Investeren in een mobiele website?

Leestijd 2 minuten

Zoals we al eerder hebben gesteld, blijven veel ondernemers nog achter met het geschikt maken van hun website voor mobiele bezoekers. Het zoekverkeer via tablets en mobiele telefoons heeft het afgelopen jaar een nog grotere vlucht genomen.

Mobiel verkeer | daar-om.nl

Mobiel verkeer groeit explosief

Het aantal zoekopdrachten via een mobiele telefoon is in sommige branches in Q3 van 2013 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, meer dan verdubbeld (Bron: Google). Dezelfde getallen worden bevestigd door een analyse vanuit Google Analytics, met uitschieters tot een vertienvoudiging(!) van bezoekers via mobiele telefoons. Het volume op mobiele apparaten is dus explosief gestegen, maar zijn deze bezoekers kwalitatief net zo interessant als bezoekers via andere apparaten.

De meest eenvoudige manier om dit inzichtelijk te maken is deze bezoekers met elkaar te vergelijken. Onderstaand een overzicht van een willekeurige klant, die geen mobiel geoptimaliseerde website heeft. Deze informatie is representatief voor andere bedrijven die geen responsive website hebben (Bron: Google Analytics).

Op het eerste oog lijkt de kwaliteit van mobiele bezoekers minder dan die van overige bezoekers. Mobiele bezoekers hebben een hoger bouncepercentage (bezoekers die slechts één pagina bekijken en hierop geen actie ondernemen), een lagere de tijd op de website en minder bekeken pagina’s per bezoek. Ook het conversiepercentage ligt een stuk lager dan niet-mobiele bezoekers. Toch blijkt de waarde van een mobiele bezoeker in dit geval veel hoger te zijn dan overige bezoekers.

Mobiele bezoekers meer waard?

Een nadere analyse leert dat het aandeel van bezoekers via merknaam en direct via mobiel veel hoger ligt. Wanneer deze bezoekers uitgesloten worden, blijkt de waarde van mobiele bezoekers ineens slechts 30% te zijn van de waarde van een desktopbezoeker, waarmee de conclusie getrokken kan worden dat mobiele bezoekers op een niet mobiele website van beduidend mindere kwaliteit zijn.

Om potentiële klanten optimaal van dienst te zijn lijkt het dus essentieel om een website te optimaliseren voor de verschillende apparaten. Dit kost inderdaad geld, maar het niet doen kost waarschijnlijk nog veel meer geld.

Weten hoe wij je hierbij kunnen helpen? Neem dan snel contact met ons op!

Misschien vind je dit ook interessant:
5 manieren om je concurrentie een stap voor te blijven
Bovenaan in Google in 30 minuten: zo deden wij dat!
Gebruiksvriendelijkheid van je website; leren van de grote jongens

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

28 januari 2014