Singles Day online marketing strategie

Online Succesvol op Singles Day

Singles Day online marketing strategie

AuteurLars Penninga, CRO Specialist bij daar-om.nl

Black Friday en Cyber Monday komen je vast wel bekend voor, maar ken je Singles Day al (ook wel ‘vrijgezellendag‘genoemd)? Waar Black Friday en Cyber Monday oorspronkelijk zijn begonnen in Amerika is Singles Day van oorsprong een Chinese feestdag. Op deze feestdag, welke populair is onder Chinese jongeren, wordt de status als vrijgezel gevierd. Mede door online aanbiedingen van AliBaba op Singles Day is dit de belangrijkste dag van het jaar voor e-commerce. Aan het einde van deze blog weet jij waarom jouw (web)winkel ook mee moet doen aan Singles Day.

Wanneer is Singles Day?

Singles Day is elk jaar op 11 november. Nu hoor ik jou denken, maar dan vieren we in een groot deel van Nederland toch Sint Maarten? Dat klopt, maar waarom vieren we dan ook Singles Day op deze dag? Dat heeft te maken met dat het gaat om de elfde dag op de elfde maand van het jaar (11/11). Het nummer 1 staat symbool voor het alleen zijn.

Waarom meedoen aan Singles Day?

Singles Day is natuurlijk niet alleen maar bedoeld voor de vrijgezellen onder ons. Iedereen kan ervan profiteren en dat doen we ook graag! Steeds meer Nederlanders wachten op koopjes tijdens Black Friday en Cyber Monday. In de weken voorafgaand aan deze feestdagen zie je dat de (online) uitgaven sterk dalen. Je wilt toch niet dat jouw klanten al hun geld al hebben uitgegeven als jij start met jouw aanbiedingen voor de feestdagen? Geld kan maar één keer worden uitgegeven. Daarnaast neemt de drukte bij koeriers sterk toe tijdens de feestdagen. Door je acties tijdens Singles Day te beginnen zijn jouw klanten er zeker van dat ze hun bestelling nog voor de feestdagen in huis hebben. Het risico met Black Friday en Cyber Monday is dat jouw bestelling te laat wordt bezorgd voor Sinterklaas. Zorg dus dat jij als eerste bent met door mee te doen aan Singles Day.

Breng jouw bestaande klantenbase op de hoogte

Wie zijn er het meest loyaal aan jouw bedrijf? Dit zijn je bestaande klanten. Breng deze dus tijdig op de hoogte. Voeg een duidelijke countdown toe aan jouw website welke aftelt naar de start van jouw aanbiedingen. Deze klok kun je integreren op jouw website of laten zien in een popup. Zorg er daarnaast voor dat zoveel mogelijk bezoekers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief in de aanloop naar de feestdagen. Houd bezoekers warm in de aanloop naar de acties door tijdig de acties aan te prijzen en aan te geven wanneer jij start met jouw aanbiedingen.

Hoe maak je van Singles Day een groot succes?

Heb jij al een landingspagina voor Singles Day? Zo nee, dan is het advies om deze direct aan te maken! Hiermee realiseer je gratis organische bezoekers op jouw website. Laat hierop zien dat je meedoet aan Singles Day en dat de aanbiedingen volgen op 11 november. Je wilt dat deze bezoekers jouw webshop top of mind hebben tijdens Singles Day. Zorg daarom voor een goede opvolging van deze bezoekers. Denk hierbij aan het verzamelen van emailadressen voor jouw nieuwsbrief. Hiermee kun je potentiële klanten op de hoogte brengen van jouw acties. Zorg ervoor dat je jouw Singles Day-campagne met online marketing tot een groot succes maakt.

Wil je meer weten over hoe je met jouw webshop record omzetten bereikt tijdens de feestdagen? Wij helpen je graag, dus neem dan contact met ons op!