze AdWords scan uitvoeren om na te gaan of er kansen liggen. Neem dus snel contact met ons op!

Misschien vind je dit ook interessant:

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

8 november 2014